Hela bilden syns inte - Ps3

Medlem
Hela bilden syns inte - Ps3

Hallå:)
Har ett ganska störigt problem med mitt ps3/tv, hela bilden syns inte på min tv (crt). Jag köpte mitt playstation igår så jag är inte så vidare insatt i det. Vet någon om det finns någon inställning där man kan åtgärda detta, för jag kan då inte hitta någon:(

Jag upplever också bilden som väldigt suddig och det ser nästa ut som bilden blinkar.. Trots att det är en så kallar "tjock tv" upplevde jag det varken på mitt gamla Ps2 eller gamecube, någon som vet vad det beror på?

Mvh

Medlem

Jag har ingen direkt superkoll På Ps3 då jag inte har någon själv, men lite generella tips är väl att;

1. Kolla att alla kablar sitter som dom ska och att du har RÄTT kablar, (för bästa bild på en ps3 och en CRT teve ska du ha en RGB scart, har du redan en sån till din ps2 så funkar den fint)

2. Kolla så du inte har nån såndär zoomfunktion av bilden påslagen på tv:n

3. Kolla i nån videoinställningsmeny att ps3:an petar ut rätt signal i kabeln, PAL 50Hz är standard här i europa, vissa CRT's stöder även PAL 60 eller NTSC. samt rätt format (4:3 eller 16:9 beroende på vad du har för format på din skärm)

4. Kolla så att teven e inställd på samma som ps3:an är (PAL 50 t.ex.)

5. Testa att byta Scartuttag på Teven. (ibland funkar det ena bättre än det andra, har ibland med kopieringskydd att göra)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Låter skumt... håller med Zymac

Du kan även testa att starta PS3an och hålla power knappen intryckt (tror det är 5 sekunder) så att den hamnar i inställnings läge igen ifall att PS3an hamnat så den kör på fel bild hantering.

Medlem

Tack för svaren! Har tyvärr ingen fjärrkontroll till TVn så antagligen är den fast på "zoomläget", och TVn är på 50hz så det är antagligen därför jag upplever det som att den blinkar:/

Men tack för era svar ändå, och God Jul:)

Medlem

D där med att kanterna försvinner (på vissa spel)var jag med om me på min gammla tv försökte med allt möjligt men inget funka. Ett hett tips är å köpa platt tv då ser ps3 spelen mycket bättre ut.

Inaktiv

Välkommen till playstation communityn, hoppas du kommer trivas.

Det du bör försöka göra så snabbt som möjligt är att köpa en platt /lcd/led/ Tv. Alla ps3 spel blir 100% roligare att lira på en sån än en tjock tv.

Alla frågor du har och funderingar posta dom på forumet så kommer säkert någon av oss ps3 gamers att hjälpa till.

mvh
(adda om du vill// Red_eyes_gremlin)


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem

De flesta gamla CRT-bildrör använder sig av en hel del så kallad "overscan" - de kapar alltså bort en del av kanterna för att inte riskera att bildkanterna hamnar i bild. En del apparater är väldigt dåligt kalibrerade från fabrik och kapar bort rätt mycket.

Suddigheten beror nog helt enkelt på att det är en gammal TV - de flesta nya spel behöver högre upplösning för att se bra ut.

Medlem
Skrivet av Red_Gr3mlin:

Välkommen till playstation communityn, hoppas du kommer trivas.

Det du bör försöka göra så snabbt som möjligt är att köpa en platt /lcd/led/ Tv. Alla ps3 spel blir 100% roligare att lira på en sån än en tjock tv.

Alla frågor du har och funderingar posta dom på forumet så kommer säkert någon av oss ps3 gamers att hjälpa till.

mvh
(adda om du vill// Red_eyes_gremlin)

Tack så mycket!
Jo jag har faktiskt tänkt ta och köpa mig en platt-tv så fort pengarna räcker:)
Men för dem som fortfarande sitter med en CRT eller äldre platt -tv utan HDMI kan jag rekommendera att köpa en RGB-scart som "zymac" skrev tidigare i tråden. Kostar bara 50 spänn men förbättrar bilden avsevärt!

1
Skriv svar