Gud Älskar Sverige

Medlem
Gud Älskar Sverige

Ja, jag tror egentligen inte på gud, men låt oss säga att han finns för skojs skull.

Flera radikala kristna menar att Gud styr väder, och katastrofer är guds vrede.

Borde inte det i så fall betyda att Gud älskar Sverige?

Vi har nästintill inga naturkatastrofer förutom någon liten storm här och var.

Sen tar vi världens mest kristna land. USA

Här har vi flodvågor (New Orleans) tromber, tornados och annat trevligt som dödat MASSOR med människor och gjort ännu fler hemlösa.

Skulle man då, i en underhållande debatt med en kristen hävda att Gud älskar Sverige. Trots homoäktenskap, synder och annat som vi sysslar med

Men hatar USA av olika anledningar trots att dom är oerhört kristna, inte lever i lika mycket synd osv.

Slutligen. Är det i så fall inte lite lustigt att mindre religiösa länder inte har så mycket naturkatastrofer. Om vi fortfarande påstår att Gud styr dessa fenomen.

Synpunkter?

Någon kanske blir provocerad av detta och i så fall ber jag om ursäkt. Eller inte.

Läser man bibeln så älskar gud att testa sina undersåtars tro genom att ge dem farsoter och annat skit. ATEISTEN HAR TALAT!

ps: gillar du att provocera? förutom att det skapar diskussioner på ett små dött forum. undra hur länge tills admin går in vid något inlägg.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag älskar att provocera. Men tycker också det kan vara en intressant debatt :).
Dessutom har det varit så dött här så jag tänkte att en livlig debatt kan sätta fart i detta forum.

Skrivet av Traveller in time:

Läser man bibeln så älskar gud att testa sina undersåtars tro genom att ge dem farsoter och annat skit. ATEISTEN HAR TALAT!

Ja på så vis. Lustig den där Gud. Tro på mig annars får ni känna min vrede.

Tro på mig och ni får ändå känna min vrede bara så ni kommer tro på mig mer. Och så jag kan testa er.

Medlem

Jag tror geografin påverkar sannolikheten vart naturkatastrofer kommer ske, och sverige har en ganska trygg geografisk omgivning där bara minimala naturkatastrofer sker, medans USA är en väldigt stor kontinent så det är väl klart att det sker värre katastrofer där eftersom miljön är så varierad än vad den är i sverige

Sedan tror jag inte på gud, om han nu finns så har han skapat mer olycka än lycka till mänskligheten

men ett bra försök på att liva upp forumet, dock så behöver väl inte FZ mer provokationer, vi har väl redan haft en del som gjort forumet riktigt tråkig att besöka


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Jag tror geografin påverkar sannolikheten vart naturkatastrofer kommer ske, och sverige har en ganska trygg geografisk omgivning där bara minimala naturkatastrofer sker, medans USA är en väldigt stor kontinent så det är väl klart att det sker värre katastrofer där eftersom miljön är så varierad än vad den är i sverige

Självklart gör den det. Men nu var det ju inte det vi diskuterade. Vi tog tillfälle i akt att Gud finns och ska i så fall förklara varför det hemska och syndfulla landet Sverige med homoäktenskap är så älskvärt av gud.

Citat:

men ett bra försök på att liva upp forumet, dock så behöver väl inte FZ mer provokationer, vi har väl redan haft en del som gjort forumet riktigt tråkig att besöka

Äsch. Sånt är bara kul. Då kommer människors rätta sida fram :).

Medlem

Kalla nordliga länder har mindre naturkatastrofer. Kanada, Ryssland och Norden har i stort sätt bara snö och skogsbränder att oroa sig för. Våra stormar eller skyfall är vad man söder ut skulle skratta åt.

USA är både större och betydligt med söderut än Sverige. Det är dessutom sällan naturkatastrofer händer i norra USA.

Antar att gud helt enkelt tycker lite synd om oss i norr som har ett så pass kallt och blött klimat som vi har.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hade vi inte ett par större översvämningar i södra Sverige för ett par år sen, eller minns jag fel nu?

@ Naraccas: Skogsbränder är väl ändå en riktig stor katastrof? Kolla bara på Rysslands gigantiska brand förra året.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Hade vi inte ett par större översvämningar i södra Sverige för ett par år sen, eller minns jag fel nu?

Inte så farliga dock. Det tåls inte att jämföra med rejäla naturkatastrofer. Som de jag nämnde. Var det ens någon som miste livet?

Medlem

Hört talas om Djävulen?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:

Hört talas om Djävulen?

"The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist. And like that, poof. He's gone"

Dock så har djävulen ingen makt över väder och vind. Om vi talar i kristna termer. Utan det är ju oftast gud som framkallar diverse flodvågor och annat trevligt för att tvätta bort synder ;).

Medlem

Intressant att du försöker frälsa oss genom trollning. Påminner om en viss sagofigur...


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Medlem
Skrivet av Saben:

Intressant att du försöker frälsa oss genom trollning. Påminner om en viss sagofigur...

