Bäst och sämst under 2010 - vad tyckte du?

Robot
Bäst och sämst under 2010 - vad tyckte du?

Blogga eller kommentera och gör dina egna topplistor medan du har 2010 i färskt minne!


Medlem
Bäst och sämst under 2010 - vad tyckte du?

Bäst
#Alpha Protocol, lite småbuggigt, men inget som stoppade mig från att spela igenom spelet 4 gånger och upplevde flera saker olika varje gång.

#Nier, fantastiskt soundtrack och spelet är rätt bra det med!

Sämst
#Singularity, inget stöd för text. Vilket behövs i ett spel med explosioner, diverse andra störande ljud och fejkade ryska dialekter.

Nintendo vägrar att släppa Xenoblade utanför Japan, och det skulle inte förvåna mig om samma sak sker med The Last Story.

Medlem

Bäst
Alien VS Predator | Har inte fått speciellt bra kritik, men jag gillar det skarpt. Single player-delen är riktigt bra, och multiplayer-co-op är ruskigt skoj!

Sämst
Kane & Lynch 2 - Dog days | Jag gillade ettan väldigt mycket, men uppföljaren kändes inte speciellt kul. Visst, det är originellt rent grafiskt, med massor av intressanta effekter - men i längden blir det mest rörigt, och helt enkelt inte kul att spela. Synd.


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Bäst
Just Cause 2
Utan tvekan det snyggaste sandlådespelet någonsin. Finns så mycket varierande saker att göra så man aldrig känner sig uttråkad, och detta har medfört att jag spelat detta spel mer än någon annat iår. Sen ren teknisk hur dom har klarat av att göra ett av de största spelvärldarna någonsin utan avbrott från laddskärmar är bara det värt en topp placering. Heja Avalance!!

Sämst
Quantum Theory
Snälla Japan, sluta försöka härma västvärlden så mycket. Ni har ingen aning om hur man gör ett spel i stil med Gears of War. När jag spelar japanska spel så är det för att jag vill komma bort från västvärldens fps/rpg kultur och istället utforska en annan och mycket bättre spelkultur.
För övrigt rekommenderar jag alla att testat demot på spelet så ni förstår vilket skräp detta är, garanterat året sämsta spel alla kategorier!


signatur

Everyday I worry all day

Medlem

bäst
Grand turismo , visst var laddningstiderna dryga men det är i grund och botten ett bra spel

Sämst
Call of duty black ops , det här spelet känns som ren lurendrejeri.. aldrig tidigare har jag haft en sådan känska av att ha blivit blåst på pengarna.. smörja är vad det är.


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Bäst:
CoD:BO
Ett nytt CoD med en rätt cool storyline och varierande uppdrag, som även bjuder på en uppdaterad multiplayer, I like.

Sämst:
Final Fantasy XIII
Från att varit jäkligt hypat, så föll det som en sten. Att springa rakt fram i 20 timmar, där det mest crazy som fanns var att lägga "skattkistor" bakom en när man började, så man faktiskt hade lite anledning att gå tillbaka, kul första gången, 3600e gången kändes det rätt självklart att det skulle ligga nåt bakom en när man startade.
Sen får man ju inte glömma historien, har nog aldrig varit med om så många som bölar samtidigt. Den lilla killen bölar i ungefär halva spelet, innan han lägger det bakom sig. Vanilla eller vad hon hette är ännu drygare med sina stönande, i oerhört kort kjol samtidigt som hon ser ut att vara 12 år. Det ska man ju inte glömma, hur mycket alla stönade konstant, fan t.o.m. porrfilmer har mindre stön.
Sen kom ju äntligen friheten efter 20timmar, man slapp springa rakt fram! Men vänta... "Friheten" bestod av en stor grön gräsmatta med random djur, inga vettiga quests förutom att döda, inga andra karaktärer att prata med, bara en gräsmatta där man skulle farma i 10 timmar för att ha tillräckligt med XP för att kunna åka tillbaka och gå igenom dom sista 10 timmarna.
Nä, det var bara ett långt straff, sen att FZ tyckte det var det 18:e bästa spelet under året............................

Inaktiv

Bäst:
Mass Effect 2. Konsolifieringen rår inte på det faktum att storyn, karaktärerna och världen är bland det fräschaste och mest intressanta på spelmarknaden idag.

Sämst:
APB. Do I need to explain why?


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem

Bäst:
Mass Effect 2

Story, karaktärerna spelet har allt och visar att ett spel behöver inte ha MP för att överleva som alla amerikanerna tror idag.

