Här är beviset: USA ligger bakom Sveriges kamp mot fildelning och uppbyggnaden av övervakningsstaten

Medlem
Här är beviset: USA ligger bakom Sveriges kamp mot fildelning och uppbyggnaden av övervakningsstaten

Precis innan jul fick PiratPartiet ett "paket" med ej eller enbart delvis publicerade dokument från Wikileaks som avslöjar att USA har tryckt på, med hot om handelssanktioner, för att få Sverige att ändra lagar angående bland annat fildelning, men även annat som påverkar internet i stort.

Skrivet av Rick Falkvinge:

Checklistan säger:

Avskaffa budbärarimmuniteten så att Internetleverantörer blir ansvariga när upphovsrättsintrång sker över deras nät, och att sådant stoppas i själva överföringen.

Ambassaden säger:

6. Industrikonsultation och ansvar för Internetleverantörer: Svenska regeringen höll en serie industrimöten under sommaren och hösten 2008, med det uttryckliga målet att diskutera en frivillig industriöverenskommelse mellan internetleverantörer och rättighetsinnehavare. Industrikontakter rapporterade att internetleverantörerna var ovilliga (de hävdade att det var omöjligt) att agera på detta sätt frivilligt. Den första förhandlingsrundan avslutades under hösten 2008. Justitiedepartementet jobbar för närvarande internt med att få till en andra förhandlingsrunda med en tydlig morot att komma till resultat, det vill säga, hot om lagstiftning om en uppgörelse inte nås. Det finns visst motstånd i Näringsdepartementet mot detta, och förhandlingar pågår på seniora nivåer inom regeringskansliet.

Rick Falkvinge går igenom Wikileaks dokumenten.

Medlem

Om de här visar sig vara sant är de ju förjävligt.

Fast å andra sidan tror jag inte att de här kommer att uppmärksammas i den svenska pressen. Vilket betyder att många inte kommer att bry sig överhuvudtaget. Tragiskt faktiskt...


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Med tanke på dokumentet så skulle jag säga att detta inte är osanning alls. Det här är ju faktiska dokument ifrån amerikanska ambassaden i stockholm, som kommit ut genom Wikileaks. Jag stör mig som fan också för att detta inte kommer uppmärksammas av större media med tanke på hur viktigt detta är.


signatur

// FeeAC

Medlem

Skulle inte vara förvånad om USA än en gång leker världspolis.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

men detta har man hört förut i alla fall jag.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Jag tvekar mycket på att usa skulle ligga bakom sveriges regerings beslut i alla dessa saker.

Sen skeptiker som man är så försöker man ju få 2 källor på allt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Medlem
Skrivet av Notumforce:

Jag tvekar mycket på att usa skulle ligga bakom sveriges regerings beslut i alla dessa saker.

Sen skeptiker som man är så försöker man ju få 2 källor på allt.

Detta kommer rakt från Cable Gate. Ingen, och jag menar INGEN, har dementerat några av uppgifterna som kommit från det och sagt att de är falska.
Det enda som har gjorts är att ledare har fördömt att dokumenten publicerats.

Det i sig själv talar stort om sanningen i dokumenten.
Vissa av sakerna där har ju även rapporterats i media.

Ett väldigt nytt bevis på att USA nästan beordrar om ändrade lagar, och i vissa fall skriver lagförslagen själva, är den nyss nedröstade 'The Sinde Act' i Spanien.

Medlem

Om alla ser till att tipsa medier som ab, expressen mm så ökar ju cahnsen att något händer.

Medlem

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Känns nästan som en röst på PP skulle vara berättigad i nästa val


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

FZ kan väl som vanligt inte ge en kommentar!


signatur

Burn in the light.

MFC
Medlem

Som jag sagt sedan 3 år tillbaka... det är ett hemligt handelsavtal (eller tvångsavtal) som ligger bakom FRA och mycket annat.

Svenska politiker från alla möjliga hålor i Sverige har fattat noll och leker "tryck på era mentometerknappar" i flera år på vår bekostnad...

Fast jag kan inte bry mig. När större makter vill få igenom saker så fixas det på ett eller annat sätt.

Demokrati...

Gott nytt skitår på er förresten!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Fast jag kan inte bry mig. När större makter vill få igenom saker så fixas det på ett eller annat sätt.

Du måste hoppa ur din bubbla och inse att det går att ändra saker och ting.
Om folket går emot det som sker så kommer förändring ske.
Det är just därför som makten vill sätta skräck i och kontrollera folket, för detta minskar risken att folket vågar göra uppror.

Detta är även anledningen till att USA vill släcka Wikileaks. Det största hotet mot skräck och kontroll, är information, och det är just detta Wikileaks levererar.

MFC
Medlem
Skrivet av Uzza:
Skrivet av MFC:

Fast jag kan inte bry mig. När större makter vill få igenom saker så fixas det på ett eller annat sätt.

Du måste hoppa ur din bubbla och inse att det går att ändra saker och ting.
Om folket går emot det som sker så kommer förändring ske.
Det är just därför som makten vill sätta skräck i och kontrollera folket, för detta minskar risken att folket vågar göra uppror.

Där är vi redan. Folk accepterar nästan ALLT nu. Notera att jag säger "nästan".


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Tack Socialdemokraterna.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Tack Socialdemokraterna.

W0rd. +1.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Nestor:

Tack Socialdemokraterna.

W0rd. +1.

men de som har makten nu fortsätter ju.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av klossen:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Nestor:

Tack Socialdemokraterna.

W0rd. +1.

men de som har makten nu fortsätter ju.

