2010 - en sammanfattning och några blickar framåt

Flakmonkey
2010 - en sammanfattning och några blickar framåt

Så var det då dags att sammanfatta ännu ett år och som av en händelse så väljer jag att göra det på ett café efter årets sista träningspass. Väldigt lämpligt tycker jag eftersom just träningen har stått rätt mycket i centrum under ett år som likt alla år har haft sina upp och nedgångar, men som på det stora hela har varit ett stort steg framåt för mig personligen.

I ärlighetens namn minns jag inte riktigt hur året började förutom att jag firade nyår med Forsvik och Piraten vilket bland annat resulterade i en blodig bakdel (få inga idéer nu, jag halkade när jag sprang nerför rulltrappan) och en allmänt trevlig kväll. Men på det stora hela har jag svårt att minnas något omvälvande som hände. Jag jobbade som teamleader för helpdesken och jag hade kommit igång rätt bra med träningen, men så mycket mer än så hände inte förrän årets andra kvartal då saker började ta fart.

Årets mest lyssnade

Jo jag vet att den är gammal

Mycket av det kan jag tacka Anna och Åsa för som av någon oförklarlig anledning lockade med mig till Friskis & Svettis och det var väl mer eller mindre kärlek vid första ögonkastet. 13 mars köpte jag ett årskort och sen dess har jag varit på Ringen-anläggningen tre eller fler gånger varje vecka förutom under sommarmånaderna då det dels var mindre pass och jag sprang ute i naturen istället. Vill man "springa på mig" är nog det bästa tipset att helt enkelt bege sig till Ringen en vardagkväll efter 17:30 för då är det rätt stor chans att jag står på någon cardio-maskin eller kör något pass.

Jag nämnde löpning och det är nog den andra stora saken som hänt i mitt privatliv (hmm det där lät lite sorgligt) och det är något som jag verkligen inte hade satt några pengar på förut. Löpningen var ju bland det värsta jag visste och blåtta tanken på att springa 11 mil i fjällen vilket jag ju ska göra i augusti under Fjällräven Classic var minst sagt skrattretande. Men nu är jag ändå där jag är och jag kunde inte vara nöjdare med det faktiskt. Det är fantastiskt skönt att bara känna att man vill bege sig ut och springa i Nackareservatet eller någon annanstans för att dels få motion men även för att rensa huvudet och samla sina tankar. Det är fantastiskt på det sättet och jag kan verkligen rekommendera alla att ge det en chans. I början är det lite av en pina innan man får upp flåset och musklerna vänjer sig, men när man väl kommit igång ordentligt är det inget jobb alls att hålla igång det.

Årets spel

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=5981" type="text/javascript"></script>
Av de jag spelat tillräckligt mycket för att kunna ge ett ärligt omdöme.

Detsamma gäller givetvis även Friskis och Svettis som jag också tycker att alla borde prova på. Själv har jag alltid haft svårt med hela gymgrejjen, att lyfta vikter och ha sig, och då passar passen mig betydligt bättre. Nu kör jag en hel del gympa, men tycker man att det är "löjligt" av någon underlig anledning så finns det saker som Cirkelfys som är nog så jobbigt för muskulaturen även för den mest härdade.

Så vad har hänt annars då... Tänkte först på vad jag gjorde under sommaren men då jobbade jag ju mest hela tiden. Fick en ny tjänst i maj som Tracker och då kändes det som en rätt bra grej att inte ta semester under sommaren utan ta den lite lugnare perioden till att komma in i rollen, sätta rutiner och se vad jag kan göra. Rollen är ju helt ny på företaget så det var en hel del frågetecken kring vad jag skulle göra (och det finns det väl fortfarande) så jag tror faktiskt att det var bra att jag gjorde så. Sen har ju det inneburit att det varit lite jobbigt resten av året eftersom jag bara hade två dagar ledigt under sommaren, men har ju varit ledig nu i mellandagarna och förhoppningsvis kommer jag kunna ta igen resten under våren nu.

Årets bok: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

När jag ändå är inne på jobbet så kan jag väl summera det lite snabbt med att det går bra nu. Ny roll som sagt och resan från 1st line på helpdesken (det lägsta man kan vara på den tekniska sidan hos oss) har gått fort. Ibland kan det kännas som att kanske gått lite väl fort, men de indikationer jag får är att jag ändå gör ett bra jobb och så länge det är så får jag vara tillfreds. Jag kommer nog dock aldrig vara nöjd med min egen prestation, jag tycker alltid att jag kan vara bättre, mer effektiv, etc etc och jag skulle utan problem kunna jobba betydligt mer än vad jag gör, men där får jag lägga band på mig själv faktiskt.

Hur som helst så har jag inte mycket att klaga på när det gäller jobbet. Visst kan man alltid få mer betalt och såna saker, men på det stora hela trivs jag riktigt bra. Speciellt är det fantastiska kollegor man har och det väger faktiskt upp det mesta.