Sämst:
Final Fantasy XIII

Håller med Håkan ovan här och jag tror många FF fans blev besvikna över den här :/


signatur

Dont force your weakness upon me!

OML
Medlem

Bäst:
Mass Effect 2. Jag tyckte bättre om ettan men tvåan är fortfarande det bästa spelet jag spelat som givits ut i år.

Sämst:
Medal Of Honor. Helt värdelöst, nästan allt var dåligt...

Medlem

Bäst:
Mass Effect 2: Den spännande storyn, levande karaktärerna och påverkan på berättelsen gör detta till ett klassiskt RPG i äkta Bioware anda.

Platinum Games: För både Vanquish och Bayonetta var båda utmärkta spel som förtjänar respekt. Vilket gör den här japanska utvecklaren en av de få kvar i Japan jag verkligen respekterar.

Super Mario Galaxy 2: Super Mario, ordentligt plattformande, minimal story, varierande banor, enuff said.

Minecraft: För Markus Pettersson är ett geni.

Deus Ex: Human Revolution E3 2010 trailern: För den var bara så jäkla bra.

World of Warcraft: Cataclysm: Just when you think you are out, they pull you back in! Fan er Blizzard för att göra en kul expansion...

Sämst:
Final Fantasy XIV: Jag ville aldrig spela spelet, jag visste att det skulle floppa, men att det floppade i den här magnituden var förvånande tillochmed för mig.

FZ.se läsarnas reaktion på The Witcher 2 DRM: Det var bara pinsamt som många reagerade på att CD Projekt trots att deras spel är DRM-fritt ändå ville gå ut mot piraterna. Skärpning nu till 2011.

Kirby's Epic Yarn: Inte för att spelet är dåligt, absolut inte, men förinihelvete Nintendo, släpp det i Europa helst samma år som resten av världen!


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Bäst: Civilization V. Behövs verkligen en motivering

Sämst: Battlefield Bad Company 2. Inte jättedåligt men blev ganska fort enformigt IMO


signatur

Rock n Roll

Medlem

Det är nu man skäms lite och inser att det enda spel jag köpte från 2010 var Call of Duty: Black Ops. Oj oj oj, inte bra, INTE bra. Roligt att se någon som tycker om nya Aliens vs Predator där nere, jag har varit intresserad men varit lite rädd för kritiken. Det kan nog komma att bli ett köp. Annars väntar 2011 med nya fräschingar.

Tes V: Skyrim (väntat sedan Oblivion kom)

Deus ex: Human revolution, makalöst snygga trailers, särskilt musiken fick mig taggad.

Shogun 2 Total War. Det kan nog få ta min Total War-oskuld, ser skoj ut, älskar Japan!

Och sist men absolut inte minst Batman: Arkham City. WOW åt asylum. Hoppas på liknande åt City.

Det här kanske var helt fel av mig, men jag får väl tillägga isåfall; CoD:BO var jättetrevligt de 2 minuter det funkade utan att krascha...

Medlem

Bäst: God of war 3
Epic? hell yeah!


signatur

Rawr

Medlem

Bäst
#Mass Effect 2. Intressanta karaktärer med massor av dialog att gotta sig i, bättre strider än i föregångaren, Jack Wall gör ett förstaklassigt soundtrack (igen), miljöerna är fantastiska och storyn riktigt bra. Bättre än vad jag först tyckte. Jag började en ny genomspelning tidigare i veckan och blev klar sent i går kväll, blev jävligt glad över att allt gick som jag ville i slutet och efter de delikata sista sekunderna av spelet satt jag kvar ett bra tag och log.

#Battlefield: Bad Company 2. Den klart bästa multiplayer-pangaren i år, överlägset. Ljudbilden smiskar allt, grafiken är top notch och Rush är framtiden för Battlefield. Kartorna var få men välgjorda, och vår squad testar fortfarande nya taktiker för att vinna. Förstörelsen gör slagfältet levande, och att gå tillbaka till Call of Duty känns som att gå från 3D till 2D. Lägg till en riktigt rolig SP-kampanj och du har en av de mest årisvärda titlarna i år. De som säger att DICE inte längre gör bra Battlefield-spel är på ren svenska helt jävla dumma i huvudet. Bad Company 2 är genialt.

Att jag vann det här på FZ var en ren bonus, tack!

inK
Medlem

Inspirerade av Ink (inK *). Vilken ära.
Jag antar att jag inte behöver skriva min åsikt om årets bästa respektive sämsta spel då eftersom det kommer fram i blogginlägget.


