Årets spel - om skribenten själv får välja #2

Robot
Årets spel - om skribenten själv får välja #2

Juldagsmorgonen har grytt och de nya spelen snurrar i våra konsoler istället för att envist ligga och trycka under granen. Precis som i går och under flera dagar framöver passar våra skribenter på att tipsa om årets absolut finaste spelstunder.

#battlefield-bad-company, #starcraft-2-wings-of-liberty, #heavy-rain, #recettear-an-item-shops-tale, #final-fantasy-xiii, #dragon-quest-ix-sentinels-of-the-starry-skies, #fragile-dreams-farewell-ruins-of-the-moon, #dota, #heroes-of-newerth, #assassins-creed-brotherhood


Medlem
Årets spel - om skribenten själv får välja #2

Calle har bra smak måste jag säga, bara guldklimpar.

Medlem

BF:BC2 är kul när det funkar som det ska, men att sikta i spelet är en mardröm i och med att servern håller tillbaka vad som sker tills du redan har en kniv i dig, fast det ser ut som motståndaren är 10 meter bort och dylikt.
Och jag saknar LAN/privat hostad server och pure deathmatch, vill bara lalla med kompisarna ibland då det känns långt mer personligt. Men, det är väll ändå en av dom roligare spelen jag lirat i år, känns dock som jag inte kommer plocka upp det något mer då jag hellre lirar TF2, tills det att dom förstör det spelet med nu med deras galna mjölkning av produkten.

OBS! Jag vet att det är en smak sak OBS!
Men DOW2? Rly? Det måste varit det sämsta wannabee RTS spelet jag någonsin kört. SP gick ut på exakt samma sak om och om igen på varenda karta, som dessutom återanvändes. MP var ju nästan engagerande med det enormt intressanta "mata på fiendens huvudbas i evigheter".

Medlem

Det är väl tur att man har olika smak <3


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Alla spelen är kanon! Verkligen, håller med Höglund.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Medlem
Skrivet av burkmopp:

BF:BC2 är kul när det funkar som det ska, men att sikta i spelet är en mardröm i och med att servern håller tillbaka vad som sker tills du redan har en kniv i dig, fast det ser ut som motståndaren är 10 meter bort och dylikt.
Och jag saknar LAN/privat hostad server och pure deathmatch, vill bara lalla med kompisarna ibland då det känns långt mer personligt. Men, det är väll ändå en av dom roligare spelen jag lirat i år, känns dock som jag inte kommer plocka upp det något mer då jag hellre lirar TF2, tills det att dom förstör det spelet med nu med deras galna mjölkning av produkten.

OBS! Jag vet att det är en smak sak OBS!
Men DOW2? Rly? Det måste varit det sämsta wannabee RTS spelet jag någonsin kört. SP gick ut på exakt samma sak om och om igen på varenda karta, som dessutom återanvändes. MP var ju nästan engagerande med det enormt intressanta "mata på fiendens huvudbas i evigheter".

Tror du missade poängen med DoW 2 om du beskriver det som "mata på fiendens huvudbas i evigheter" då det inte ör det spelet går ut utom i annihilation mode som är ett ganska menlöst spelsätt.

Det vanliga spelsättet går ut på victory points och inget annt vilket tvingar fram ett mycket aggresivt spelsätt. Inte en lugn sekund helt enkelt.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Bra val Calle! BC2 är mitt årets spel också, uppe i 500 timmar nu vilket är helt ok för ett spel som kostade 500 :-.

Medlem

Nyfiken på varför folk gillar HoN. Spelar själv LoL, säger inte att något av de är bättre än det andra, bara rent nyfiken. Är det för ni gillade DotA eller pga grafiken? Eller vad det nu kan vara? Kunde själv inte riktigt fastna för det pga communityn och hur svårt det är att lära sig. Som sagt, bara rent nyfiken!

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Nyfiken på varför folk gillar HoN. Spelar själv LoL, säger inte att något av de är bättre än det andra, bara rent nyfiken. Är det för ni gillade DotA eller pga grafiken? Eller vad det nu kan vara? Kunde själv inte riktigt fastna för det pga communityn och hur svårt det är att lära sig. Som sagt, bara rent nyfiken!

