Val av processor och grafikkort

Medlem
Val av processor och grafikkort

Hallå, ska köpa en ny dator snart till spel, slösurfande, lite photoshop. Blev tillsagd på ett annat forum att eftersom jag inte ska syssla med 3d modeller och film-redegering så ska jag hålla mig till Intel i5 processor, för jag tänkte välja en i7 processor först.

Så min första fråga e vilken man ska välja, har tittat på Intel Core i5 760, fyrkärnig på 2,8, men sen blev jag nyfiken på Intel Core i5 660, tvåkärning på 3,3, för bara en hundralapp mer. Vilken ger mig mer spelprestanda? Kommer trots allt att syssla med spel, men undertiden kommer jag lira musik från spotify och alt-tabba ur till diverse program.

Och om jag väljer en i5 processor så har jag lite extra kulor över till grafikkort, eftersom jag tänkte välja en i7 processor först. Så jag har tittat på:
Geforce GTX 570 för 3,5k eller Geforce GTX 480 för 3,9k. Vad hade ni valt, och varför?

För enligt detta diagramet e 570 nästan lika bra som 480 så varför lägga ut extra pengar då.

Jag har inte tänkt och klocka något, för jag vet inte hur man gör. Jag har inte tänkt att köra mina grafikkort i SLI heller.

Så vad hade ni valt och varför? Eller hade ni valt något helt annat i samma prisklass?

Tack för hjälpen.

Medlem

Tja,

imorgon lanseras nya Radeon 69xx så vänta med grafik kortet tills testerna kommer.

Skulle även råda dig att kolla in amd's x6 cpu. Där kan du bygga en stabil bra spel plattform relativt billigt.

Hur mycket har du tänk att handla för?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Jag hade valt Intels i5 760 och som Hymer sa, väntat på testerna på AMDs nya serie grafikkort. De brukar generellt sett prestera lite sämre, men samtidigt ha en lägre strömförbrukning etc. vilket kan vara trevligt om man inte vill ha den absoluta prestandan eller punga ut med hela plånboken.

Angående processorerna så är Intel nästan dominerande vad gäller prestanda/strömförbrukning/värmeeffekt, eller rätta mig om jag har fel Jag har en i5 750 och spelar alla spel på hyggliga nivåer med den, jättenöjd!

Medlem

Min totala budget för datorn kommer va runt 12 000.

Moderkort
ASUS P7P55D-E LX - ATX - iP55 - USB3 - SATA600 - 1100 kr
Minne
CORSAIR XMS3 minne - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3 (CMX8GX3M2A1333C9) - 1000kr
Hårddisk
CORSAIR XMS3 minne - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pin - DDR3 (CMX8GX3M2A1333C9) - 500 kr
Chassi
Vet ej vilken än - 1000kr
Nätaggregat
CORSAIR Professional Series HX650W - nätaggregat - 650 Watt - 1150 kr
OS
Windows 7, - Vad det nu kostar..?
Optisk enhet
SAMSUNG Super-WriteMaster SH-S223C - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA - 300 kr

Detta landar runt 7000 kr. Så resten är till processor och grafikkort, om det inte är nått annat jag också behöver??

Kommer inte handla delarna förr än efter julafton. Men som sagt budgeten är runt 12 000, så jag har 5000 kvar till processor och grafikkort.

Medlem

Du behöver inte 8Gb Ram för att spela.

Mekanisk hårddisk?

Som chassi kan jag rekommendera ett Fractal Design Define R3.

Windows 7 Retail går på ca. 1700 kr, OEM runt halva det priset.

Medlem

Processor - Intel I5 760

Minne - 4GB Ram (med en vi5 skall du endast ha två ramstickor då processorn använder minnet i två kanaler till skilland ifrån en i7 som använder tre. Alltså 2x2 GB eller 2x3Gb)

Chassi - Fractal Design Define R3

Gpu - 2x Nvidia 460 (470 om du känner att du vill lägga lite extra)

Moderkort - Har ej kollat på detta men du borde skaffa ett med sli stöd och som räcker länge.

Du skriver också att du inte kommer köra sli men jag förstår inte ditt resonemang, 480 eller 570 är både dyrare och kommer inte nära 460 i sli när det gäller prestandan.

Sen är ju en SSD disk mysigt om du skall greja med bilder eller spela.

Windows 7 går att fixa på "annat vis" än att köpa, fungerar lika bra och du sparar mycket pengar.