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Bäst
#Mass Effect 2
Aldrig innan har man känt att det ska vara så jobbigt att göra olika val. Och slutet blev en riktig bajstorm när man inte var beredd på vad som skulle hända. Stort plus att det som man hade gjort i 1:an följde med till 2:an. Kan bara säga Awesome.

Sämst
#Mafia 2 och båda DLC
Det gör ont i hjärtat att se vad dom hade gjort med Mafia 2, då 1:an var så jäkla bra med bra story och kraktärer som man kommer att minnas. Sen kommer 2:an som skiter i karaktärer och att man ska komma ihåg dom. Kommer inte ihåg nån mafiaboss eller någon inom mafia-familjen.. Eller ja Henry kommer man ihåg. Men han hade hjärta det hade ingen annan. Inte änns huvudkaraktären som också inte någonsin tänkte i cutscensen. Utan "Förra uppdraget gick åt skogen.. Vi gör detsamma med detta uppdrag" HELVETES SKITSPEL >_<

Medlem

Bäst
#Mass Effect 2
Otroligt fängslande story, bra gameplay, solid produktion i allmänhet och karaktärer man bryr sig om. Snygg upptrappning och avslut, lämnade mig exalterad och imponerad.

Mindre bra
I och med att jag inte direkt spelat några dåliga spel som kommit ut i år så tänker jag slänga lite ris på ett par som hamnade i toppen här på fz (jag köpte t.o.m ett av dem pga. fz's recension).

#Fallout: New Vegas
Nog för att jag uppskattar de flesta quest'sen i spelet, dialoger och diverse karaktärer har genuin Fallout1&2 kvalitét. Men spelet är buggigt, svårighetsgraden (hard) innebär att fienden tål så mycket att du kan spamma flertalet raketer i huvudet på raiders utan att döda dem. Kul... Dessutom tycker jag den överhängande storyn blir väldigt tråkig ganska snabbt (bra början dock).

#Red Dead Redemption
Nu får man passa sig. Vet att det här spelet är väldigt populärt men det fångade mig inte alls. Hör mycket om att världen känns levande, det var framför allt något jag inte kände. Man träffar någon i en cutscene, sedan gör man något med dom och de kläcker ur sig lite repliker. Sedan är man klar och får en cutscene och sedan kan man inte prata med dem igen. Vissa karaktärer försvinner bara spårlöst. Ingen spänning alls. Snyggt i övrigt, mycket detaljer och verkar välgjort men jag sålde min kopia efter några timmars spelande iaf.

Medlem
Skrivet av Höglund:

Bäst
#Mass Effect 2. Intressanta karaktärer med massor av dialog att gotta sig i, bättre strider än i föregångaren, Jack Wall gör ett förstaklassigt soundtrack (igen), miljöerna är fantastiska och storyn riktigt bra. Bättre än vad jag först tyckte. Jag började en ny genomspelning tidigare i veckan och blev klar sent i går kväll, blev jävligt glad över att allt gick som jag ville i slutet och efter de delikata sista sekunderna av spelet satt jag kvar ett bra tag och log.

#Battlefield: Bad Company 2. Den klart bästa multiplayer-pangaren i år, överlägset. Ljudbilden smiskar allt, grafiken är top notch och Rush är framtiden för Battlefield. Kartorna var få men välgjorda, och vår squad testar fortfarande nya taktiker för att vinna. Förstörelsen gör slagfältet levande, och att gå tillbaka till Call of Duty känns som att gå från 3D till 2D. Lägg till en riktigt rolig SP-kampanj och du har en av de mest årisvärda titlarna i år. De som säger att DICE inte längre gör bra Battlefield-spel är på ren svenska helt jävla dumma i huvudet. Bad Company 2 är genialt.

Att jag vann det här på FZ var en ren bonus, tack!

BC2, bra?! :s Kul ja men det är väl fan inte i närheten av ett bra spel!?


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Bäst
Darksiders: Testosterondopad apokalyptisk superkrigare, behöver man säga mer?
Battlefield: Bad Company 2: Spelat detta mer än COD4 o MW2, riktigt bra spel.