Försöker bara förstå hur radikala kristna tänker när man talar i termer om Guds vrede, att vissa ska straffas m.m.

Men visst driver jag lite. Det trodde jag var uppenbart

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Saben:

Intressant att du försöker frälsa oss genom trollning. Påminner om en viss sagofigur...

Försöker bara förstå hur radikala kristna tänker när man talar i termer om Guds vrede, att vissa ska straffas m.m.

Varför försöker du förstå någonting som du inte ens tror på?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Saben:

Intressant att du försöker frälsa oss genom trollning. Påminner om en viss sagofigur...

Försöker bara förstå hur radikala kristna tänker när man talar i termer om Guds vrede, att vissa ska straffas m.m.

Varför försöker du förstå någonting som du inte ens tror på?

Läs första posten. Redan där skrev jag ju att jag inte tror på gud. Men för skojs skull att sätta sig in i en annan värld för att öka en förståelse för vissa teorier och värderingar. Och om möjligen finns att förbereda för en intressant diskussion med en fundamentalist

Och ser man det från en religiös fundamentalists ögon, kristen, muslim, det spelar ingen större roll.
Så blir det ganska svårt att ta en annan slutsats än att Gud älskar Sverige.
Trots homoäktenskap, synder, omoraliska beteenden, osv. En intressant tanke, minst sagt.
Det blir allt svårare att försvara sin tro i ett sådant exempel. Inte sant?

Då Sverige är ett av de mest ateistiska landet i Världen. Om man frågar FoxNews.

Inaktiv
Skrivet av Fargo:

Det blir allt svårare att försvara sin tro i ett sådant exempel. Inte sant?

Men varfor skapa debatt med nagon som ar starkt troende. Det leder onekerligen till missnoje. Folk far tro pa vad dom vill, vad det an geller!

Ingen kommer endra pa sin tro nar det geller religion, aven om deras religion kan motbevisas sa hart att vem som helst kan forsta.

Problemet sitter inte i om deras religion kan motbevisas eller inte. Derfor att religion sitter djupt i manniskor. Det ar vad som innebar tradition, familj, karlek och en varm kensla av trygghet for den troende.

Att angripa en troende med en debatt, slar bara pa vad som ger dem energi och trygghet.
Ett forsok till debatt kommer forst ogillas, sen ignoreras och till slut blir du bara "dum i huvudet"-forklarad.

Det ar battre att "du" slutar se ner pa vad som inte delar dina verderingar. Satsa istallet pa att bli mer oppensinnad och darefter vidsynt.

Tenk att komma och sprida gledje och lycka omkring sig istallet. Det uppskattas av flera och ar om inte 10 ganger mer givande an allt sjelvhevdande och att skitkastande pa sant som inte delar ens uppfattning.

Smaken ar som baken, lat folk tycka om det dom gor. Sok aldrig efter att debattera pa vad en person har for tro.

En debatt om vilken religion eller tro nagon har gor bara folk lessna.

Det ar bara trangsynta personer som later sig finna lycka i att utrycka sig med sjelvhevdande. Detta igenom att antingen skratta at, trycka ner eller forlojliga nagot.

Jag ser det positivt att forumet kanske "dott ut" lite, for jag vill tro pa att fler personer har skaffat sig vidsynthet och darfor inte soker sig till off-topic-forumet for att debattera om lite vad som helst.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Mycket bra skrivet Sipmo


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Westboro baptistkyrka håller inte med!

För övrigt tycker jag Sipmo har många goda poänger. Religiositeten hos människor kommer nog finnas kvar så länge det finns mänsklig liv.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Ish
Medlem

Såg en dokumentärserie för ett par dagar sedan som pratar om chansen att utomjordingar var här för flera tusen år sedan. Mycket intressant måste jag säga! Tex crop circles har spår efter att nån plasma grej har gjort det från ovan. Tänk pyramiderna, stongehenge, nazca öknens mysterium etc.. Jävligt intressant.

Och då när den kommer in på religion så pekar man på att de kanske trodde att ET's var gudar som kom från himmlen och sånt. Orkar inte förklara, men kolla på den! "Ancient aliens" heter den.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Ish:

Såg en dokumentärserie för ett par dagar sedan som pratar om chansen att utomjordingar var här för flera tusen år sedan. Mycket intressant måste jag säga! Tex crop circles har spår efter att nån plasma grej har gjort det från ovan. Tänk pyramiderna, stongehenge, nazca öknens mysterium etc.. Jävligt intressant.

Och då när den kommer in på religion så pekar man på att de kanske trodde att ET's var gudar som kom från himmlen och sånt. Orkar inte förklara, men kolla på den! "Ancient aliens" heter den.

Det måste jag se! Är väldigt intresserad av utomjordiskt liv. Tack för tipset


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Ish:

Såg en dokumentärserie för ett par dagar sedan som pratar om chansen att utomjordingar var här för flera tusen år sedan. Mycket intressant måste jag säga! Tex crop circles har spår efter att nån plasma grej har gjort det från ovan. Tänk pyramiderna, stongehenge, nazca öknens mysterium etc.. Jävligt intressant.

