Final Fantasy XIII floppar hårt

Robot
Final Fantasy XIII floppar hårt

När Xbox 360-konverteringen av Final Fantasy XIII släpptes i Japan hamnade stortiteln knappt på topp 40.

#final-fantasy-xiii, #square-enix


Medlem
Final Fantasy XIII floppar hårt

Är väl ändå inte så konstigt. Dom flesta där har väl ps3 inte Xbox som fler i USA har dock. Sen kan man ju fundera varför dom släppte det så sent till xbox i japan Var ju snart ett år sedan release.

Medlem

Jag är nog den enda i världen som faktiskt gillade det spelet, världen och karaktärerna >_> Kändes riktigt bra att klara av det


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Dom släppte det förmodligen så sent för att dom hatar Xbox och vill inte ge det någon chans. Majoriteten i Japan är rasister så det är inte så konstigt, ska bara stötta det dom själva gör.

Har varit i Japan och kommer förmodligen aldrig åka dit igen efter upplevelsen.

Medlem

Lägre prislapp??? Du har kunnat köppa FFXIII till PS3 för ca 50 kr i Japan 2 månader efter släpp, Ingen ville ha spelet.

Skade-glädje är rättfärdigad glädje i detta fall.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Rubrikändring till Xbox 360-versionen floppar hårt i Japan.

Annars är det inte så konstigt. Dom flesta köpte sig ett PS3 redan 2006 i hopp om att få spela FF13, alltså köper dom flesta FF13 till PS3.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Ish
Medlem

Hah, fan vad ironiskt.. 2008 sa jag att jag skulle köpa ett PS3 enbart för FF13. Två år senare (i somras) köpte jag det och 4 andra spel vid samma tillfälle. Ni vet sådana där 199:- titlar, som det var då. Jag kan säga som så här att FF13 är det enda som fortfarande är inplastat


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Hah, fan vad ironiskt.. 2008 sa jag att jag skulle köpa ett PS3 enbart för FF13. Två år senare (i somras) köpte jag det och 4 andra spel vid samma tillfälle. Ni vet sådana där 199:- titlar, som det var då. Jag kan säga som så här att FF13 är det enda som fortfarande är inplastat

Du är stolt över att inte ha gett FF13 en chans, bara för att andra inte gillar spelet?

Du är inte bra.

Jag gillade faktiskt spelet. Helt klart spelvärt om du inte har skyhöga förväntningar.

Medlem
Skrivet av Palanor:

Jag är nog den enda i världen som faktiskt gillade det spelet, världen och karaktärerna >_> Kändes riktigt bra att klara av det

Tro mig, du är inte ensam.


signatur

I'm just sayin...

Medlem

har aldrig gillat FF vet ej varför


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Klart som fan det säljer dåligt. Nästan ingen har 360 i Japan, och att det sålde 1,5 miljoner på ps3 under första veckan säger ju hur mycket större PS3 är.

Medlem

Håller med, inte så förvånansvärt.
1. Japanerna köper ju endast inhemska produkter(dvs Playstation 3).
2. Spelet släppts ju ½ år innan till PS3, så alla som ville ha spelet har redan spelat igenom det.
3. Spelet var en riktig flopp, samtidigt som japanska-tidningar betygsatte det som 10/10 etc.

Inaktiv

Tråkigare spel än ff13 får man leta efter, eller jo ff14 var ju riktigt jävla tråkigt med.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Har alltid varit en Final Fantasy-älskare, men FF13 var en riktig pina att spela igenom. Den enda anledningen till att jag spelade igenom det var för att jag tyckte att eftersom jag ändå börjat spela det kan jag väl slutföra det. Vilket grovt misstag det var.

Medlem

sluta få nyheter som inte är intressanta att låta mer intressanta på grund av rubriken.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dom släppte det förmodligen så sent för att dom hatar Xbox och vill inte ge det någon chans. Majoriteten i Japan är rasister så det är inte så konstigt, ska bara stötta det dom själva gör.

Har varit i Japan och kommer förmodligen aldrig åka dit igen efter upplevelsen.

Då jag hört mycket om det senare gjorde jag lite research för att försöka förstå mig på det bättre och se faktiska argument och exempel på detta.

Så jag googlade "Japanese Racism", läste något wiki inlägg och en längre blogg om det + kommentarer.

Sedan googlade jag det samma om vårt egna land, vilket inte direkt målar upp en glad bild det heller.
Synd, väldigt synd.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dom släppte det förmodligen så sent för att dom hatar Xbox och vill inte ge det någon chans. Majoriteten i Japan är rasister så det är inte så konstigt, ska bara stötta det dom själva gör.

Har varit i Japan och kommer förmodligen aldrig åka dit igen efter upplevelsen.

