Inget Windows XP-stöd för Battlefield 3

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är inte så superinsatt i om allt fungera men det var ju ett team som fick i ordning på det. Dx10 på xp iaf?!

Men snälla du, sluta sprida dessa rykten. Du syftar så klart på Alky Project som ville att man skulle betala massor av pengar till dem för att få tillgång till betakod och den framtida möjligheten att spela DX10-spel under XP. Alla som betalade blev lurade och det kom ingen produkt över huvud taget. Det enda "företaget" kunde visa upp var Prey spelat på en Mac men Prey använder OpenGL (iom id Tech 4) så även där ljög de och påstod att ett DX-spel funkar på Mac.

XP skiljer sig helt i hur grafikkort hanteras gentemot det uppdaterade Vista och DX10 funkar helt enkelt inte på XP utan att skriva om stora delar av operativsystemet. Du har säkert märkt att flytt av fönster går mycket smidigare i Vista och senare och att enskilda fönster inte kan tappa bild eller liknande konstiga fel man kunde få i XP, det beror på den uppdaterade hanteringen av grafik.
[http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Display_Driver_Model]

Medlem

Och ja, man fick Halo att funka på XP men Halo använder sig inte av DX10 utan var låst från XP enbart på grund av att locka användare till Vista, det fanns inga tekniska begränsningar.

När Battlefield 2 kom började folk gråta för att deras Geforce4-kort inte funkade längre, det är något man får acceptera när man spelar på PC, utvecklingen går framåt hela tiden. Har man inte råd att uppdatera stup i kvarten så köp en konsoll istället.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är inte så superinsatt i om allt fungera men det var ju ett team som fick i ordning på det. Dx10 på xp iaf?!

Nej, det fungerade aldrig. Det fanns gott om försök och teorier på hur man skulle kunna göra, men utan WDDM så går det helt enkelt inte.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv
Skrivet av hunden:

Och ja, man fick Halo att funka på XP men Halo använder sig inte av DX10 utan var låst från XP enbart på grund av att locka användare till Vista, det fanns inga tekniska begränsningar.

När Battlefield 2 kom började folk gråta för att deras Geforce4-kort inte funkade längre, det är något man får acceptera när man spelar på PC, utvecklingen går framåt hela tiden. Har man inte råd att uppdatera stup i kvarten så köp en konsoll istället.

Vad yrar du om? Halo släpptes 2001 och var till första Xboxen.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av hunden:

Och ja, man fick Halo att funka på XP men Halo använder sig inte av DX10 utan var låst från XP enbart på grund av att locka användare till Vista, det fanns inga tekniska begränsningar.

När Battlefield 2 kom började folk gråta för att deras Geforce4-kort inte funkade längre, det är något man får acceptera när man spelar på PC, utvecklingen går framåt hela tiden. Har man inte råd att uppdatera stup i kvarten så köp en konsoll istället.

Vad yrar du om? Halo släpptes 2001 och var till första Xboxen.

2


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Uj uj uj titta t höger speedball 2 evolution t minis å iphone mm detta ska jag ha!

Medlem

Slurp, skulle gärna vilja få reda på mer detaljer. Hur många spelare? Kommer det finnas flygplan? Hur stor fokus på PC?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tommy_h:

Är inte så superinsatt i om allt fungera men det var ju ett team som fick i ordning på det. Dx10 på xp iaf?!

Nej, det fungerade aldrig. Det fanns gott om försök och teorier på hur man skulle kunna göra, men utan WDDM så går det helt enkelt inte.

kör själv en modifierad version av dx 10 till xp som faktiskt funkar


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av hunden:

Och ja, man fick Halo att funka på XP men Halo använder sig inte av DX10 utan var låst från XP enbart på grund av att locka användare till Vista, det fanns inga tekniska begränsningar.

När Battlefield 2 kom började folk gråta för att deras Geforce4-kort inte funkade längre, det är något man får acceptera när man spelar på PC, utvecklingen går framåt hela tiden. Har man inte råd att uppdatera stup i kvarten så köp en konsoll istället.

Vad yrar du om? Halo släpptes 2001 och var till första Xboxen.

2

Som också släpptes till Xbox inte 360...

Medlem
Skrivet av bondmaster:
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tommy_h:

Är inte så superinsatt i om allt fungera men det var ju ett team som fick i ordning på det. Dx10 på xp iaf?!

