GT5 - fusk eller dåligt tålamod?

Redaktör
GT5 - fusk eller dåligt tålamod?

Ingen har väl någonsin hävdat att AI-förare i bilspel är något att skryta med, men #Gran Turismo 5:s kiselhjärnor sticker i alla fall ut från mängden. Körde nyss tre varv på Monza, säkrade snabbt en trygg andraplats med kanske fyra-fem sekunder ner till förföljarna. På sista varvet gör jag en liten miss i början, de äter helt logiskt in någon sekund. Sen händer nåt... På slutet av första bortre rakan hittar en av dem massor av fart och fäste. Jag bromsar in helt ok och går in i S-kurvan i god fart, men han sveper om mig - på insidan, på fullt ställ!

Det känns som att AI:n vill vara snäll, låta mig tro att jag har en chans, men sen tröttnar den och visar vad den faktiskt är kapabel till. Fler som upplevt detta?

#blogg


signatur
Medlem
GT5 fuskar!

Nja, har inte upplevt precis det, däremot verkar inte spelets regler gälla för AI:n. Som exempel så blir man diskad om man nuddar en motståndare i Nascar, men när man själv hamnar i vägen för AI:ns räls och den trycker ut en från banan så är det helt ok.

Samma gäller Top Gear-utmaningarna där man blir diskad av att nudda en kona, medan motståndarna framför en kan köra på precis varenda en. Tycker att sådana AI-problem drar ned spelet enormt mycket. Det och att motståndarna alltid har lite snabbare acceleration.

Redaktör

Mm, känner igen allt det där. Sen känns reglerna väldigt inkonsekventa innan man lärt sig när de gäller och inte - i vanliga karriären kan man ju krocka precis hur mycket man vill utan att straffas det minsta (bucklor och senare skador undantagna).


signatur
1
Skriv svar