Pölsa är lövely

Flakmonkey
Pölsa är lövely

Tänkte slå ett litet slag för en maträtt som enligt min ringa mening inte får den kärlek som den förtjänar - pölsa. Inte får den kärlek den förtjänar är nog förresten ett rätt snällt sätt att utrycka det på för pölsa är nog en av de maträtter som mest människor rynkar på näsan åt trots att de inte ätit det överhuvudtaget tillsammans med lever och surströmming. Jag ska nu inte predika särskilt mycket då jag mycket väl förstår varför så många har svårt för pölsa. Det smakar lite speciellt och ser inte särskilt aptitligt ut så hade jag inte "lärt mig" att äta det när jag var liten så hade jag nog också rynkat på näsan.

Nu är det ju dock så väl att jag har fått lära mig att äta en hel del konstiga saker tack vare mina föräldrar som låtit mig och mina syskon äta sådant som de åt när de växte upp. Det var rätt sällan som vi åt de "konstiga" sakerna och kanske är det därför som jag fortfarande gillar det. Många av rätterna är ju såna som man nog lätt kan tröttna på, men som i fallet pölsa så var idag första gången någonsin som jag lagade det hemma till mig själv, annars har det alltid varit pappa som lagat det under min uppväxt.

[ia=24232; large]

Hursom så är det i varje fall betydligt godare än vad det ser ut, speciellt om man äter det med kokt potatis, stekt ägg och rödbetor. Då är det verkligen något utöver det vanliga - på ett positivt sätt - och jag tycker att alla borde testa det åtminstone någon gång. Självklart kommer inte alla gilla det, men man vet ju faktiskt inte vad man kommer tycka förrän man faktiskt prövat på någonting. Så ta och köp en burk Norrlands Pölsa i mataffären någon gång, det är inte särskilt dyrt och det värsta som kan komma av det är förmodligen att du måste gå till lokala pizzerian och köpa något annat att äta. Och hur det än blir så kommer du ju i varje fall att vara en erfarenhet rikare

#blogg

Pölsa är lövely

Pölsa är indeed Lövely! speciellt med kokta morötter till,,,,åh hungrig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

mmm...pölsa...
Tänk hur viktig pölsan har varit för våra anfäder. Annars är ju isterband också en höjdare inom svensk husmanskost. Förunderligt att man väljer att trycka i sig en pizza eller max mål istället för riktig mat...

Medlem

Pölsa med potatis och rödbetor är bland det godaste som finns! Och isterband med kokt eller stuvad potatis är en riktig höjdare det med. Tummen upp för *riktigt* mat!

Flakmonkey

Isterband har jag nog bara ätit en gång (tror jag) så kan inte säga så mycket om det... men kanske dags att testa det igen då helt enkelt

Medlem

En anledning är kanske att det inte ser så aptitligt ut... Folk vågar kanske inte testa.

Pölsa har jag inte ätit, men isterband är riktigt gott. Både som korv till stuvad potatis och går även att dra av skinnet på och använda "korvköttet" som färs om man vill, tillsammans med t ex stekt ägg kokt potatis och rödbetor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar