New York, dag 1

Inaktiv
New York, dag 1

Vi bor verkligen mitt i smeten. Två kvarter norrut ligger Central Park och tre kvarter söderut hägrar Times Square. Därför blir det logiskt att det är de här ställena som besöks den första dagen.

Times Square är väldigt speciellt. Neon, korvgubbar och biljettförsäljare precis överallt, insprängda mellan höghus efter höghus av butiker, restauranger och teatrar. Här finns, bland annat, ett trevåningshus helt tillägnat Disneymerch och en lika stor Toys R US-butik. Nämnde jag att Toys R US-butiken inhyser ett fullt fungerande fucking pariserhjul? Mängden folk är helt otrolig såhär på kvällstid när man står på den röda trappan i mitten av allt och blickar ut.

Bryant Park är sådär lagom liten, kanske 100 meter i diameter. Här finns schackbord och till och med ett pingisbord som man kan hyra utrustning till helt gratis. I mitten av allt har man smällt upp en isrink som är smockfull med folk. För tillfället pågår en julmarknad, vilket innebär att hela ytterringen av området inhyser säkert 60 små stugor med allt från pyssel till handväskor. Mysigt är ordet.

Central Park ser mer öde ut, det är höst och träden har tappat alla sina löv. Här finns en ännu större isrink, och folk åker runt i cykeltaxis och hästskjutsar där de kurar ihop under varma filtar. Det hela ser väldigt romantiskt ut.

Vi åter kvällsmat på kvarterskrogen Luigi´s, där personalen pratar väldigt ljudligt på italienska. Och trots att min roommate säger att jag nog är den bästa på engelska i rummet så önskar jag att jag hade en mustasch.

Times Square

Pariserhjulet inne i Toys R US

Black Barbie

Skylt vid isrinken i Bryant Park

#blogg


signatur

Kullberg-as approved by BaratsAndBereta

Medlem
New York, dag 1

Har varit där två gånger och fler kommer det bli. Älskar staden!


signatur

I'm a snake, follow me!

Skägg.
10 Chambers

Inte alls avis. Inte alls!


signatur
1
Skriv svar