The Eagles - "Witchy Woman" Solo

Medlem
The Eagles - "Witchy Woman" Solo

/Walter

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
The Eagles - "Witchy Woman" Solo

Låter ju som det ska! Undvik att bända med lillfingret bara

Medlem

Tack!
Du har helt rätt i att man inte bör benda med lillfingret, och det har jag aldrig gjort. Någonsin. Vart ser det ut som att jag gör det?

Nästa solo blir från låten "Hotel California"


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Du bänder inte "på riktigt", men vid 0:21 så vrider du till tonen nästan en halvton upp. En petitess, och du väger upp det senare dessutom. Ser fram emot nästa solo! Hade jag haft något att spela in med hade jag slängt upp något också

Medlem

Jaha du menar där. Det är ingen "riktig" bend som du skriver, utan jag böjer lite på strängen bara. Knappt en halv ton. Anledningen till att man inte ska benda med lillfingret är dels för att det är obekvämt, men viktigast för att man inte har lika mycket kraft i lillfingret. Då jag bendar så använder jag oftast ringfingret, långfingret och ibland lägger jag till pekfingret för maximal styrka (t.ex. då jag ska benda upp 2 toner).

Så du spelar också gitarr? Vilken/vilka gitarr/gitarrer äger du? Hur länge har du spelat?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ja, ringfingret är ju bendingfingret, så är det bara.

Yes, började i samma ålder som Satriani, 14-15, så jag har spelat i drygt 6 år, inte så mycket. Kör på en gammal Ibanez SZ520FM som jag har satt in nya DiMarzio mickar på (D-Sonic och Air Norton). Annars har jag en Epiphone Emperor Regent som jag köpte av en engelsk bluesmusiker, samt en Epiphone SG-400 som jag experimenterar med. En handgjord akustisk har jag också, en Eastman av utgången modell.

Du har en ESP/Ltd Eclipse ser jag, nån mer?

Medlem

Grymt!

Ja precis. Förutom den så har jag en egentillverkad Les Paul (röd/gul färg), en nylonsträngad akustisk och en stålsträngad akustisk. Min nästa gitarr blir antingen en Fender Strat eller en Gibson Les Paul (guldfärg aka. Slash).

Vad har du för förstärkare?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Har du gjort en egen Les Paul? Min nästa blir en Telecaster eller Jazzmaster som ska vara i normal stämning, så att jag kan ha min Ibanez permanent i drop C eller B.

Har en Vox AD50VT med sprängd 12" element som övningsförstärkare samt en Marshall 6100LM 30th Anniversary topp med en Laney (okänd modell) 4x12 för större grejer. Ska byta ut toppen mot en Mesa Lone Star eller liknande dock.

Du hade en Blackstar vill jag minnas?

Medlem

Nja, inte jag som har byggt den, utan min morbror. Och ja, jag har en Blackstar Combo HT-5.

Men du, nu blev jag riktigt sugen på att få se dig spela. Har du absolut ingenting att spela in dig med? Inte ens en mobil med 2 megapixel kamera?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Häftigt, har funderat på att bygga en egen också, men sen kom jag på att jag fick IG i träslöjd, så nej. Inte konstigt att det låter bra då med en Blackstar, fantastiska förstärkare!

Nä, min mobil är väldigt gammal, ingen kamera i den ens. Men förr eller senare kommer jag nog fixa någon video, och innan dess någon egen komposition jag gjort.

Medlem

Låter bra det. Säg till då det är gjort


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

1
Skriv svar