Enligt mina erfarenheter efter att ha spelat alla 3 (spelat DotA i säkert över 3 år nu) så har jag kommit till sammanfattningen som följer att:

HoN (Endast utifrån innan 2.0 uppdateringen!)
+ Reconnect-möjligheten
+ Grafiska uppdateringen
- Obalans både gameplay- och hjältemässigt
- Lite för mycket av det goda utseendemässigt ibland (smaksak som kan ha blivit påverkad av mina års spelande av DotA i wc3)
- Många utav de värre typerna från DotA-communityn verkar ha gått över hit istället, var verkligen inte trevligt under den tid jag spelade det

Dota-klon med förändringar på både gott och ont

LoL
+ Nybörjarvänligt i jämförelse med de andra två
+ Intressant take på deras item-/heroes-system
+ Reconnect-möjligheten
+ Antagligen den trevligare communityn av dessa
- Lider detta med av viss obalans och små problem

En annorlunda inriktning och förändring som var intressant och kan bli underhållande, dock lider det av i mina ögon för stort omfång av föremål och problem i själva spelmekaniken som sänker upplevelsen.

I mina ögon så ligger det rent i ens egna smak på vad man föredrar. Jag rekommenderar att om man redan provat DotA men inte fastnat för det att prova LoL (gratis trots allt), och om inte det faller en i smaken ge HoN en chans då det har potential att kunna bli något om balansen och communityn förbättras. Dock vet att jag håller mig till DotA och istället väntar till DotA 2 då jag blivit så bortskämd med den galna balans som finns i modden och att mina vänner spelar detta med.
Tips är att spela gärna med vänner, det höjer upplevelsen tiofalt om man sitter i Skype/ventrilo och kämpar tillsammans!

För att svara på din fråga mer specifikt så är det mestadels för den grafiska uppdateringen alternativt att man vill ha en modernisering då man införskaffar HoN, och i vissa fall att ens kompisar gör det så att man själv hänger med.

Edit: Ursäktar min wall of text och möjliga fel i den, lite sliten efter allt julande och så! Hoppas dock detta gav dig ett svar och kanske besvarade andras frågor också!

Skägg.
10 Chambers

Bubblare på min lista var Rock Band 3, satan vad kul trummorna var (igen).


signatur
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Nyfiken på varför folk gillar HoN. Spelar själv LoL, säger inte att något av de är bättre än det andra, bara rent nyfiken. Är det för ni gillade DotA eller pga grafiken? Eller vad det nu kan vara? Kunde själv inte riktigt fastna för det pga communityn och hur svårt det är att lära sig. Som sagt, bara rent nyfiken!

fårn min anleding så gilalr man hon för att man vill ha en utmaning och spelar nästan bara för att vinna
vill du ha en litten analys varför hon comunityn är så dålig så kan du läsa min tråd om det http://www.fz.se/forum/vriga-spelgenrer/heros-of-newearth-133...
tycker spelet är värt sina 30$ i alla fall med tanke på att jag har spenderat ganska långt över 1,5k timmar på det

Skrivet av joakim_hoog:

att kunna bli något om balansen och communityn förbättras.

communityn kommer inte förbätras och det är för att det är den typen av spel som skppar den.
i lol så är den bara mer gömd (alla hittar inte chatt rutan )
balancen är ganska bra dota har ochså ganska bra ingen av dom har en bättre bara en annan anpasing pga av vad deras motorer klarar.
om dota2 kommer vara en 100% copy av dota (inga ändrigar av nummer alls) och kommer ha vissa fördelar som att man inte kan "missclika" bort kontrollen av sina heros mm..
så kommer man mästa att dota är grymt obalanserat när man itne bara spelar med personer som har spelat 10 matcher

btw: varför står det inte att hon har suport för linux?


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Den förste som har med Darksiders på sin lista får mina ohämmade hyllningar. Ett av årets "det var som fan!"

Medlem

Heja Sebastian! Och yayifications för Recettear!

Medlem
Skrivet av morfin91:

fårn min anleding så gilalr man hon för att man vill ha en utmaning och spelar nästan bara för att vinna

Kan nog säga att den attityden genomsyrar även DotA och LoL. Om du testat hemsidor så som www.dota-league.com eller www.dotapickup.com så förstår du nog vad jag menar.
Dock så uppmuntras vinst mest i HoN i och med deras stats- och matchmakingsystem, vilket skapar en otrevlig attityd mot de sämre eftersom de drar ner en själv i smutsen så att säga.