Nej, det fungerade aldrig. Det fanns gott om försök och teorier på hur man skulle kunna göra, men utan WDDM så går det helt enkelt inte.

kör själv en modifierad version av dx 10 till xp som faktiskt funkar

Vad är det som funkar mer än att det står 10 i versionsnumret? du kan fortfarande inte använda dig av några funktioner i DX10.

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Brandter:
Skrivet av hunden:

Och ja, man fick Halo att funka på XP men Halo använder sig inte av DX10 utan var låst från XP enbart på grund av att locka användare till Vista, det fanns inga tekniska begränsningar.

När Battlefield 2 kom började folk gråta för att deras Geforce4-kort inte funkade längre, det är något man får acceptera när man spelar på PC, utvecklingen går framåt hela tiden. Har man inte råd att uppdatera stup i kvarten så köp en konsoll istället.

Vad yrar du om? Halo släpptes 2001 och var till första Xboxen.

2

Som också släpptes till Xbox inte 360...

Vem har sagt att det kom till 360? Självklart menar jag Halo 2 (svårt att hålla koll på alla miljarders Halo-spel) och det släpptes till Windows Vista 2007. Många trodde att spelet använde DX10 eftersom det inte funkade på XP, därför tog jag upp det.

Medlem

Tur att man skaffade windows 7.

Medlem

Ni som har uppgraderat till Win7 det kommer bli gammalt snart föratt MS kommer släppa nya Windows 8 och 9
Med Win8 så kommer MS att fokusera på ett spel och Win9 inte bekräftat än men jag har hört att de tänker satsa på 128-Bit OS.

Medlem
Skrivet av Bonik:

Ni som har uppgraderat till Win7 det kommer bli gammalt snart föratt MS kommer släppa nya Windows 8 och 9
Med Win8 så kommer MS att fokusera på ett spel och Win9 inte bekräftat än men jag har hört att de tänker satsa på 128-Bit OS.

Allt är bara rykten än så länge. Vi får se hur pass bakåtkompatibelt 8:an blir. 9:an är det nog lite för tidigt att prata om.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv

Utvecklingen har ju nästan stått still på PC. Känns inte så konstigt att dom inte längre stödjer ett snart 10 år gammalt OS. Om Windows 7 har stöd lika länge som Windows XP så kommer man inte behöva köpa något nytt förrän runt 2020.

Medlem
Skrivet av robineng:

Utvecklingen har ju nästan stått still på PC. Känns inte så konstigt att dom inte längre stödjer ett snart 10 år gammalt OS. Om Windows 7 har stöd lika länge som Windows XP så kommer man inte behöva köpa något nytt förrän runt 2020.

Hoho det lär inte hända ska du se!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Om ni inte har uppgraderat er dator på drygt fem år så kan ni väl inte kalla er riktiga pcgamers. Finns ingen anledning att hålla sig kvar vid XP längre.

Medlem

Tack DICE för det kommande BF3. Jag är helt säker på att det kommer att bli ett spel värt namnet och att jag kommer att nöta det i minst lika många timmar som nött alla de andra versionerna som släppts på PC.

Apropå att gnäll om att BC2 är en konsollport som suger. Det tycker inte jag, och det är mycket folk som spelar så jag verkar inte vara ensam om min åsikt. Visst är det trevligt att kunna spela på större banor med mer folk etc. men det utesluter inte att man kan ha roligt i mindre mer intensiva miljöer.

Att spelet inte släpps exklusivt till PC ska nog konsollfjantarna (ja, jag har både x360 och ps3) tacka EA för. Gissningsvis kommer spelet som släpps för konsoller och spelet som släpps för PC inte vara mer lika än till namnet. KUDOS till DICE!

Att PC-versionen inte stödjer ett tio år gammalt operativsystem ser jag som en bagatell, seriösa gamers ser nog inte detta som ett problem. Apropå det förresten, seriösa gamers lär även fortsättningsvis hålla sig till PC-kvalité istället för att ödsla tid på ett tangentbordslöst liv i fyrkantig konsollmiljö. Det bästa med konsollerna (förutom att ps3 är en exceptionellt bra mediamaskin för film osv via stream från PC) är att de samlar ihop en massa småungar och behåller min underbara datorvärld relativt clean. Tänk om WoW kunde rullat runt på konsoller också, varför inte rentav på Wii?

Skriv svar