Nätagg borde du kolla på cougar, finns hos inet. Superb kvalite dock lite lägre pris pga Garantilängden. (700w så har du så att det räcker och blir över)

Detta är den mest prisvärda och uppgraderingsvänliga samansättningen av delar jag kan komma på just nu.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Okej, 6 eller 4 GB RAM men jag sparar max 300kr på det.
Mekanisk hårddisk?
Det är faktist det chassit jag har tittat på och det går runt 800 kr har jag för mig.
Vad är det för skillnad på Retail och OEM?

Tack för hjälpen.

Medlem

4 Gb om du ska ha i5, 6 Gb funkar inte där.

Du skrev 500 kr för en hårddisk. Men en SSD-hårddisk kostar mer än så, vilket jag kan rekommendera att du skaffar dig, ger dig en ordentlig prestandaboost när tunga filer ska laddas snabbt. En mekanisk (vanlig) hårddisk är ju mycket billigare.

Jag har för mig att en Retail går att installera på flera datorer? Är inte säker. OEM bör räcka.

Medlem
Skrivet av siiix:

Okej, 6 eller 4 GB RAM men jag sparar max 300kr på det.
Mekanisk hårddisk?
Det är faktist det chassit jag har tittat på och det går runt 800 kr har jag för mig.
Vad är det för skillnad på Retail och OEM?

Tack för hjälpen.

Som jag redigera in i tidigare post så borde du kolla hur många ramstickor du köper.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Retail = Säljs säljs för alla datorkonsumenter och hittas hos inet etc.

OEM = Säljs endast hos datortillverkare t.ex i Dell datorer.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Retail = Säljs säljs för alla datorkonsumenter och hittas hos inet etc.

OEM = Säljs endast hos datortillverkare t.ex i Dell datorer.

Fair enough!

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Processor - Intel I5 760

Minne - 4GB Ram (med en vi5 skall du endast ha två ramstickor då processorn använder minnet i två kanaler till skilland ifrån en i7 som använder tre. Alltså 2x2 GB eller 2x3Gb)

Chassi - Fractal Design Define R3

Gpu - 2x Nvidia 460 (470 om du känner att du vill lägga lite extra)

Moderkort - Har ej kollat på detta men du borde skaffa ett med sli stöd och som räcker länge.

Du skriver också att du inte kommer köra sli men jag förstår inte ditt resonemang, 480 eller 570 är både dyrare och kommer inte nära 460 i sli när det gäller prestandan.

Sen är ju en SSD disk mysigt om du skall greja med bilder eller spela.

Windows 7 går att fixa på "annat vis" än att köpa, fungerar lika bra och du sparar mycket pengar.

Nätagg borde du kolla på cougar, finns hos inet. Superb kvalite dock lite lägre pris pga Garantilängden. (700w så har du så att det räcker och blir över)

Detta är den mest prisvärda och uppgraderingsvänliga samansättningen av delar jag kan komma på just nu.

Tror vi skrev samtidigt så jag har inte sett ditt inlägg förr än nu, och jag tackar för svaret!

Ram: Okej, men funkar 2x3? Eller är 2x2 max som 73mpl4R säger?

Gpu: Det finns egentligen inget resonemang bakom att inte köra SLi, kändes som det skulle vara lättare bara. Men ni har fått mig på andra tankar nu. Får se om 470 håller för min budget.

Sen har jag tittat lite på SSD disk, men dom kostar ju fruktansvärt mycket? Upp mot 2000 kr.

Och tack för tipset om Cougar, ska titta på det.

Jo det går och fixa på "annat vis". Kände bara att det hade vatt skönt o köra säkert för en gång skull.

Tack än en gång för er hjälp!

Medlem

Det går att köra två gånger 3 GB minnen. (alltså två stickor på 3 gigabyte vardera, nu är jag övertydlig)
Sen kan du ju alltid överväga om du skall lägga pengarna du spara in ifrån 6 till 4 Gb ram på snabbare minnen

Dock så räcker totalt 4GB för allt hittils, såvida du inte ska greje med photoshop och spela metro 2033 på två olika skärmar samtidigt.

Och ja SSD är apdyrt, köp endast en SSD om du har en mekanisk "vanlig" hdd att lagra filer på. SSD är endast för att installera windows och program.

Tänk bara på att moderkortet skall ha plats för hela schabraket.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

[http://img641.imageshack.us/i/captureve.png/] Allt du behöver ifrån inet med förutsättning att du har en skärm tangentbord etc.

Bli medlem på sweclockers med så får du gratis frakt.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Okej, är det värt prestandamässigt att köpa dyrare minnen för vad jag ska göra då?

Efter tittat på diagrammet jag postade i ett tidigare inlägg, heter det SLI när det är Geforce och CrossFire när det är Radeon?

