Farmville-skaparna: "Spel är ett hantverk, inte konst"

Robot
Farmville-skaparna: "Spel är ett hantverk, inte konst"
Medlem
Farmville-skaparna: "Spel är ett hantverk, inte konst"

Det finns meningslösa, helt ogivande spel,de som Zynga gör.
Det finns "Hollywoood" spel, de som har ett underhållningsvärde men inte är mycket mer än det.
Sen finns det spel som Psychonauts, där allt är så briljant och genomtänkt så att det faktiskt är konst.


signatur

Xd

Medlem

Det finns gott om konst i spelvärlden om det är hans definition. Sen är det väl kanske inte så att man borde klassificera för mycket. Sen... om han inte ens definierar sitt företag som ett spelföretag så... well... inte för att det gör hans åsikt mindre värd men det finns en del credibility i att uttala sig om något som man faktiskt kan något om. Farmvill<Shadow of the Colossus


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Zyngas så kallade "hantverk" är precis som de smörknivar jag gjorde i grundskolan, ren skit >.<

Medlem
Skrivet av 6ybite:

Det finns meningslösa, helt ogivande spel,de som Zynga gör.
Det finns "Hollywoood" spel, de som har ett underhållningsvärde men inte är mycket mer än det.
Sen finns det spel som Psychonauts, där allt är så briljant och genomtänkt så att det faktiskt är konst.

Psychonauts må vara bra, men det är fan inte konst.

Men å andra sidan, om det är konst att sätta stickade halsdukar på gatulampor så är väl farmville också konst.

Medlem

Mycket i spelindustrin är rent hantverk, liksom det är i filmindustrin. Men visst finns det konst också.
Psychonauts och Shadow of Colossus är två bra exempel.

Bäst på att skapa spel som är konst är nog dock indieutvecklarna. Darwinia och Minecraft är två exempel där man med små medel (eller snarare tack vare små medel) skapat något unikt och vackert.

Spel är kulturyttringar skapade av en mängd hantverkare och ibland någon enstaka konstnärskaraktär. Inga av de stora spelprojekt som ibland anses som konst skulle ha slutförts om det inte vore för en spelutvecklare med hantverkarmentalitet.

När Christo och Jeanne Claude klädde in tyska riksdagen i tyg så skapade de ett erkänt konstverk. Men jag kan inte tänka mig att det skedde utan en mängd hantverkare.

Att Zynga inte är en spelutvecklare kan jag dock fullständigt hålla med om.

Medlem

En kollega som jobbade på Zynga har bekräftat alla skräckhistorier man hört... Andy Tian och de andra cheferna är riktiga svin och styr Zynga som en fabrik och kreativitet verkar inte få plats.

Så nä, jag skulle inte heller kalla Zynga för ett spelbolag.

Inaktiv

Read: Casualspel ær hantverk.

Medlem

den ända konst dom utför med spel som Farmville eller andra facebook spel är konsten att få folk att lägga pengar på onödiga saker som man inte har ett skit på den dagen facebook når lunarstorm syndromet och ingen använder det längre.

vad är det för fel på att ha spel där man inte måste lägga flera hundra kronor för att kunna bygga klart nånting?

gäller framförallt oss som endast accepterar vänner vi faktiskt vet vem det är.
vilket automatiskt medför att det är omöjligt att bygga något pga pga för få vänner.

har själv haft facebook i typ 1.5 år eller nått och har typ 20 vänner tror jag. och jag träffar alla/pratar mer eller mindre med alla av dom både irl och på facebook eller annan IM.

Medlem
Skrivet av mrpeters:

Zyngas så kallade "hantverk" är precis som de smörknivar jag gjorde i grundskolan, ren skit >.<

Mina var faktiskt ganska fina, moder använder dem än idag.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av mrpeters:

Zyngas så kallade "hantverk" är precis som de smörknivar jag gjorde i grundskolan, ren skit >.<

Mina var faktiskt ganska fina, moder använder dem än idag.

Hon använder säkert Farmville också ;)8)


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:
Skrivet av Boomer:
Skrivet av mrpeters:

Zyngas så kallade "hantverk" är precis som de smörknivar jag gjorde i grundskolan, ren skit >.<

Mina var faktiskt ganska fina, moder använder dem än idag.

Hon använder säkert Farmville också ;)8)

Oh no you didn't!

Medlem

Klart det är konst, jag förstår inte varför det ens ska behöva diskuteras (Menar inte artikeln, jag menar generellt). Om film är konst så är spel konst, punkt slut. Hur man upplever mediet underminerar inte hur man reagerar till det. Definitionen av konst är så jävla vag ändå så nästan så gott som vad som helst kan anses vara konst.
Att 90% av alla spel är meningslösa/mediokra/dåliga/whatever spelar inte heller någon roll. Man pekar inte bara på ett exempel som sticker ut från mängden och arbiträrt klassar endast det som konst. Antingen definieras mediet i sig själv som konst eller inte. Det är det som har en samhällseffekt, då konst skyddas under yttrandefrihetsgrundlagen. Om någonting är bra eller dålig konst är en helt annan fråga. Så är det med alla former av konst.

Har från säkra källor hört att Hampus spelar Farmville minst fem timmar per dag!

Medlem

Kanske idag men så var det inte när spel var nytt, då var det konst och ett bolag inte bara hade det i namnet, deras spel var tveklöst konst.

Farmville är varken konst eller hantverk, det är dock spelen som de "lånat" från, otroligt att man kan komma undan med detta och samtidigt tjäna miljoner kronor på någon annans verk.

Inaktiv

Det är fan tragiskt att en hjälte som Bryan Reynolds numera jobbar på ett dyngföretag som Zynga. De hade bara extrem flyt att jobba som subleverantör i något som blev gigantiskt stort, samtidigt som de använde en affärsmodell som kunde skrapa in massor av pengar. All deras succe beror enbart på Facebook. De vann på lotto helt enkelt. Folk spelar spelen pga att de fanns enkelt tillgängliga på något som blev de facto standard när det gäller sociala nätverk.

Medlem

Jag anser att ett konstverk är något dess skapare gjort för sig själv, ett uttryck, en känsla eller en tanke och han skiter fullständigt i vad andra anser om hans verk, medans ett hantverk inte endast är gjort för dess skapare själv och har då gjorts med de som ska se den i åtanke. Så jag hoppas att speltillverkarna gjorde fler hantverk och mindre mindless konstspel som bara är snygga utan innehåll för att spelindustrin tror det är det vi vill ha.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

1
Skriv svar