Spel jag minns - Techno Cop

Flakmonkey
Spel jag minns - Techno Cop

Ska man tro de som hävdar att TV och datorspel gör oss våldsamma borde nog jag vara seriemördare. Nu är jag inte det men om jag skulle vara det och jag ville använda TV-spelsförsvaret så hade nog Techno Cop varit ett av spelen jag tar upp som ursäkt till min våldsamma sida. Det innebär att det här spelet jag minns inte är något av de bästa jag spelet, det är väldigt långt från det faktiskt, utan bara ett på sin höjd medelmåttigt spel jag minns

Jag lirade det på en Atari 1040STE, jo jag var en sån där som blev mobbad av Amiga-ägare, men det släpptes som de flesta spel på den tiden (det kom 1988) till en rad olika plattformar så du kan lika väl ha lirat det på en C64, DOS, Amstrad, Spectrum, Amiga, etc etc etc. Klassiska Gremlin Graphics agerade utgivare och de stötte faktiskt på patrull pga våldet och tvingades ha en etikett på omslaget till MegaDrive-versionen. Nu tror jag nog att de kunde ta det eftersom spelet verkligen var rejält våldsamt och blodigt.

Huvudpersonen i spelet är en polis som ska rensa upp i samhällets kriminella delar i vad som tycks vara helt på egen hand. Han, eller du ska jag kanske säga, gör det genom att först köra till en skurks högkvarter med din kanonförsedda bil och då liknar spelet mest Chase HQ, Outrun eller något annat bilspel från den här eran och ett synnerligen ointressant och dåligt sådant.

Väl på plats blir spelet emellertid en aning mer intressant då du ur ett sidscrollande perspektiv, fast det blir knappast bra för det. Anledningen till att jag minns Techno Cop är just dess våldsamma natur snarare än kvalitet. Det må låta löjligt nu, men jag var ju bara 9-10 år när jag spelade och då är det ofta såna löjliga saker som kan få en att fastna vi saker - det var bara tufft helt enkelt.

Så vad var det då som var så våldsamt? Det enklaste är väl att spana in filmen i det här inlägget då den ger en rätt bra bild av hur det var, men i korthet kan man väl bara säga att du sköt dig igenom brottsnäste efter brottsnäste och det var inte som så att skurkarna bara föll ihop i en hög. Nej här sprängdes deras bröstkorgar och de låg sedan sprattlande på golvet framför en. Nu ser det såklart lite löjligt ut med spel som #God of War III i bakhuvudet, men då var det tillräckligt "coolt" för att det skulle etsa sig fast i mitt minne på ett sätt som många andra mycket bättre spel inte gjort.

#blogg

Medlem
Spel jag minns - Techno Cop

Hahaha. det där spelade jag en del på min Amig 500.
Spelade även ett spel som heter Oil Imperium.

Medlem

haha det där lirade jag mycket innan på min 1040STE jag med


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

1
Skriv svar