Elder Scrolls V får ny spelmotor

Robot
Elder Scrolls V får ny spelmotor

Tvärtemot vad tidigare rykten har sagt står det nu klart att Oblivion-motorn inte kommer att användas i det kommande Skyrim.

#the-elder-scrolls-v-skyrim, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #fallout-3, #rage


Medlem
Elder Scrolls V får ny spelmotor

Jag håller tummarna för id Tech 5, de vore riktigt sweet

Medlem

Får väl hoppas att den nya motorn är lika flexibel och bra som den tidigare, för om jag inte kan gå in i ett hus och ta allt jag hittar så är det inte ett Elder Scrolls!

Medlem

Det kommer bli ett stort år för spel 2011. Ser verkligen fram emot alla titlar som dyker upp.
Id tech 5 för ett rollspel, det hade jag inte väntat mig. Ska bli mycket intressant.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

På deras Twitter står det att det är en HELT ny motor så ingen återanvändning.

http://twitter.com/bethblog

Medlem

Halleluja!
Måtte dom bara fixa level-systemet och dialogerna så är jag helnöjd
Next year is gonna be Legend.. wait for it... dary!
Pricken över i`t hade ju varit utannonsering av Baldurs Gate III, men men, den som lever får se!

Medlem
Medlem

*Pustar ut* Räcker med versioner av gamla Oblivion-motorn...


signatur

Your Forum Community reputation has increased by 1.

Medlem

Inget att hurra för än, kan ju faktiskt vara sämre. Grafiskt* sett förmodligen bättre men det är möjligt att den har färre fuktioner i övrigt, kanske är den t.ex. inte modbar.

Själv så hoppas jag framför allt på bättre animationer.

*Om det är grafiskt bättre så kan man förvänta sig att mer av RAM:et går ut texturer och annat. Så jag är inte alls övertygad om att det blir bättre generellt.

Medlem

Bethesda har själva sagt att Tech 5-motorn inte är lämpad för stora öppna ytor. De har däremot arbetat på en ny egen motor vad jag läst.

AW8
Medlem
Skrivet av Heggis:

På deras Twitter står det att det är en HELT ny motor så ingen återanvändning.

http://twitter.com/bethblog

YAY!!!


signatur

PC gamer 'til I die.

Skrivet av FZ:

att göra Skyrim till det vackraste rollspelet i mannaminne.

Ujuj vilken övertro på teknologi. För att göra ett vackert spel behöver man först och främst vara duktig på estetik, och det tycker jag bethesda gång på gång har visat att dom inte riktigt kan...

Medlem

Kommer det bara till PC? Inte PS3 eller Xbox 360?

Medlem

Instämmer med slartibartfast

Medlem
Skrivet av Zane86:

Kommer det bara till PC? Inte PS3 eller Xbox 360?

Med största säkerhet kommer det till PS3 och Xbox med.


signatur

Have a good time!

Medlem

Så jäkla bra! Hoppas jag..

Medlem

Nu kanske jag t.om vågar förhandsboka spelet när det är dags. Fan vad skönt att höra! Hoppas bara att det är lika skönt att höra vilken motor de kommer att använda sig utav. Och förhoppningsvis undvika hela "Oblivion" känslan och rikta sig lite mer tillbaka mot Morrowind eller äldre, om jag får säga mitt.

Medlem

Får hoppas det blir riktigt DX11-stöd med tesselering och allt vad det heter.

Måste ju bli lönt att byta ut mitt 4870 snart.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget att hurra för än, kan ju faktiskt vara sämre. Grafiskt* sett förmodligen bättre men det är möjligt att den har färre fuktioner i övrigt, kanske är den t.ex. inte modbar.

Både hoppas och tror att den kommer vara lika modbar som tidigare. Anser att det vore att skjuta sig själva i foten om dom hoppar över den biten.

Samtidigt slutar man inte förvånas över dumma beslut inom spelbranschen. Den som lever får se, antar jag.

Medlem

Najs med färsk motor men jag hoppas de inte lägger alla resurser där utan sparar lite till rösterna...

