Hjälp! Pappas data-mapp är borta!

Flakmonkey
Hjälp! Pappas data-mapp är borta!

För några helger sedan så var jag snäll mot mina föräldrar och installerade om deras dator eftersom min mor klagade på att den var så fruktansvärt seg att hon hade svårt att betala räkningar på internetbanken. Som vanligt så bad jag dem att ta backup på det de ville, det vill säga flytta allt de ville ha kvar till den externa hårddisken som jag hjälpte dem att köpa för en tid sedan. Jag var till och med extra snäll och sparade undan deras IE-favoriter så att de inte skulle börja gnälla om det. När jag fått klartecken på att det var gjort så satte jag igång med ett arbete som inte gick så klockrent som jag skulle vilja.

Först så hade DVD-spelaren i datorn problem att läsa cd-skivan med OS:et så då var man ju tvungen att köpa CD-skivor för att kunna göra det. Sedan var det olika drivrutiner som man var tvungen att installera manuellt. För att kunna göra det var jag ju dock först tvungen att fixa drivisarna till nätverkskortet så det var ju bara att fixa det på sin egen laptop sen bränna en skiva (hade ingen usb-disk och ingen sladd till mobilen som jag kunde lägga över det till) och sen föra över allting. Så ja, det tog betydligt mer tid än vad jag tänkte, men det var inte det värsta.

Några dagar efter att jag gjort detta och satt hemma i min sköna TV-soffa så ringde nämligen min far och var extremt upprörd (för att vara norrlänning) över att "data"-mappen var borta - det vill säga där han sparade alla excel och word-filer som han använder till olika projekt. Givetvis så sa ju jag att jag bad honom att flytta allt till externa hårddisken, så jag tycker inte att det är mitt fel, men jag skulle nog ha varit tydligare för det blev uppenbarligen någon miss i kommunikationen.

Det hela har i varje fall resulterat i att jag nu sitter och försöker läsa tillbaka data från den omformaterade disken med lite olika mjukvaror. Först så testa de jag Recuva och nu är det Easy Recover som gäller. Förhoppningsvis kommer jag lyckas få tillbaka det mesta, men vill det sig riktigt illa så kan ju mycket data vara försvunnet och då kommer jag nog inte vara favoritbarnet direkt och det vill man ju verkligen vara nu i juletider å allt. Så just nu sitter jag bara här och väntar på att den ska bli klar med scanningen av diskens andra partition och håller tummarna för att jag åtminstone ska hitta lite av det han vill ha tillbaka. En synnerligen nervös väntan faktiskt :/

#blogg

Hjälp! Pappas data-mapp är borta!

Öh, ifall du klart och tydligt redogjort för dina föräldrar vad de behövde göra så är det knappast ditt fel. Oavsett hur pass dator-ovana de än må vara låter det verkligen knas om det är du som får skit för att nån viktig mapp försvunnit...

Medlem

Ack, den som hade en slant för alla gånger liknande saker drabbat mig. För några år sedan fick jag nog av alla dator-mongon, inte en chans att jag hjälper någon med datorn igen. Det borde vara körkort för att ens få köpa en.

Ta följande för sant:
-hjälper du någon så är allt som händer med datorn i framtiden ditt ansvar eller fel.
-vill du bli ersatt eller ordentligt tackad för ditt jobb kanske över flera dagar, bli rörmockare, inte dataingenjör.
-kan du "data" som puddon säger förväntas du tycka att det är kul att fixa andras datorer och bli inte förvånad om du helt plötsligt är bortlovad till mormors grannes sons kompis för att "snabba upp" deras "data".

Dina päron är säkert kanon men du borde lära dem en läxa - skicka länken till farsan med dessa recovery program så kan han lösa det själv nu och nästa gång.

Vänta till efter julafton dock.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skrivet av CastorFiber:

-hjälper du någon så är allt som händer med datorn i framtiden ditt ansvar eller fel.

Ohh det där är så otroligt sant. Det har man ju åkt på några gånger.

Flakmonkey

Hehe jo. Nu verkar det ju inte som att det var sådär jättefarligt. Ringde i morse och sa att jag inte lyckats hitta några fler av hans saknade filer och då var han väldigt samlad. Tror han insett att det är hans ansvar att se över det där, jag menar han är ju inte datorskygg direkt, gammal programmerare (cobol ftw!) så att han blev förgrymmad var nog mer i stundens hetta. Ska iaf göra ett till försök ikväll, går inte det så får han nog sitta där med skägget i brevlådan tyvärr :/

Men det är ju sant som du skriver Castor, man är för snäll helt enkelt

1
Skriv svar