Och då när den kommer in på religion så pekar man på att de kanske trodde att ET's var gudar som kom från himmlen och sånt. Orkar inte förklara, men kolla på den! "Ancient aliens" heter den.

Det måste jag se! Är väldigt intresserad av utomjordiskt liv. Tack för tipset

Den är rätt bra men om detta skulle vara sant undrar man varför det stack sen? De kanske tyckte människan betedde sig idiotiskt


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Fargo:

Det blir allt svårare att försvara sin tro i ett sådant exempel. Inte sant?

Men varfor skapa debatt med nagon som ar starkt troende. Det leder onekerligen till missnoje. Folk far tro pa vad dom vill, vad det an geller!

Ingen kommer endra pa sin tro nar det geller religion, aven om deras religion kan motbevisas sa hart att vem som helst kan forsta.

Problemet sitter inte i om deras religion kan motbevisas eller inte. Derfor att religion sitter djupt i manniskor. Det ar vad som innebar tradition, familj, karlek och en varm kensla av trygghet for den troende.

Att angripa en troende med en debatt, slar bara pa vad som ger dem energi och trygghet.
Ett forsok till debatt kommer forst ogillas, sen ignoreras och till slut blir du bara "dum i huvudet"-forklarad.

Det ar battre att "du" slutar se ner pa vad som inte delar dina verderingar. Satsa istallet pa att bli mer oppensinnad och darefter vidsynt.

Tenk att komma och sprida gledje och lycka omkring sig istallet. Det uppskattas av flera och ar om inte 10 ganger mer givande an allt sjelvhevdande och att skitkastande pa sant som inte delar ens uppfattning.

Smaken ar som baken, lat folk tycka om det dom gor. Sok aldrig efter att debattera pa vad en person har for tro.

En debatt om vilken religion eller tro nagon har gor bara folk lessna.

Det ar bara trangsynta personer som later sig finna lycka i att utrycka sig med sjelvhevdande. Detta igenom att antingen skratta at, trycka ner eller forlojliga nagot.

Jag ser det positivt att forumet kanske "dott ut" lite, for jag vill tro pa att fler personer har skaffat sig vidsynthet och darfor inte soker sig till off-topic-forumet for att debattera om lite vad som helst.

Det har du givetvis rätt i. Har bara tänkt lite på detta och ville se hur den generella uppfattningen lyder. Men nog har du rätt alltid.
Dock ser jag inte ned på kristna.
Åtminstone inte vanliga sådana. Jag pratade om radikala, så som pastorn aka God Hates Sweden osv.

Medlem

den pastorn är humor alltid lika roligt att läsa vad han tycker hm kanske ska starta god loves sweden hah


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Ja det vore ett fint initiativ! Kanske målet med denna tråden? Vem vet?

Medlem

det är bara en liten sekt i usa som anser att gud hatar sverige, såvida de inte pratat med gud så får man ta det med en nypa salt. Om man läst texterna så älskar gud människor, därför får man ta hela sekten som en nypa salt vad de än säger.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Jag tror geografin påverkar sannolikheten vart naturkatastrofer kommer ske, och sverige har en ganska trygg geografisk omgivning där bara minimala naturkatastrofer sker, medans USA är en väldigt stor kontinent så det är väl klart att det sker värre katastrofer där eftersom miljön är så varierad än vad den är i sverige

hittils, vänta bara om golfströmmen stannar av så sitter vi i skiten


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av weizenbier:

Jag tror geografin påverkar sannolikheten vart naturkatastrofer kommer ske, och sverige har en ganska trygg geografisk omgivning där bara minimala naturkatastrofer sker, medans USA är en väldigt stor kontinent så det är väl klart att det sker värre katastrofer där eftersom miljön är så varierad än vad den är i sverige

hittils, vänta bara om golfströmmen stannar av så sitter vi i skiten

Eller bina dör...
Eller polerna skiftar plats...
Eller kometen kommer...
Eller ... äh


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av weizenbier:

Jag tror geografin påverkar sannolikheten vart naturkatastrofer kommer ske, och sverige har en ganska trygg geografisk omgivning där bara minimala naturkatastrofer sker, medans USA är en väldigt stor kontinent så det är väl klart att det sker värre katastrofer där eftersom miljön är så varierad än vad den är i sverige

hittils, vänta bara om golfströmmen stannar av så sitter vi i skiten

Eller bina dör...
Eller polerna skiftar plats...
Eller kometen kommer...
Eller ... äh

hehe precis, snart så.. pust.. såg du förresten dagens nyhet från usa?

edit: retas bara


signatur

thank you, come again

Medlem

Polskiften sker regelbundet. Så där är inget att oroa sig för. Annat än att kompasser och fåglar kommer vara lite lätt kajko ett tag.
Nej, inte polskiften som i 2012, där jordskorpan plötsligt flyttar sig. Det är bara magnetfältet som snurrar runt lite


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Stackars alla fåglar som flyger fel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

12
Skriv svar