Skrivet av morfin91:

communityn kommer inte förbätras och det är för att det är den typen av spel som skppar den.
i lol så är den bara mer gömd (alla hittar inte chatt rutan )

Tvärtom så tror jag att communityn mycket väl kan förbättras, som jag nämnde så har jag märkt en aningen positivare attitydförbättring från den genomsnittlige DotA-spelaren sen en tid nu. Om det är pga att spelare med dessa tendenser nu spelar HoN/LoL istället vet jag dock inte. Som nämnt ovan också så är communityn på dessa sidorna också snäppet bättre än i battlenet.

Skrivet av morfin91:

balancen är ganska bra dota har ochså ganska bra ingen av dom har en bättre bara en annan anpasing pga av vad deras motorer klarar.
om dota2 kommer vara en 100% copy av dota (inga ändrigar av nummer alls) och kommer ha vissa fördelar som att man inte kan "missclika" bort kontrollen av sina heros mm..
så kommer man mästa att dota är grymt obalanserat när man itne bara spelar med personer som har spelat 10 matcher

Skulle vilja få förklarat hur balansen skiftar mellan spelmotorer, då vad jag vet så var HoN i början så gott som en DotA - ripoff
Senare så balansmässigt sett så menar jag hur pass bra items/heroes är gentemot andra items etc. Så jag förstår inte hur features så som att inte kunna missclicka bort sin hjälte skulle ge ett övertag, då den förutsättningen finns för alla spelare.

Medlem

Bad Company 2 <3


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tycker alla spel på alla fem listor hittils varit sämst. Förutom Heavy Rain som funkade.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Tycker alla spel på alla fem listor hittils varit sämst. Förutom Heavy Rain som funkade.

Alldeles för lite Cooking Mama-spel på listorna.

Medlem
Skrivet av joakim_hoog:

Kan nog säga att den attityden genomsyrar även DotA och LoL. Om du testat hemsidor så som www.dota-league.com eller www.dotapickup.com så förstår du nog vad jag menar.
Dock så uppmuntras vinst mest i HoN i och med deras stats- och matchmakingsystem, vilket skapar en otrevlig attityd mot de sämre eftersom de drar ner en själv i smutsen så att säga.

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
sen så sa jag inte att det inte var så i dom andra spelen. eller hjorde jag det? hmmm...

Skrivet av joakim_hoog:

Skulle vilja få förklarat hur balansen skiftar mellan spelmotorer, då vad jag vet så var HoN i början så gott som en DotA - ripoff
Senare så balansmässigt sett så menar jag hur pass bra items/heroes är gentemot andra items etc. Så jag förstår inte hur features så som att inte kunna missclicka bort sin hjälte skulle ge ett övertag, då den förutsättningen finns för alla spelare.

att inte kunna missklicka tar ju bort ett mistak som kan inebära död och då inte en "strid" om vem som är skikligast.
sen så kanske spel motor var fel ord att använda men viste inte riktigt vad jag skulle använda så det fick bli spel motor
sen som att alla skills ligger på q,w,e,r går ju ha i dota ochså (väldigt lätt att fixa) gör ju så att du inte behöver memorera leyaout på alla heros.
sen kan jag vell inte snaka i mot i en balanc diskution om jag ike vet vad det är som klagas på.
men om jag får säga i min egen mening så är dom mäst op hjälptarna dota orginals.
förutom när nya hjältar komemr och inte har tästats tillräkligt.
men det problemet är vell i alla spel


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
sen så sa jag inte att det inte var så i dom andra spelen. eller hjorde jag det? hmmm...

Nej, jag spelar självklart LoL för att jag vill förlora.

Medlem
Skrivet av morfin91:

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.

Från din formulering så uppfattade jag det som att HoN var den enda som hade en äkta "vinna-attityd" i jämförelse med de andra två, ville mest klargöra att så inte är fallet då alla tre spelen uppmuntrar starkt att man ska vinna.

Skrivet av morfin91:

att inte kunna missklicka tar ju bort ett mistak som kan inebära död och då inte en "strid" om vem som är skikligast.
sen så kanske spel motor var fel ord att använda men viste inte riktigt vad jag skulle använda så det fick bli spel motor
sen som att alla skills ligger på q,w,e,r går ju ha i dota ochså (väldigt lätt att fixa) gör ju så att du inte behöver memorera leyaout på alla heros.
sen kan jag vell inte snaka i mot i en balanc diskution om jag ike vet vad det är som klagas på.
men om jag får säga i min egen mening så är dom mäst op hjälptarna dota orginals.
förutom när nya hjältar komemr och inte har tästats tillräkligt.
men det problemet är vell i alla spel

De förstnämnda sakerna om att felvälja sin hjälte och att hotkeys ligger olika för hjältar är inte något som påverkar balansen då båda lagen har samma förutsättningar.
Som jag ser balans i dessa spel så handlar det om saker i själva spelet som ger någon/några i matchen ett övertag gentemot de andra oavsett ens skills. Men finns då förutsättningarna hos alla oavsett lag så blir det ingen påverkan på balansen.

