Pestens tid

Medlem
Pestens tid

Så, nu är det slut på det roliga med jul och nyårsfirande. Har varit i Härjedalen och åkt skidor och vandrat litegrann i det kalla, men torra fjällvädret. I den nära framtiden så är det en permanent flytt till huvudstaden som gäller, så det blir inga lugna dagar. Just nu sitter jag dock och drar hem spelen som man fyndade på Steams julrea, nämligen F.E.A.R.-paketet och Dragon Age - Ultimate Edition. Ser verkligen fram emot lite pang pang och svärdsvischning.

Väl hemmastadd i Helsingborg så läste jag att en liten grabb på 7 år, med svininfluensan har gått bort, vilket är mycket tråkigt. HD skrev dock att han och de andra i hans riskgrupp har andra komplicerade sjukdomar som naturligtvis är en stark faktor. Passande nog så har jag precis avslutat en av Stephen Kings fina romaner: "Pestens Tid" eller "The Stand" på engelska. Den handlar om ett amerikanskt (såklart) militärt experiment som resulterar i en supinfluensavirus, som tar kål på nästan hela världens befolkning. De som hade turen att på något sätt vara immun mot viruset drömmer om två personer, en gammal kvinna som spelar gitarr, och en mystisk, ond man med röda ögon. Det leder till att två läger bildas av de överlevande, med de ovanstående som ledare. Sen blir det en kamp mellan gott och ont, Gud och Djävulen är inblandade också.

En bra bok hur som helst. Fick reda på att den har filmatiserats också, en miniserie som heter just "The Stand", från 1994. Jag är lite skeptisk mot skådespelarna, men samtidigt är jag nyfiken på hur dom har tolkat filmen. King själv är med, axlandes rollen av Teddy Weizak, en snubbe som rensar lik om jag inte minns fel.

Någon som har sett den och kan motivera ett köp?

#blogg

Medlem
Pestens tid

Jag äger själv dvd:n. Den är något i hästväg om man gillar postapokalyps och mänskligt förfall. Rekommenderas skarpt!

Medlem

Ah, en gammal favorit, älskade den när jag var yngre. Boken har jag inte läst men filmen/serien har jag sträcktittat på. Den klockar in på fina 5.55
Nu var det nästan 15 år sedan jag såg den men nog vill jag säga att den är sevärd. Om så bara för den grymma låten in början:

http://www.youtube.com/watch?v=KQX4N5mt_Yg

Medlem

Fantastiskt! Den var inte så dyr när jag kollade på prisjakt, runt 100:- tror jag. Tack så mycket för er input!

Medlem

Har sett tv-serien. Det var sjukt bra. Väldigt duktiga skådespelare med :).
KÖP! Den har den där stephen king-känslan. Obeskrivligt.

Medlem

Som vanligt när det gäller King så är böckerna bättre i 10 fall av 10, men när det kommer till filmatiseringar så är denna en av de absolute bästa, helt klart värd att se!

King is the King...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med om att den är en av de bättre King-filmatiseringar som gjorts och definitivt sevärd! Även om jag tycker att vissa skådisar kanske inte är helt lysande...

Sen är den ju lite till åren nu och känns lite "gammal" men nåt annat är väl inte att vänta.


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem

Ni har klart övertygat mig, tack!

1
Skriv svar