Och spelar det stor roll vilken tillverkare man köper grafikkorten från, tex så gör Gigabyte, EVGA, Point of view osv osv samma grafikkort?

Medlem

Bäst att dubbelkolla i denna tråden innan du beställer, att fela är mänskligt jag har säkert glömt nått.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Nej hastegheten på minnerna märker du faktiskt inte av, det är bara jag som är siffer-kåt.

Tillverkarna skiljer lite olika på ljudnivå och kylförmåga men prestandan är oftast sa0 samma om modellen inte är klockad.

Gigabytes Geforce 470 kyler bättre än sparkle men är dyrare.

I paketet har jag lagt till extra fläktar, hoppas du inte är kräsen. Fläktarna är billiga, kyler bra men låter lite som en dammsugare.

Kommer inte ihåg antal fläktplatser hos Fractal R3, De e ju iaf 2x 120mm medföljande, sedan får det plats:

2x 140mm i toppen
1x 120mm i fronten (utöver den förmonterade)
1x 140/120 I botten
1x 140mm i sidan.

Fläktfilter är att rekomendera om du inte gillar att städa.
(dock är maximalt antal fläktar ej nödvändigt men det är alldrig farligt med för mycket kyla)

Du bör i alla fall överväga att ha mer än de medföljande två 120mm fläktarna om du väljer sli.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

crossfire till radeon och sli för nvidia ja.

(jag vet att man kan redigera men mitt internet är för trögt)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Jag missade länken till paketet du drog ihop. Riktigt sjysst av dig!

Om man köper Gigabyte istället för Sparkle behöver man mindre antal fläktar då? Eller e d smartare och hålla sig till Sparkle och kanske köpa lite tystare fläktar?

Medlem

Det spelar ingen roll då båda korten bara rör om i varmluften som en elvisp, du kommer ändå behöva fläktar för att driva ut lite luft, dock ej så många som jag lade till. Billigast är ju sparkle och det räcker nog med 3 extra fläktar till att börja med (140mm). Det är ju alltid lite olika hur man får till det med luftflödet.

Bäst luftflöde får du hos EVGA korten då de trycker ut luften på kortets korta sida. ( evga finns ej hos inet dock, du hittar dem hos komplett)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Okej. Allting känns mycket klarare nu.

Finns där någon tystare men lika effektiv fläkt du kan rekommendera?

edit: i paketet du gjorde så finns där 3 st Scythe fläktar och en 1 Fractal fläkt. Är det totalt 4 st extra fläktar du räknat in då, utöver dom 2 som medföljer?

Medlem

4 fläktar utöver de förinstallerade. Det vill säga totalt 6 stycken fläktar.

Fractals fläktar är väldigt prisvärda, annars gör Noctua väldigt bra fläktar, men är något dyrare.

Medlem

Fractal är bra ja Men deras 140mm kör bara i 600 rpm.

Vet att 1700 är overkill för scythe men det medföljer en flöktkontroll för 3x fläktar i fractal chassit.

Noctua skulle jag inte köpa då över 200 för en fläkt är lite dyrt.

Utöver de förinstallerade finns det 4x 120/140mm platser och en 120mm.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Inets fläktfilter är svåra att få dit men det rekomenderas att du har fläktfilter på den/de (max 2) 140mm fläktar som du skall ha som insug.

Har ej datorn framför mig men har för mig att jag fick använda vanlig "trallskruv" eller nått för att fästa filtren.

Sen kan man ju alltid ta gamla nylonsockar.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

SweClockers recenserade AMD:s nya serie precis spana in den. Som väntat så presterar dom generellt sämre än Nvidias nya kort, men drar mindre ström och är något billigare. Själv så blir det nog ett 570, om priset sjunker en aning.

Medlem

jag köpte ett 6970


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Jag spräckte budgeten med 1000kr men ta bort ssd'n om du inte behöver den. Chassi får du ju med välja själv.

intel system:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=850843...

amd system:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=871580...

jag köpte själv intel systemet för ca 1månad sen -grafik kortet som jag köpte idag och polaren köpte amd systemet och vi är nöjda båda två.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Hymer, vilket märke? Funderar på att köpa en också

Medlem

73mpl4R: Köpte det billigaste som blev ett Gigabyte. 3390kr. Spelar ju ingen roll vilket man köper då det enda som skiljer är ett klistermärke

http://www.nordichardware.se/nyheter/71-grafik/41900-amd-rade...


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Väntar nog ett tag tills priserna sjunker lite mer innan jag slår till. Då kanske HIS har släppt en ny IceQ-kylare, och Sapphire en Vapor-X modell, men det tror jag inte.

12
Skriv svar