Så bara för att japaner vill stödja japanska spelmarknaden är de rasister?
Precis som att svenskar hellre köper svenskt nötfärs än irländskt? Usch, de där svenskarna är ju onda rasister som inte köper irländsk nötfärs!

Människor i de flesta länder köper hellre produkter från sitt eget land än utlandet för att stötta den inhemska produktionen. Logiken är inte svår att förstå.

Vad gäller spel och Japan så har det även mycket med smaken. Vad vi i väst tycker är bra spel behöver nödvändigtvis inte japanerna tycka är bra och vice versa. Man kan försöka förstå helheten istället för att börja vifta med rasistkort.

Medlem

det är ju ett ps3 spel klart det ska sälja bättre till ps3 då

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Dom släppte det förmodligen så sent för att dom hatar Xbox och vill inte ge det någon chans. Majoriteten i Japan är rasister så det är inte så konstigt, ska bara stötta det dom själva gör.

Har varit i Japan och kommer förmodligen aldrig åka dit igen efter upplevelsen.

Och jag har bott där i sammanlagt två år. Visst, om du är en brölande jänkare eller ryss som klampar runt och tror du äger stället kanske de är "rasister". Eller om du knappt gör en ansträngning att följa samhällsnormerna eller lära dig språket. Annars är grundregeln utomlands att ta seden dit man kommer - det är bara i Sverige som det finns något magiskt undantag till den regeln och vi skall anpassa oss efter de som beslutar sig att åka hit.

Vad gäller japaners preferenser för vissa spelgenrer så är det väl inte så jäkla mycket konstigare än att Mahjong-spel, tecknad porr-spel och bullet hell-shooters inte säljer så jättebra här. Eller nej vänta, det måste vara för att amerikaner och svenskar är sådana rasister... *suck*

Ingen gris på isen, finns annat att leka med...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Quake-konnässsör

Det skulle vara roligare, ÄR roligare med en mera öppen värld där man kan gå och utforska själv. FF spelen börjar bli jävligt linjära. Grafiken är jävligt snygg, men vill faktiskt ha mera gameplay än grafik.

Nu kommer man ju själv och börjar prata om att FF7 var det bästa, men då får man säkert några andra fanatiker på sig. Tyckte det var roligt att de testade lite nytt i FFX och även i FFXII men ärligt talat tycker jag att FF spelen ska försöka spela säkert och hålla sig till Old School systemet som de hade i de äldre.

Blev väldigt besviken när man inte kunde styra sina egna filurer i FF13, en figur? Spelet blev mera som en film? De har mer eller mindre tagit bort svårigheten, allt micrande man gör med sina karaktärer! VART ÄR STRESSEN av att man möter en boss!

Hur tänker ni? Vad tror ni de kommer göra med de nya FF spelen? Kommer de fortsätta på samma bana? Kommer de lyssna på sina fans och försöka gå tillbaka till det gamla systemet?

Intresserad utav att höra era synpunkter på FF13!

Medlem

Ja d e ju bara skiiiit sen 10 an tyvär 1-10 är en klass för sig resten är något nytt å dåligt tycker jag. Jag tycker striderna i ff13 är så ståkiga å allt går så segt fast snabb seghet

Inaktiv
Skrivet av Alienshade:

Ja d e ju bara skiiiit sen 10 an tyvär 1-10 är en klass för sig resten är något nytt å dåligt tycker jag. Jag tycker striderna i ff13 är så ståkiga å allt går så segt fast snabb seghet

Jag tyckte att Final Fantasy-serien dog efter 7:an. Vilket enligt mig också var det bästa spelet i serien.


signatur

You must construct additional pylons.

Alienshade:
"Snabb seghet" ? Tror du just uppfunnit ett nytt uttryck!

Amphix:
Blasphemy! Åttan är ju också klockren, för mig är del 6 till 8 en grym trippel av tre fullpoängare i rad.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Amphix:
Blasphemy! Åttan är ju också klockren, för mig är del 6 till 8 en grym trippel av tre fullpoängare i rad.

Kan inget annat än att hålla med.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Moderator | Testpilot

Final fantasy 6 är min favorit iallafall!

AUTOCROSSBOW <3333


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Folk är konstiga. FF 13 är varken konstigt gjort eller "nytt" i stridssystem. I andra "bra" spel som tex secret of mana & FF XII styr man en snubbe åt gången och ATB är inte konstigt sedan årtionde tillbaka (att använda sig av större eller mindre delar av den är egentligen ett genidrag, jämför med ff 3 där fire och fire 3 tar samma tid i stort sett). Jag tyckte 13 var bra men inte bäst men det finns sämre FF spel (12 var ingen höjdare för mig i alla fall).


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

1
Skriv svar