Sämst
Final Fantasy XIII: Jag spelade och spelade i tron om att spelet skulle komma igång, tyvärr gjorde det inte det. En helt okej story och riktigt klichéartade karaktärer håller inte uppe spelet som tar och assrapear alla linjära spel med avseende på linjäritet.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Höglund:

Bäst
#Mass Effect 2. Intressanta karaktärer med massor av dialog att gotta sig i, bättre strider än i föregångaren, Jack Wall gör ett förstaklassigt soundtrack (igen), miljöerna är fantastiska och storyn riktigt bra. Bättre än vad jag först tyckte. Jag började en ny genomspelning tidigare i veckan och blev klar sent i går kväll, blev jävligt glad över att allt gick som jag ville i slutet och efter de delikata sista sekunderna av spelet satt jag kvar ett bra tag och log.

#Battlefield: Bad Company 2. Den klart bästa multiplayer-pangaren i år, överlägset. Ljudbilden smiskar allt, grafiken är top notch och Rush är framtiden för Battlefield. Kartorna var få men välgjorda, och vår squad testar fortfarande nya taktiker för att vinna. Förstörelsen gör slagfältet levande, och att gå tillbaka till Call of Duty känns som att gå från 3D till 2D. Lägg till en riktigt rolig SP-kampanj och du har en av de mest årisvärda titlarna i år. De som säger att DICE inte längre gör bra Battlefield-spel är på ren svenska helt jävla dumma i huvudet. Bad Company 2 är genialt.

Att jag vann det här på FZ var en ren bonus, tack!

BC2, bra?! :s Kul ja men det är väl fan inte i närheten av ett bra spel!?

Själv brukar jag tycka att spel som roliga också är bra spel, men jag vet inte med dig.

Och ja, BC2 är helt klart ett av årets bästa spel, alla kategorier. Kudos till DICE

Medlem

Bäst: Fallout Vegas blir det nog, i och med att recettear egentligen släppts för flera år sedan om jag förstått rätt men först på senare tid kommit till väst världen. Och ja, jag tycker fortfarande inte spelet är värd mer än en fyra, även om jag gillade det väldigt mycket.
As for vegas, har inte haft några större problem med buggar, knappt några alls, bara cowboy repeatern som ville laddas om varje gång jag drog upp den men det gick att fixa. Det blev tyvärr lite väl tjatigt till slut, då jag inte såg någon mening att använda flertalet vapen och utrustningar när man hade något bättre, så varje strid vart likadan mer eller mindre.

Sämst: Jag försöker undvika skit spel, man hänger ju här av en anledning.

Medlem

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Bäst: Mass Effect 2 (Ja, jag också) - Inte nog med att spelmomenten är välgjorda (och ytterligare finslipade i 2:an jämfört med 1:an), storyn är intelligent och spännande.
Minecraft - Beroendeframkallande. Vackert (på ett fyrkantigt retro-sätt). Kreativt. Och det är inte ens färdigt ännu.
Just Cause 2 - Bagatellartad story, men vad gör det när man har en hel övärld till förfogande som ens privata stunt- och skjutbana. Kapa allt från motorcyklar till jumbojets och ha skoj!

Mellan: Alpha Protocol - Ett intressant spel och det kändes skönt att få spela ett action-RPG utan alver och utomjordingar. Jag gillar det, men dessvärre är det fullt av småbuggar, har ett väldigt klumpigt gränssnitt (i PC-versionen).
Mafia 2 - Bra spel, väldigt snyggt, men alldeles för linjärt. Mafia 2 hade mått bra av att vara öppnare och ha fler möjligheter till sidouppdrag utanför storyn. Jag saknar "Free roam" mode från Mafia 1 och stöd för att spela med ratt.

Besvikelse: Force Unleashed 2 - Jag gillade ettan och såg fram emot 2:an. FU2 är inget dåligt spel, det är skoj, har bättre kontroller än i 1:an, men det är knappt längre än ett DLC i speltid. Uppskattningsvis är det bara en fjärdedel utav 1:ans längd. Dessutom känns storyn bara som en transportsträcka mellan FU1:s och det kommande FU3:s story.

Medlem
Medlem

Anledningen till att bra spel hamnat så långt ner på min lista är av 2 vanliga anledningar.

Antingen har spelet inget re-play value, alltså exakt samma story hur man än spelar spelet.

Eller så är spelet en halvtaskig/dålig uppföljare till ett tidigare bra/fantastiskt spel.

Bäst
Inget av det jag lirat iaf.

Bra
ArmA 2 (Bra mods, multiplayer, förbättring från ettan.)
Fallout: New Vegas (Mycket nytt, bra mods)
Red Dead Redemption (Kunde ha blivit årets bästa, men kändes rätt tjatigt då och då.)

