Ett spelhistoriskt hål?

Medlem
Ett spelhistoriskt hål?

Jag gillar spel. Det är kanske ett onödigt självklart påstående på en sida som denna så låt mig utveckla det en aning. Jag gillar spel oavsett dess ålder. För mig är det ingen färskvara som blir gammal och möglar med tiden. Ett spel som var bra för tio år sedan är fortfarande bra idag. Grafiken må ha åldrats och spelmekaniken är med all säkerhet simplistisk i jämförelse med moderna titlar men sett till vad det är och med utgångspunkt från de förutsättningar som rådde har spelet inte tappat gnistan.

Som ett resultat av denna inställning täcker innehållet i min samling nära nog fyra decennier av spelhistoria. Här trängs nya titlar med 30 år gamla ditton och allt däremellan. När tid ges (vilket tyvärr är mer sällan än ofta) och andan faller på så kan det bli en runda i någon 8-bitarsklassiker. Nästa gång är det kanske 360:n som får gå varm istället. Upplevelserna är olika men tillfredsställande på sina egna sätt.

Var vill jag då komma med detta? Jo, saken är den att jag ser ett potentiellt hot mot oss spelälskare som vill kunna njuta av gårdagens titlar såväl som dagens. I takt med att digital distribution, online-aktiveringar och Internetbaserade DRM-lösningar ökar i antal ökar också risken för att denna utveckling skapar ett stort svart hål i spelhistorian.

Hittills har tillgång till hårdvara (fysisk eller via emulator) varit den enda förutsättningen för att spela äldre spel. Har man rätt maskin är det bara att tuta och köra. Men hur kommer det att se ut i framtiden? När utgivaren har stängt ner distributionssystemet, aktiveringsservern eller vad det nu må vara, vad gör man då? Kommer dagens spel att upphöra att existera när supporten för dem försvinner?

Jag finner det högst oroväckande att frågor som dessa i stort sett aldrig tas upp. Fokus ligger enbart på de (för stunden) positiva detaljerna och om kritik skulle dyka upp är den i regel inriktad på kortsiktiga problem. Att det finns betydligt allvarligare konsekvenser verkar inte uppmärksammas.

Kanske låter jag som en bakåtsträvare som inte vill se någon förändring alls. Så är inte fallet. Inte på långa vägar. Jag är en ivrig påhejare av nya sätt att sälja produkter men, och detta är ett mycket viktigt men, bara om det handlar om sådana sätt som är hållbara både nu och i framtiden. System vars funktion står och faller med ett företag hör inte dit. I en ostabil bransch där företag läggs ner, köps upp och går i konkurs hela tiden är det ren idioti att låsa produkterna så hårt till dem.

För ca 20 år sedan fick jag mitt första spel. Jag har det fortfarande kvar och spelade det faktiskt så sent som för någon dag sedan. På samma sätt vill jag ha möjligheten att om 20 år spela spel jag köper idag.

#blogg

Medlem
Ett spelhistoriskt hål?

Jag håller med dig på allt i detta inlägg!
Kanske ett artikeltips till FZ?
Intervjua distributörerna som Steam, GamersGate och EA med flera och se vad dom tror om just detta.
Jag är väldigt intresserad av ett sådant reportage i alla fall.


signatur
Medlem

Jag håller också med!

Detta är något som måste uppmärksammas för att få möjligheten att ställa krav på utgivarna! Många spel är ju idag fullproppade med belöningssystem som kräver kontakt med utgivarnas servrar och utan kontakt, inget spel.

Jag förstår att det inte går att kräva av ett företag (om det fortfarande existerar) att hålla dessa igång under decenniers tid. Men vad man minst kan kräva är ett "bäst före-datum" på spelens online-upplevelser och tydligt förklara vilka funktioner som kommer finnas kvar eller inte. Eller om det släpps en "dödspatch" som kapar beroendet av internet och det blir modvänligt för fansen 20 år efter släppdatum.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Trevligt att höra att jag inte är själv med dessa tankar. Jag hade gärna sett att FZ eller någon annan spelrelaterad sida/tidning tog sig an ämnet.

Skrivet av LupX:

Jag förstår att det inte går att kräva av ett företag (om det fortfarande existerar) att hålla dessa igång under decenniers tid. Men vad man minst kan kräva är ett "bäst före-datum" på spelens online-upplevelser och tydligt förklara vilka funktioner som kommer finnas kvar eller inte. Eller om det släpps en "dödspatch" som kapar beroendet av internet och det blir modvänligt för fansen 20 år efter släppdatum.

Håller med om detta. Det borde vara större krav på sådan information från företagen.

Inaktiv

så jäkla nice o se detta folk som fattar vad det handlar om. jag håller helt med fairfax o likasinnade.

Medlem

Håller med helt och hållet. Online-aktiveringar är inte tillräckligt framtidssäkra och för det så ogillar jag dom något oerhört.

Spelade Dune via DOSBox för inte så länge sedan. Både utvecklaren och utgivaren av det spelet är sedan länge döda. Om det spelet hade krävt någon sorts aktivering, hur hade man kunnat spela det idag utan att bli en pirat (vilket verkligen inte ska vara lösningen på detta problem)?

1
Skriv svar