Cooper's Test - en kul värdemätare

Flakmonkey
Cooper's Test - en kul värdemätare

Tror nog att alla har gjort Cooper's Test någon gång under sin skoltid, eller så gjorde man kanske som jag och hittade på en massa anledningar till att slippa göra det. Jag bävade inför att göra det eftersom jag visste (eller snarare trodde att jag visste) att jag skulle få så otroligt dåligt resultat att jag inte vill göra det alls och slippa veta exakt hur dålig jag var. Nu är ju läget rätt annorlunda och nu är det bara kul att testa sig för att se hur man ligger till. Inte nödvändigtvis för att jämföra sig mot andra utan mer för att se hur man själv utvecklas.

Testet går som bekant ut på att komma så långt på 12 minuters löpning. Du jämför sedan längden mot en (se nedan) tabell som ger dig ett värde beroende på ditt kön och sedan jämför du det värdet mot ännu en tabell där du får se var du "ska ligga" i din ålder. Självklart är det ingen exakt vetenskap och ett väldgt förenklast sätt att mäta kondition. Det finns ju ingenting som säger att du har bra kondis för ett marathon bara för att du kan springa snabbt i 12 minuter tex. Men hursomhelst så kan det vara en bra morot att ha om du vill förbättra din kondition och kanske kan den ge någon en spark i röven att komma igång om man får ett dåligt värde.

[ia=24103; large]

[ia=24104; large]

Själv fick jag 52 vilket är precis på gränsen till "Utmärkt". Känns riktigt kul såklart och jag önskar att jag hade gjort det här när jag började konditionsträna bara för att se hur fort det går att förbättra sin kondition. Det går faktiskt riktigt fort om man bara är bestämmer sig och är disciplinerad.

#blogg

Antikvitet
Cooper's Test - en kul värdemätare

Nice! Jag brukar springa 3-3,5 km som uppvärmning på löpband i 15 km/h, vilket på 12 minuter tar mig just precis 3 km.

Lustigt att tjejer behöver kuta fortare för att åstadkomma samma omdöme. De flesta tjejer där jag gymmar håller en avsevärt lägre hastighet än killarna, 9-11 km/h är vanligt.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Flakmonkey

Löpband är ju inte riktigt jämförbart har jag dock märkt. Hur snabbt man kan springa tycks variera rätt kraftigt mellan olika löpband så det här testet ska iaf jag göra på riktiga löparbanor sen så att man får ett riktigt värde. Men springer du 15 km/h ska du ju klara milen på 40 minuter sen till våren

Ambassadör
League of Legends

Riktigt roligt sätt att mäta sin form. Jag låg på 60 för ett år sedan. Fast då tränade jag som en galning. Efter en skadedrabbad vår och ett stort tapp i motivation trillade jag ner till 51. Nu vågar jag inte testa mig längre

Medlem

Nu är ju inte 52 precis på gränssen till "Utmärkt", det är precis på gränsen till "Medel" och precis över gränsen till "Bra". =P

Medlem

Bra stavning på "gränsen". Jag ville också tillägga att jag inte menade att det var dåligt, utan bara att du tänkte fel i mitt tycke.
John, fixa så man kan editera inlägg på folks bloggar!

Flakmonkey

Är det? Jag är ju trots allt över 30 och då går väl gränsen vid 52?

Medlem

Tror nog jag ligger riktigt lågt. Får ta och bättre mig sedan när det blir bättre väder. (Yeah right, det har jag ju inte sagt förut )

Skrivet av LoCK:

John, fixa så man kan editera inlägg på folks bloggar!

Det kan du. Klicka på "Klicka här för att visa kommentarstråden »" och sedan "Redigera" intill ditt inlägg.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är 16 jag tar 3km på ca 11-12 min då borde jag ha ganska bra eller hur?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Är det? Jag är ju trots allt över 30 och då går väl gränsen vid 52?

Sluta vara så gammal (J/K, jag trodde du var yngre så the jokes on me)! ^^

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av LoCK:

John, fixa så man kan editera inlägg på folks bloggar!

Det kan du. Klicka på "Klicka här för att visa kommentarstråden »" och sedan "Redigera" intill ditt inlägg.

Det är fruktansvärt osmidigt, därför eftersöker jag ett bättre sätt.

1
Skriv svar