Den sociala biten då. Ja där finns det kanske inte riktigt lika mycket att berätta som jag hade velat. Jag har träffat och lärt känna nya fantastiska människor och det är jag fantastiskt glad över - förhoppningsvis vet ni vilka ni är för jag tänker inte namnge er alla Med det sagt så känns det ändå som att jag hade kunnat göra mer på den här fronten om jag inte gjort allt det andra. Speciellt har ju jobbet kommit ivägen en del. Utan en sommarledighet då man kan åka bort och umgås med vänner så försvinner rätt många möjligheter till att vara social under den mest sociala tiden på året. Jag måste dock säga att det ur ett rent historiskt perspektiv har varit ett grymt år även på den här fronten, men som sagt jag tycker alltid att det skulle kunna vara betydligt bättre

Årets film

Av det jag sett på bio, vilket tyvärr inte är särskilt mycket

Familjen är allt bra med vilket jag såklart är otroligt glad över. Mamma och pappa har fullt upp där hemma med hus, jobb och barnbarn. Systeryster tycks trivas bra nere i Malmö och det enda man är rädd för där är väl att hon skulle börja trivas alltför bra, men å andra sidan är det ju alltid bra att ha någon att bo hos om man skulle få för sig att vilja åka ner dit. Storebror har ju gift sig under året och han verkligen lyckligare än på mycket länge. Frugan är en bra tjej (kvinna) och har kommit in bra inte bara i min brors familj (hade två döttrar sedan tidigare) men även i övriga släkten tillsammans med sin son. Det är en finfin familj och nu är väl den stora frågan om hur länge de kan bo i sitt radhus och var de isf skulle flytta.

Min lillebror är väl den som det hänt mest kring i år då han har blivit sambo (eller var det sent 2009 kanske?), köpt ny lägenhet och fått sitt första barn. Lägg till det att han har extremt mycket att göra på jobbet som vanligt (mycket för att han precis som vi andra i familjen gör för mycket) och jag har svårt att förstå hur han orkar med. Hoppas att det kommer lugna ner sig nu under 2011 iaf så att det blir mer rutin på saker och ting och framförallt att han kommer kunna ta ut lite pappaledighet ändå, det rådde ju lite tveksamheter kring det. Allt har emellertid inte varit frid och fröjd på familjefronten då morfar Emil dog i november, faktiskt på samma dag som William min brorson föddes. Nu kom det inte som någon större överraskning att morfar skulle dö, han var en bra bit över 90 men det är ändå tufft - speciellt för min mor då förstås.

Årets personliga prestation: Att jag kommit igång med träningen så pass att det blivit en vana och inte ett måste

Så vad har hänt i övrigt... inte så värst mycket kanske. I lägenheten har det stått rätt still förutom badrummet som jag ju fixade i tisdags och lite smådonande här och där. Dator och TV-spelandet har återigen hamnat lite i skymundan. Visserligen så har jag tagit mig igenom en hel del titlar och bara bra sådan ska tilläggas, men jag önskar att jag hade utnyttjat tiden bättre - dvs mindre meningslöst TV-tittande och mer gejming. Det känns helt enkelt mer givande. Kärleken? Den ska vi inte tala om överhuvudtaget!

2011
Hur ska 2011 bli om jag får som jag vill då? Jo om jag bortser från löjliga saker som att jag ska vinna på lotto, bli fotbollsproffs och Natalie Portman ska bli hals över huvud förälskad i mig så är det några mål som jag satt för mig själv. De är inte tidsbestämda och inte heller helt konkreta eftersom mycket kan ändras under ett år, men här nedan har ni det jag vill lyckas åstakomma.

1. Att jag lyckas hålla upp min träning och fortsätter pröva på nya saker.
2. Att jag fortsätter på den inslagna vägen med jobbet och visar framfötterna mer och vågar säga vad jag tycker. För även om jag själv tycker att det kanske är löjliga och/eller självklara idéer så kanske andra tycker annorlunda.
3. Att jag ska fixa "klart" i min lägenhet dvs mitt kök och andra småfix.
4. Att jag ska våga mer när det gäller den sociala biten. Hoppa på mer saker för man vet ju aldrig vad som kommer ut av det.

Slutkläm
Sådär. Då har man sammanfattat årets händelser lite kort (eller mycket kort egentligen) och det har på det stora hela varit ett riktigt riktigt bra år. Förhoppningsvis kommer 2011 gå vidare i samma spår så att jag kan fortsätta utvecklas som människa för det är vad saker och ting handlar om tycker jag. Utvecklas man inte ja då finns det inte särskilt mycket att leva för känns det som. Men men, nu är det dags för mig att sluta upp med att skriva. Jag måste ju bege mig hem, för ikväll är det nyårsfest hos några människor som jag känner, men inte sådär superväl så det här kommer bli ett perfekt tillfälle att ta tag i punkt 4 på direkten.

Tjingeling och gott nytt år på er!

Bara för att jag kan och för att året ska avslutas på snyggast möjliga sätt!

#blogg

mmx
Medlem
2010 - en sammanfattning

Gillar din punkt 4. Känns som man sagt "nej" för ofta genom åren, bättre och bara hoppa på och se vad som händer oavsett om man är trött eller något. Gott nytt år!

Flakmonkey

Jao jag gillar den också... testade som sagt redan på nyårsafton och det slog ut riktigt väl, så det är definitivt något jag ska tänka på och försöka leva efter under resten av året också Jag menar vad är det man riskerar att missa genom att haka på såna saker? En kväll, dag eller vecka som kanske blir lite trist? Vad hade man annars gjort den veckan som hade varit mer värt? Förmodligen bara suttit hemma och degat... Så känns inte som att man riskerar så mycket samtidigt som man har så mycket att vinna

1
Skriv svar