Strategi för Terran

Medlem
Strategi för Terran

Tjo. Spelade ut kampanjen igår och gav mig då på 1on1 och 2on2. Upptäckte att det var totalt omöjligt för mig att komma i närheten av att vinna. Blir rushad av Zerg och Protoss är inte sena de heller (med sjukt mycket enheter, fattar inte hur de hinner).

Min strategi nu är att pumpa ut SCV och sen smälla upp ett par supply depots och en barack, sen göra ett par mariner vid choke point.

Sen två baracker till med reactor/tech lab. I huvudsak försöker jag tillverka 10-12 marines och 5-6 maruders och sen sticka iväg. Problemet är att jag ofta behöver använda denna lilla styra för att försvara mig från första vågen av zerg/protoss varför jag aldrig hinner bygga något mer.

Någon som har ett tips på hur jag kan snabba upp det hela? Eller något annat jag ska tänka på?

Tack.

Medlem

Om du scoutar och märker att fienden bygger flera Barracker eller Gateways så vet du att dom kommer att rusha med Marines eller Zealots. Då ska du istället satsa på försvar genom att bygga Siege Tanks och uppgradera till Siege Mode så fort det går. Under tiden bygger du en armé av Marines, Mauraders och Medivacs för att contra attacken efter att dina Siege Tanks har krossat fiendens tidiga armé.

Om du märker att din fiende satsar på flyg och/eller fordon så har du tid att rusha honom istället med massa Marines.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Mjo, brukar inte ha tid att scouta runt

Inaktiv

bygg en barrack med din 9e scv, sen en scv, sen supply depot.

när den som byggt supply depot är färdig så springer du och letar reda på fiendens bas med den.
sedan är det bara att pumpa ut marines (inga addons i början!) tills du har upp bunker och kanske har byggt en vägg.
och sedan addons och fler barracker.

ev kollar du på denna video så förklarar husky en del vad man gör terran vs zerg

gl

Medlem

ok, ska testa det. Har sett videon.

Inaktiv

Ditt största problem är väl att du inte bygger en wall off vid rampen iom att du säger att du blir rushad.


signatur

You must construct additional pylons.

Inaktiv

På mindre kartor så kan du själv ta initiativet också, med lite reaper harassment. På det viset kan du ju scouta lite också.
Information is key Och terrans är ju rätt bra på att 'turtla' (hurra för svengelskan..) med siege tanks, gratisbunkers och missile turrets.

Tror du främst behöver se över hur du kan effektivisera i vilken ordning du bygger saker o ting.. och som psydonymous skrev så kan en wall-off vara att föredra mot Z och P.
Sen kommer du få huvudbry över macro vs micro istället. ^^

Medlem

Har hört macro/micro begreppen i detta sammanhang, kan någon klargöra exakt betydelse?

Inaktiv

Jag är ingen gammal SC-räv själv, men som jag förstått det;
Macro är big-picture-saker som basbyggande, scv-byggande, expanderande osv. Micro är finliret, att hålla ihop sin armé och attackera med rätt enheter mot rätt fiendeenheter, att skydda halvskadade genom att föra dem bakåt i stridsleden o så.

Medlem

På 10 bygger jag supply, under tiden pumpar jag ut scvs, det brukar tajma tills man e på 11, då e den färdig.
Då börjar jag bygga en barrack o bygger scvs under tiden, på 13 bygger jag refinery och på 15 bygger jag orbital command o snabbt ut med en Mule. Det är standard för mig.
Sen kan jag ändra i vilka byggnader jag bygger effter baracken e klar. Det är då jag väljer taktik o då har man ofta hunnit scouta motståndaren.. t ex om jag ska gå snabba banshees eller massa marines o marauders osv..

Hoppas detta hjälpte!

Medlem
Skrivet av Apkatt:

Mjo, brukar inte ha tid att scouta runt

Gör tid för det, du måste verkligen scouta hela tiden, så att du vet precis vad din motståndare gör! scout scout scout!