Röstskådespeleriet i ES IV: Oblivion var total katastrof (kejsaren spelad av Patrick Stewart var ett undantag dock)

Medlem

De har faktiskt sagt att det ska köra en HELT NY spelmotor, så det är nog inte ID tech 5, men skulle vara bättre om de nu använde den pga de har tillgång till den och inget annat företag. Kommer fortfarande vara intressant om hur spelet kommer se ut.


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem

Äntligen!
Kanske eventuella kommande fallout-titlar inte kommer lida så hårt.
Sure som vissa säger, den är flexibel, men den är även buggig som satan och alla kraschar.. urk.
Hoppas de väljer att hålla det hela modvänligt dock.

Medlem

Varför inte ge hela perspektivet på nyheten? Motorn bygger självfallet på samma motor som driver exempelvis Morrowind, Oblivion, Fallout 3 (Gamebryo) och är således inte helt ny från scratch. Såsom intervjun med Todd Howard (spelchef hos Bethesda) bekräftar.

Eurogamer: Is it fair to say then that it's based on existing technology?

Todd Howard: The technology is ours and it is inspired by the technology we have. We have a lot of it. But that's our starting point - the Fallout 3 tech. It started with Morrowind, we went to Oblivion, we did a lot between Oblivion and Fallout 3 because now we had final hardware - with Oblivion we had six months on final hardware, so Fallout 3 technically does a lot more than Oblivion. The new stuff is an even bigger jump from that.

Medlem

Jag väntar med att hurra... Tills vi får veta lite om moddstöd och "fördumning".


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem

Dom kommer inte använda Id Tech 5. Dom ska använda en helt ny motor som inget annat spel har använt eller ska användas till i nulägt (förutom Skyrim). Så Id Tech 5 är inget att spekulera i.

Medlem
Skrivet av Paladia:

Varför inte ge hela perspektivet på nyheten? Motorn bygger självfallet på samma motor som driver exempelvis Morrowind, Oblivion, Fallout 3 (Gamebryo) och är således inte helt ny från scratch. Såsom intervjun med Todd Howard (spelchef hos Bethesda) bekräftar.

Eurogamer: Is it fair to say then that it's based on existing technology?

Todd Howard: The technology is ours and it is inspired by the technology we have. We have a lot of it. But that's our starting point - the Fallout 3 tech. It started with Morrowind, we went to Oblivion, we did a lot between Oblivion and Fallout 3 because now we had final hardware - with Oblivion we had six months on final hardware, so Fallout 3 technically does a lot more than Oblivion. The new stuff is an even bigger jump from that.

Oh snap, om han tycker att det var ett stort hopp mellan Oblivion och Fallout så vettifan om skillnaden blir så stor på detta..

Men men hoppas verkligen på en dunderfet grafikmotor! Oblivion såg ju fantastiskt ut när det kom


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Oh snap, om han tycker att det var ett stort hopp mellan Oblivion och Fallout så vettifan om skillnaden blir så stor på detta..

En spelmotor är mer än vad du ser på skärmen. Under huven kan det vara stor skillnad även om det som ritas upp mer eller mindre är detsamma.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv

Hoppas verkligen att den nya motorn klarar av större mängder med NPCs och bättre ansikten

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tommy_h:

Oh snap, om han tycker att det var ett stort hopp mellan Oblivion och Fallout så vettifan om skillnaden blir så stor på detta..

En spelmotor är mer än vad du ser på skärmen. Under huven kan det vara stor skillnad även om det som ritas upp mer eller mindre är detsamma.

Jo det förstår jag med men det gör ju inte mig "lyckligare" när jag spelar spelet sen om det inte ser så häftigt ut men det har en jävla massa häftiga prylar och flashiga saker hit och dit..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Jo det förstår jag med men det gör ju inte mig "lyckligare" när jag spelar spelet sen om det inte ser så häftigt ut men det har en jävla massa häftiga prylar och flashiga saker hit och dit..

Om du har bättre resurshantering så flyter spelet bättre trots samma bildkvalité, det är iaf något som jag värderar.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

12
Skriv svar