Tyvärr så kan jag inte hålla med dig om att många utav dessa som du kallar OP-hjältar inte är dota originals (Faktum är att några av dessa har fått boostas på senare tid eftersom de varit för dåliga:P).

Det du dock har helt rätt i är att en obalans skapas när nya hjältar tillkommer, då de verkar bra i teorin men i praktiken är på tok för bra/dåliga. De nyaste i 6.70 i DotA som släpptes för någon dag sen är ett bra exempel (de två nya hjältarna är båda helgalna!:D) Dock som med nya hjältar etc så blir de balanserade med tiden, vilket jag tror att HoN även har jobbat med under tiden jag inte har spelat det. (I mitt första inlägg nämnde jag att jag inte spelat det på ett tag och utgick därav från mina tidigare erfarenheter med HoN).:)

Medlem
Skrivet av Faceburn:
Skrivet av morfin91:

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
sen så sa jag inte att det inte var så i dom andra spelen. eller hjorde jag det? hmmm...

Nej, jag spelar självklart LoL för att jag vill förlora.

jag menar att dom inte värkar bry sig om dom vinner elelr förlorar.
utan ojsan jag förlorade vad synd. next game..
elelr nehen se vi van vist vad roligt. next game..


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Faceburn:
Skrivet av morfin91:

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
sen så sa jag inte att det inte var så i dom andra spelen. eller hjorde jag det? hmmm...

Nej, jag spelar självklart LoL för att jag vill förlora.

jag menar att dom inte värkar bry sig om dom vinner elelr förlorar.
utan ojsan jag förlorade vad synd. next game..
elelr nehen se vi van vist vad roligt. next game..

Är rätt övertygad om att majoriteten av spelarna lirar för att vinna. League of Legends är minst lika kompetitivt som Heroes of Newearth, skillnaden ligger väl i så falll i att man straffas mer i det senare av att förlora.

Medlem
Skrivet av Höglund:

Är rätt övertygad om att majoriteten av spelarna lirar för att vinna. League of Legends är minst lika kompetitivt som Heroes of Newearth, skillnaden ligger väl i så falll i att man straffas mer i det senare av att förlora.

"Bestraffningen" man får av att förlora i HoN är nog den hårdare av de tre, för att komma till samma bestraffningsgrad i till exempel DotA så krävs det att man går med i communities så som dota-league eller liknande, då det inte finns något direkt stats-system i varken battlenet eller garena.

Så den minst bestraffande att förlora i utan sådant som utomstående communities etc är faktiskt DotA, sedan LoL (där vad jag förstått har ett stats-system om än inte lika bestraffande som i Hon), och HoN där bestraffningen är hård om ens lag förlorar (I jämförelse med de andra två då).:O

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Faceburn:
Skrivet av morfin91:

jag vet att det är så. men som sakt käns inte som att lol spelarna spelar för att vinna.
sen så sa jag inte att det inte var så i dom andra spelen. eller hjorde jag det? hmmm...

Nej, jag spelar självklart LoL för att jag vill förlora.

jag menar att dom inte värkar bry sig om dom vinner elelr förlorar.
utan ojsan jag förlorade vad synd. next game..
elelr nehen se vi van vist vad roligt. next game..

Är rätt övertygad om att majoriteten av spelarna lirar för att vinna. League of Legends är minst lika kompetitivt som Heroes of Newearth, skillnaden ligger väl i så falll i att man straffas mer i det senare av att förlora.

HoN har fler variabler när man spelar som gör att skicklighet spelar mer roll. Det är väl därför de extraseriösa dras mer till HoN. Eller många, åtminstone.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Recettear: An Item Shop's Tale är en av mina absoluta favoriter detta året.
SC2 tycke jag om, tills jag började spela MP mot randoms. Men ser fram emot kampanjerna i nästa delar.
AC:B har jag bara hört bra ifrån, och kommer antagligen inhandlas när pengarna börjar droppa in igen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

1
Skriv svar