PS3 kan få en extern CPU

Medlem
PS3 kan få en extern CPU

Sony har lämnat in en patentansökan på en extern CPU till PS3.

http://playstationlifestyle.net/2010/12/09/ps3-5-sony-patent-...

Vad tror ni, kommer detta tillägg göra succé eller blir de en flopp?

Ish
Medlem

Flopp... Varför liksom.. Vad konsoll behöver är en GPU som orkar med kantutjämning, så pixlarna inte ser strimmlade ut.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

PS3an blir mer av en speldator då extra komponenten kommer kosta för att kunna spela i bättre visuellt förhållande, men får se hur det kommer bli utfört.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Om de blir flipp eller flopp är svårt att avgöra redan nu. Om tillbehöret kommer erbjuda större möjligheter för utvecklare att ge oss snyggare spel så är de välkommet om priset är acceptabelt. Kanske har de något att göra med 3D-stöd? Spelen blir ju mer krävande om man ska spela de i 3D, så detta kan ju bli en räddning för den prestanda som går förlorad.

Men jag tror att Sony skulle ha tjänat mer på att släppa en extern GPU i stället. Det är ju där den största bristen ligger, för Cell processorn är ju fortfarande överlägset bättre än allt annat som vi har i våra datorer idag. Det är den där RSX-kretsen som flaskar PS3an nåt så fruktansvärt mycke.

Medlem

Jag vet inte vad jag ska tro. Val bland hårdvara kan vara bra, men att inte ha valmöjligheter är ju en anledning som gör att många väljer en konsol, att kunna slippa oroa sig om spelen kommer flyta på eller inte. Ett plus är ju att PS3 får en längre livslängd och att man kan pressa grafiken något högre, men en extern GPU hade nog varit bättre. Ett minus är ju om de här tillbehöret ska pluggas in i en USB-port, vilket jag antar är den enda lösningen.

Dock så hoppas jag att detta kan vara en lösning att få stöd för PS2 spel.

Medlem

En extra kärna eller minne hade nog ändå varit bra, så länge det medföljer framtida exemplarer av PS3 så inte en gamer behöver spendera mer än nödvändigt.

Jag hade dock gärna velat see utvecklarna få det lättare att utveckla till plattformen, fast det har Sony redan tagit i sina planer om PS4 som släpps om X antal år.

Skrivet av Mahone:

Jag vet inte vad jag ska tro. Val bland hårdvara kan vara bra, men att inte ha valmöjligheter är ju en anledning som gör att många väljer en konsol, att kunna slippa oroa sig om spelen kommer flyta på eller inte. Ett plus är ju att PS3 får en längre livslängd och att man kan pressa grafiken något högre, men en extern GPU hade nog varit bättre. Ett minus är ju om de här tillbehöret ska pluggas in i en USB-port, vilket jag antar är den enda lösningen.

Dock så hoppas jag att detta kan vara en lösning att få stöd för PS2 spel.

Jag tror inte det hade så svårt att emulera logiken i EE kärnan på PS2an, Cell processorn är ju ändå väldigt flexibel och så emuleringen på en SPU som logik, en för ljud, en för bild and so on.

Men sen är det väl också resursfråga med, eller supply and demand.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag håller med om att PS3an behöver en ny GPU, det skulle boosta PS3an till topparna där den förtjänar att vara. Får hoppas att denna CPU har en broder-GPU eller iallafall nån kombo av GPU och CPU.

Medlem

tror inte usb 2.0 har den bandbredden att göra något sånt här.
kan det i värsta fall bli som kinect då man måste ha xbox 360 slim för att kunna plugga in den?

Tycker att det skulle behövas och kanske skulle kunna ge ps3 några år längre livslängd. Men vill jag ha en till liten box framför tvn som väsnas?

Skulle hellre vilja se ps4 tidigare.

Ish
Medlem

Vill ha PS4 jag med! OM Sony gör om sin förbannade handkontroll som är gjort för 12 åringar och Asiater. Man får ju kramp i händerna när man ska hantera den lilla saken. Tur man enbart kör GT5 nu


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Fuskobot:

tror inte usb 2.0 har den bandbredden att göra något sånt här.
kan det i värsta fall bli som kinect då man måste ha xbox 360 slim för att kunna plugga in den?

Precis, jag har svårt att se att detta patent kommer leda till en kommande produkt till PS3an.

1
Skriv svar