Medlem

Jag blockerar min ingång med två supply depots och en barrack med tech lab. Börjar bygga marauders när tech laben är klar. Sen bygger jag en extra barack med en reactor börjar bygga marines när jag har ungefär 5 marauders börjar jag bygga marines.

När jag har en liten arme på 10 marauders och 20 marines så kan jag rusha eller vänta en stund och fortsätta bygga marines under tiden jag sparar gas till thor's sen attackerar jag med en stor arme med marines och 5+ thor's och några SCV's.

Har funkar bra i platinum league än så länge.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Inaktiv
Skrivet av rmpyro:

Jag blockerar min ingång med två supply depots och en barrack med tech lab. Börjar bygga marauders när tech laben är klar. Sen bygger jag en extra barack med en reactor börjar bygga marines när jag har ungefär 5 marauders börjar jag bygga marines.

När jag har en liten arme på 10 marauders och 20 marines så kan jag rusha eller vänta en stund och fortsätta bygga marines under tiden jag sparar gas till thor's sen attackerar jag med en stor arme med marines och 5+ thor's och några SCV's.

Har funkar bra i platinum league än så länge.

Äckligt så enkelt terran är

Skägg.
10 Chambers

Kör också Terran och brukar bygga en vägg vid rampen av supply (på tian), barracks och sen supply. När den första supplyn är klar brukar jag skicka iväg den scv:en på scout-uppdrag, använd shift-klick för att lägga waypoints och gör en ring runt kanterna i fiendernas bas (oftast rakt emot dit på motsatt sida av kartan). Om de inte hunnit bygga in sig får du ofta en inledande blick om vad som pågår. Har du en vägg kan du lätt klara ett par tidiga zealots eller zergs med bara ett par marines.

När väl inledningsspelet är klart börjar det roliga, att välja taktik för mellanakten. Jag har blivit kär i att pump ut marines och marouders understödda av en svärm medivacs.

Pst, håll utkik efter guider till SC2 inom kort.


signatur
Medlem
Skrivet av spiken:

Kör också Terran och brukar bygga en vägg vid rampen av supply (på tian), barracks och sen supply. När den första supplyn är klar brukar jag skicka iväg den scv:en på scout-uppdrag, använd shift-klick för att lägga waypoints och gör en ring runt kanterna i fiendernas bas (oftast rakt emot dit på motsatt sida av kartan). Om de inte hunnit bygga in sig får du ofta en inledande blick om vad som pågår. Har du en vägg kan du lätt klara ett par tidiga zealots eller zergs med bara ett par marines.

När väl inledningsspelet är klart börjar det roliga, att välja taktik för mellanakten. Jag har blivit kär i att pump ut marines och marouders understödda av en svärm medivacs.

Pst, håll utkik efter guider till SC2 inom kort.

Tack för tipsen. Jag har faktiskt haft ganska stora framgångar med BC-"rush". Dock gäller det att vara klurig och lura motståndaren att man gör marines/maruders när man egentligen har flugit iväg med basen och massproducerar BC. Riktigt skoj när fienden dyker upp med en hord av marines/maruders och Thors och rensar ut min låtsasbas och sedan finner sin egen bas ödelagd av 10+ BC med yamoto

Medlem
Skrivet av jonne_man:

Äckligt så enkelt terran är

men jaja

Medlem

http://eu.battle.net/sc2/en/forum/topic/132033531

Där är en härlig lite "guide" för olika Build orders och starter när man spelar som Terran.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Det är alltid viktigt att få iniativet, vänta inte på att den andra attackerar utan börja attackera när du har fått 5 marines och sedan pumpar du bara ut fler och fler tills du börjar bygga upp siege tanks. Sen är slaget över.

Medlem

I TvT är Marine/Tank/Viking kung!

Medlem

1-1-1 build fungerar ofta! (Alltså när du bygger 1 barrack, 1 factory, 1 starport)


signatur

hejsanhejsanhejsan

1
Skriv svar