Medlem
HBT i spel

I GTA 4 - The ballad of Gay Tony fanns en homosexuell man, i Fear Effect 2 - Retro Helix fanns ett lesbiskt par, i Fable 1-3, Fall Out 2 och The Sims 1-3 kan man inleda relationer och gifta sig med likakönade. Även i Mass Effect 1 och 2 kan man skapa en kvinna som är lesbisk.

1. Finns det fler exempel på spel där någon av karaktärerna är Homo, Bi eller Trans?

2. Skulle du vilja spela ett spel där hjälten är öppet Homo/Bi/Trans? Varför/Varför inte?

3. Varför tror ni att det inte är vanligare i spel, är det för stor "risk" att släppa ett spel där karaktären/karaktärerna är HBT?


signatur

http://tjelsi.com - Så kan det gå när inte haspen är på

Medlem

Haha, ett tips är väl att förklara syftet med undersökningen?

Gissar på projektarbete eller liknande på gymnasienivå.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem
Skrivet av Harpa:

Haha, ett tips är väl att förklara syftet med undersökningen?

Gissar på projektarbete eller liknande på gymnasienivå.

Svaren på frågorna blir underlag för en artikel jag skriver om "HBT i Spel" för RFSL Ungdoms tidning SKEV.


signatur

http://tjelsi.com - Så kan det gå när inte haspen är på

Medlem

1: Dunno

2: Aldrig i livet. Kalla mig stenålders men jag har väldigt svårt för allt med HBT.

3: För att det är onormalt och spelare vill oftast kunna relatera till huvud karaktären. Därför alla spel oftast har en manlig huvudroll eftersom majoriteten av spelarna ligger nog på en ålder av 10 - 35 och är män.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

1. Army of Two och Gears of War

2. Om det läggs mycket fokus på att visa huvudkaraktärens läggning så nej. Annars spelar det ingen roll, i de flesta fall framkommer inte hjältens läggning alls utan detta är någonting spelaren antar.

3. Målgruppen är för liten och ämnet är ointressant.

Medlem

1. En hel del av biowares titlar som du säger. Annars är det rätt oklart såhär på spårvagnen. Homoerotiska inslag går väl att finna i de titlar ovanstående Nisse. Och en hel del andra.

2. Jepp, sålänge det är en naturlig del av spelet och inte påklistrat bara för att vara korrekt.

3. Könsnormer, stereotyper, kapitalism och massa annat sådant babbel. Annars är det väl att folk vill nog gärna kunna relatera till sig själva på något sätt och utifrån att HBT-personer inte överstiger heterosexuella är det som sagt mest ekonomiskt gångbart.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Säkert ett intressant ämne att skriva om. Bara två små frågor?
Har du registrerat dig på FZ enkom för att bedriva en undersökning om hur olika spel behandlar sexualitet och är SKEV en gratis-publikation?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Säkert ett intressant ämne att skriva om. Bara två små frågor?
Har du registrerat dig på FZ enkom för att bedriva en undersökning om hur olika spel behandlar sexualitet och är SKEV en gratis-publikation?

tydligen


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Säkert ett intressant ämne att skriva om. Bara två små frågor?
Har du registrerat dig på FZ enkom för att bedriva en undersökning om hur olika spel behandlar sexualitet och är SKEV en gratis-publikation?

Nej jag har funderat på att regga mig tidigare, men det har bara inte blivit av då det jag velat veta har gått genom min pojkväns konto här på FZ.

SKEV kommer vara en webbaserad tidning som alla kan läsa.


signatur

http://tjelsi.com - Så kan det gå när inte haspen är på

Inaktiv

1: Dragon Age Origins, Jade Empire, Knights of the Old Republic, Vampire the Masquerade Bloodlines.

2: Hjältens läggning påverkar väldigt lite i ett spel så det är aldrig något som bekymrar mig. Skulle gärna se fler HBT karaktärer i spel.

3: Skälet till det tror jag är för att gamer kulturen verkar homofobisk. Sällan hör man "gay" användas så mycket för att beskriva något dåligt som när man pratar med gamers. BioWare har iofs många spel med HBT karaktärer, men vid varje nytt spel dom släpper så är det många spelare som hotar med bojkott om HBT karaktärer finns med i spelet.

Medlem

Tack för ditt förtydligande.

1.
Fallout New Vegas har flera kärlekspartners som spelaren kan ragga på vare sig man spelar man eller kvinna och en öppet lesbisk följeslagerska. ( Veronica. ) Dock inga öppet manliga homosexuella vad jag känner till.

Temple of elemental evil har visserligen några år på nacken men ger dig möjlighet till ett öppet homosexuellt förhållande med en annan man. ( En tämligen fjollig pirat ) Man kan till och med gifta sig med honom in game.

2. Det beror på spelet, men om det passar in med storyn så stör det mig inte det minsta. Det är ingen slump att många av de exempel som nämnts är storybaserade spel som rollspel och GTA där karaktärsutveckling ingår i upplevelsen. Dessutom så har spel som Devil may cry och andra japanska storsäljare har redan figurer som även om de inte är uttalat transsexuella nog väckar misstankar i en eller riktning. Jag har hursomhelst ganska svårt att känna mig engagerad i spelfigurers kärleksliv. För det mesta så känns det påklistrat och löjligt oavsett vilket kön som de föredrar.

3. Det låter som om du har en förutfattad mening i det där fallet. Det finns redan gott om exempel på homosexualitet i spel som är släppta utav de verkligt stora aktörerna på marknaden vilket visas av de exempel som redan nämnts.

De frågor som man bör ställa sig är väl snarare;
Vad figurernas sexualitet verkligen har att tillföra spelvärdet eller vilken målgrupp som spelet vänder sig till?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

1: Inte den blekaste

2: Helt ärligt så spelar det ingen större roll då det ofta inte är så viktigt för handlingen. Men visst skulle hela spelet kretsa kring att huvudpersonen är homo så nej. Det ska som sagt inte vara bara för att det är politiskt korrekt.

3: För det första för att många spel inte handlar om relationer. För det andra att det skulle nog inte sälja så fruktansvärt bra om man skylltade med att huvudpersonen är gay. Alla mina kompisar som spelar dator är hetrosexuella och tror att det är så över lag. Man vill liksom inte ha ett spel där man inte känner att man passar in.

Medlem

1. The Sims, Poison som är en av karaktärerna i Final fight är transsexuell.
http://legendsk.com/wp-content/uploads/2010/04/poison023qe.jp...
2. Jo, men det funkar nästan bara i rpg.
3. Oftast kan man inte styra handlingen i ett spel, skaparna/spelarna vill nog oftast inte ha ett spel där huvudrollen som man själv spelar är homo/bi.

1
Skriv svar