Ingen som sagt att dom är oskyldiga. Det spelar ingen roll vem som sitter vid makten. Det hade sett likadant i vilket fall som helst. Men S har satt standarden för sammarbeten med USA, Nato och ett utökat övervakningssamhälle.

Medlem

kan inte säga att jag är förvånad över att usa leker världspolis igen.

Antikvitet

Är det någon som är överraskad? Det är såklart det utövas politisk påtryckning.

De stora amerikanska rättighetsdrakarna använder sig av lobbyister, vilket skapar politisk friktion och drivkraft i USA. Det i sin tur ger inverkan på USA:s utrikespolitik, vilket ligger till grund för vad USA väljer att diskutera med t.ex. Sverige. Och när en svensk regering från en viktig handelspartner som USA får påtryckningar på ett område som detta så måste man ta det på allvar och utreda frågan.

Problemet, om man ska kalla det så, är rättighetsinnehavarna själva som inte förstår att betaljningsviljan finns, men att nuvarande tjänst/kanal är otillräcklig.

Om det finns två alternativ:

1) Krångliga betalningsmodeller, försenad leverans (biofilmer med premiär ett år senare i Sverige), centralt dikterad styrning av konsumtion (programmet går 21:00 på fredagar, take it or leave it)

2) Gratis. Omedelbar åtkomst. Oändligt bruk. Titta när du vill.

...så är det väl inte så konstigt att folk väljer att piratkopiera. Men om det fanns ett alternativ till:

3) Sund betalningsmodell, fast summa. Omedelbar åtkomst. Oändligt bruk. Titta när du vill.

...så hade åtminstone jag valt det.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv
Skrivet av Nestor:

Tack Socialdemokraterna.

Precis som om det vore Bodströms & Co. idé från första början. Han lär ju ha fått det från högre instanser.


signatur

You must construct additional pylons.

Inaktiv

Förövrigt så är det ju ingenting nytt som sagt men det är ändå skönt att det nu finns bevis för det som många av oss "foliehattar" har sagt i flera år.

Ser fram emot när 9/11 kommer att "wikileakas". Det är bara en tidsfråga.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av John:

Är det någon som är överraskad? Det är såklart det utövas politisk påtryckning.

De stora amerikanska rättighetsdrakarna använder sig av lobbyister, vilket skapar politisk friktion och drivkraft i USA. Det i sin tur ger inverkan på USA:s utrikespolitik, vilket ligger till grund för vad USA väljer att diskutera med t.ex. Sverige. Och när en svensk regering från en viktig handelspartner som USA får påtryckningar på ett område som detta så måste man ta det på allvar och utreda frågan.

Problemet, om man ska kalla det så, är rättighetsinnehavarna själva som inte förstår att betaljningsviljan finns, men att nuvarande tjänst/kanal är otillräcklig.

Om det finns två alternativ:

1) Krångliga betalningsmodeller, försenad leverans (biofilmer med premiär ett år senare i Sverige), centralt dikterad styrning av konsumtion (programmet går 21:00 på fredagar, take it or leave it)

2) Gratis. Omedelbar åtkomst. Oändligt bruk. Titta när du vill.

...så är det väl inte så konstigt att folk väljer att piratkopiera. Men om det fanns ett alternativ till:

3) Sund betalningsmodell, fast summa. Omedelbar åtkomst. Oändligt bruk. Titta när du vill.

...så hade åtminstone jag valt det.

W0rd. Jag vill se en sida där kvaliten inte är sämre än det jag laddar ner och samtidigt till ett rimligt pris.

För att få HD 720p med DTS-ljud med undertexter måste jag vända mig till torrents. Hade det funnits ett vettigt (och inte svindyrt) alternativ hade jag tagit det.

Nu har ju det börjat dyka på xbox live. Men att hyra en film där till ett dyrare pris än den lokala video-butiken är inte ok.

Medlem

Ja, företagens och de vanliga Svenssons syn på 'rimliga priser' skiljer sig en hel del, tyvärr. Ska bli intressant att se vart det hela slutar.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Wait, usa och judar som kontrollerar lagarna i ett land som ligger på andra sidan jorden?

*gäsp*

inget nytt här, move along...!

Medlem
Skrivet av amphix:

Förövrigt så är det ju ingenting nytt som sagt men det är ändå skönt att det nu finns bevis för det som många av oss "foliehattar" har sagt i flera år.

Ser fram emot när 9/11 kommer att "wikileakas". Det är bara en tidsfråga.

Flashbacks konspirationsforum om 11/9 ligger här
https://www.flashback.org/f287

Förpesta inte det här forumet med gång på gång motbevisade konsporationer om 11/9. TACK.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Wait, usa och judar som kontrollerar lagarna i ett land som ligger på andra sidan jorden?

*gäsp*

inget nytt här, move along...!

Judar? :O. Jag som trodde det var bögarnas fel.

http://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A

Medlem

politik handlar inte om att vara snällast i klassen, när ska folk fatta det ?


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv
Skrivet av Nestor:
Skrivet av amphix:

Förövrigt så är det ju ingenting nytt som sagt men det är ändå skönt att det nu finns bevis för det som många av oss "foliehattar" har sagt i flera år.

Ser fram emot när 9/11 kommer att "wikileakas". Det är bara en tidsfråga.

Flashbacks konspirationsforum om 11/9 ligger här
https://www.flashback.org/f287

Förpesta inte det här forumet med gång på gång motbevisade konsporationer om 11/9. TACK.

Jag skriver precis vad fan jag vill på det här forumet sålänge det håller sig inom forumsreglerna. Passar det inte så stick. Tack.


signatur

You must construct additional pylons.

123
Skriv svar