Fiskarjävlarna levlar upp!

Medlem
Fiskarjävlarna levlar upp!

Oj! Jag brukar kunna se att jag fått ett phishing-mail (d v s ett mail som försöker locka mig till en fejkad inloggningssida för att sno mitt WoW-konto, eller mitt bankkonto t ex) direkt, nästan så att jag kan känna lukten så fort jag ser rubriken. Som i och för sig brukar vara felstavad och grammatiskt felaktig. Men idag fick jag ett phishing-mail som verkade komma från Blizzard om man inte tittade i alla headers, och som faktiskt såg riktigt seriöst ut! Om jag inte hade tänkt efter lite grann och insett att jag inte ändrat mitt Battle.net-konto på rätt länge, så hade jag nästan kunnat gå på det. Men bara nästan.

<i>From: noreply@blizzard.com <noreply@blizzard.com>
Date: 2010/10/31
Subject: Battle.net Account - Account Change Notice
To: rickenbacker69@gmail.com

Hello,

This is an automated notification regarding your Battle.net account. Some or
all of your contact information was recently modified through the Account
Management website.

*** If you made recent account changes, please disregard this automatic
notification.

*** If you did NOT make any changes to your account, we recommend you log in
to Account Management review your account settings.

If you cannot sign into Account Management using the link above, or if
unauthorized changes continue to happen, please contact Blizzard Billing &
Account Services for further assistance.

Billing & Account Services can be reached at 1-800-59-BLIZZARD
(1-800-592-5499 Mon-Fri, 8AM-8PM Pacific Time) or at billing@blizzard.com.

Account security is solely the responsibility of the accountholder. Please
be advised that in the event of a compromised account, Blizzard
representatives will typically lock the account. In these cases the Account
Administration team will require faxed receipt of ID materials before
releasing the account for play.

Regards,

The Battle.net Support Team
Blizzard Entertainment
www.blizzard.com/support
Online Privacy Policy

</i>

Visst är det fint! Det ser precis ut som en riktigt mail från Blizzard-supporten, förutom att de inte skulle skicka ett sådant här mail. Men det fattar ju inte den tilltänkta gruppen offer, förstås. Om jag skulle ha klickat på något av länkarna ovan (borttagna i citatet), som SER UT SOM länkar till Blizzards konto- och supportsidor, och loggat in, så hade mitt WoW-kontos alla karaktärer varit länsade på saker och guld snabbare än jag hunnit blinka.

Den riktiga avsändaren var f ö 20101031213124538003@umnhnty.com om någon är intresserad. Skulle du råka känna någon med ett fett botnet, och den personen skulle råka spamma sönder den domänen så vore det ju <b>hemskt</b> tråkigt!

#blogg

Medlem
Fiskarjävlarna levlar upp!

Fick själv likadant mejl för någon vecka sedan, dock sa firefox till om att det var en icke tillförlitlig sida och därav gick jag inte in på sidan xD Sen spelar jag ju inte WoW så kanske inte så farligt i sig men vem vet vad mer de skulle kunna få för sig att göra...

Medlem

Får la kanske 5-10 sådana mail i veckan. Även att man kommit in i betan.

Medlem

Jag reagerade mest på att det jag fick var så proffsigt. För det mesta brukar de ju se ut som om de är skrivna av en treårig analfabet, men det här är ju till och med rättstavat!

Medlem

Jag snackade med Blizzard support om alla spam jag får (ca 5-10 / vecka)...
De sa att de ALLTID inleder mailet med "Hello [Real Name]". Såfort det nu dyker upp ett mail och mitt namn INTE är med brevid "Hello" så ignorerar jag skiten för då vet jag att det är spam

1
Skriv svar