Hyfsade
Mass Effect 2 (Förbättring från ettan, tråkigt att spela om)
Battlefield Bad Company 2 (Klar förbättring från ettan dock inte min spelstil)
Assassins Creed Brotherhood (Trodde 2an skulle vara svår att förbättra, men dom lyckades rätt bra)
Call of Duty: Black Ops (Bra men inte i samma klass som MW2)

Besvikelser
Alpha Protocol (Stora förhoppningar som blev skjutna i småbitar)
Bioshock 2 (Sämre än ettan)
Alien vs. Predator 3 (Sämre än tvåan)
Silent Hunter 5 (Sämre än 4an)
Splinter Cell: Conviction (Blir bara sämre och sämre.)
Mortal Online (Mycket lovades, inte mycket fanns med.)
All Points Bulletin (Kunde ha blivit hur grymt som helst men blev istället repetitiv och tråkigt)
Starcraft 2 (Att det kan ta så lång tid att förbättra grafiken på ett spel, knappt nått nytt alls.)
Victoria 2 (Buggigt, krångligt)
Civilization 5 (Mycket sämre än 4an)
Patrician 4 (2D blir 3D, inget nytt)
Need For Speed: Hot Pursuit (Mer ett action spel än racing, bilar med HP mätare, lol.. Mycket sämre än förra Hot Pursuit.)
Just Cause 2 (Bättre än ettan men fortfarande inte så värst roligt)

Skräp
Kane & Lynch 2: Dog Days (8 gigabyte med buggar)
Sniper: Ghost Warrior (Hemskt uselt FPS)
Need For Speed World (Racing MMO, min mormor kunde ha listat ut att det skulle floppa.)
Arcania: Gothic IV (Efter Forsaken Gods kunde det väl inte bli värre.. Jojomensan! Plocka bort RP från RPG. Men efter detta kan det väl fan inte bli sämre?!)
Mafia 2 (Mycket sämre än ettan, kort, inget re-play value, tråkig story)

Medlem

Bäst:
Alien Swarm - Underbar co-op upplevelse med lång livstid tack vare de stora modding möjligheterna.

Sämst:
Medal of Honor - Det var inte bra någonstans, kampanjen var dålig och multiplayer var ännu sämre.

Avstängd

Bäst

Gran Turismo 5 - Utan tvekan det bästa racingspelet någonsin, detaljrikedomen är osannolikt bra.
Red Dead Redemption - Behöver inte skriva något här egentligen... Grymt spel och mycket bra o prisvärda dlc.

Bra

Fallout: New Vegas - För att jag älskar idén och allt annat, lite synd att det kraschar ofta.
NHL 11 - Jag tycker att de har gjort det bra, många nya grejjer såsom tekningsfinter.

+/- 0

Mass Effect 2 - Har inte klarat spelet för att jag inte orkade gå igenom alla dialoger hela tiden, det blev för mycket för mig. Inte min typ av spel.

Moderator | Testpilot

Gud vad man bara vill säga åt folk att mycket dom tycker om saker ändå är väldigt fel, men då måste man tänka på att alla har sina egna åsikter.

Men att säga att Mass Effect 2 inte är värt att spela om är väll en jävla smörja.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bäst:
Civilizations 5 / Fallout New Vegas - och det trotts deras
buggar.
Just Cause 2

Mellanbra:
Cod:BO / Ruse

Sämst:

Jag sätter Star Craft 2 här. Varför? För jag tyckte om man bortser från deras superbt bra mod support så var spelet på sin max mediokert. Intetsägande styrkor och även om man kan ha enormt många styrkor på skärmen samtidigt så känns det inte direkt som totalt krig. Snarare som en massa blobbar som studdsar omkring på skärmen.
Vill poängtera att jag köpte SC1 när det släpptes också och var inte förtjust i den iheller. Föredrar CoH/AoE om man nu tvunget ska ha Rts.
Så spelet är SÄMST i mina ögon.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Bäst:
Castlevania: Lords of Shadow, så jävla gudomligt bra spel, hittade inte ett enda fel i det. Detta spel är ett exempel på perfektion.

Sämst:
Skulle säga uncharted 2 men det kom 2009 så sämsta spelet i år får nog bli....Medal of Honor! multiplayern dög väl men man blev lätt less på den och singleplayern var riktigt, riktigt, riiiiiiiiiktigt hemskt. Det enda som fick mig att vara nöjd över köpet var för MoH Frontline och BF3 beta.


signatur

ID software, FPS gudarna!

12
Skriv svar