Blir spel sämre?

Medlem
Blir spel sämre?

Jag kommer ihåg när jag och mina polare satt i källaren och lirade commandos,settlers,
cod 1-2,bf1942 och civ 2-3. Men när man nu tänker efter så har alla dessa serier försämrats eller är det bara jag?

Detta får mig dessutom att undra om spel som nya spel deus x,elderscrolls 5, hd2 och bf3. Alla föregångare har varit episka. Tror ni att utvecklarna kan sabba dessa spel.

Borde man bara gräva ner sig och vänja sig vid dålig grafik och glömma allt vad cod heter och njuta av alla mästerverk man missat som sjuttonåring.


signatur

"If you aint first your last" Ricky bobby
"we are genetically different" Brucie kibbutz

Medlem

Kan ligga lite i det. Har själv tagit upp Raven Shield och lirat det som aldrig förr. Gravt underksattat spel. Uppföljarna är värdelösa.

Medlem

Det känns som att alla serier som var bra en gång i tiden blir allt mer gjorda för nybörjare. De håller dig i handen genom hela spelet och allt fler saker blir automatiska...

Jo dagens spel är mer ( om jag får uttrycka mig så ) Mainstream anpassade för att snabbt och utan problem kunna komma vidare i handlingen - nästa spel. Personligen är jag så trött på spel som konstant hintar vad jag ska göra, klättra här, skut den, gå dit. BAH.

Jag är inte rädd för att skriva på ett pappersblock alla lösenord och hints och ledtrådar för att sen själv komma på lösningen. Old School D&D bicchiies


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Man kan se det såhär:

Spel har blivit sämre, precis som dagens ungdom är sämre, dagens musik är sämre, det går sämre för Sverige, dagens filmer är sämre etc.

edit: Inser att ironi är svårt att förmedla på internet, så....ovanstående är ironi!

Poäng: Det var bättre förr-syndromet (har säkert ett riktigt namn) som aldrig kommer lämna mänskligheten.

Medlem

Japp dagens spel är mycket simplare än de var för några år sedan som Jozo skrev, men det är också en direkt konsekvens av marknadens mognad, och att utvecklarna "vill nå ut till fler" aka. måste fördumma och försimpla. Men indiescenen blomstrar ju och t.ex minecraft är helt fantastiskt, även med gamla mått mätt.

Medlem

eller börjar bli gammal och bättre förr kommer in


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

AG
Medlem

Paradox spelen blir ju faktisk bättre. Men dom är ju inte gjorda för p12 som skriker om dom dör på lättaste svårighets graden på cod.

Medlem

Spel och film blir bättre. Musiken blir sämre.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

AG
Medlem

Nja det är bara att fjortisar är dom största musik konsumenterna så dom mest kända är ju till exempel justin biber fast jag kan göra bättre musik. ps säger bara rammstein.

MFC
Medlem

Spelen förr var ju ganska "enkla" därför var det lättare för dom att tilltala en större grupp individer. Idag är spelen sofistikerade och innehåller mycket som på individuell nivå kan uppfattas olika av långt fler än vad som var möjligt förr. Det är nog den vetenskapliga förklaringen. På en mer normal nivå så var det "bättre förr".

Vad gäller filmer så har man idag ett traditionellt recept som man gjuter alla filmer i, varför Half-Life antagligen aldrig blir film. Det gäller nog inte alla filmer men väldigt många. En del kan hävda att så har det alltid varit och jag är inte beredd att hålla med. Förr kunde man utelämna "sex", och extrem våld för att framhäva en viss handling men idag ska tamigfan varenda jävla skådis göka på duken annars blir det inget kontrakt!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Påminner om den gamla "det var bättre förr"-myten...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Påminner om den gamla "det var bättre förr"-myten...

Fast hel myt är det ändå inte. Visst var vissa saker bättre förr jämfört med nu, samtidigt är mycket saker bättre än det var förr. Det beror helt vad man tittar på.

Som gatuvåld/överfallsvåldtäkter t.ex. Det var betydligt ovanligare förr. Förändringar kommer alltid med positiva och negativa konsekvenser.
För visso nåt helt annat än spel, men det var bara ett exempel.

Medlem

För många av oss var spel en ny grej förr, vilket också betydde att det var mer spännande och intressant.

Man uppskattade även spel mer även om en del av spelena egentligen var urusla.

Jag uppskattar dagens spel mycket men jag kommer nog aldrig få samma WOW faktor som när jag som 5 åring satte mig med Super Mario Bros eller Legend of Zelda första gången.

Personligen sätter jag mig sällan och spelar dom gamla pärlorna nu för tiden då dom i många fall inte håller måttet emot minnena man hade av dom.

Medlem

Jag har spelat sen jag var ja barn är nu 24år. Jag tycker personligen att spelen har gått mer åt mainstream och att dom ska hålla en i handen genom hela resan och mycket sköts automatisk. Saknar faktiskt när spelen var svåra och man var tvungen att lära sig spela. Nu är det bara sätta sig o köra


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Blir vi inte alla bara äldre...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av Fargo:

Fast hel myt är det ändå inte.

Fenomenet har existerat i hundratals år och beror om man frågar psykologer och liknande på människans selektiva minne. Man har lättare att minnas saker man tyckte om eller som var bra, och de som man inte tyckte om eller som var dåligt faller bort.

Självklart kan man argumentera för att saker var bättre förr, men tråden är helt klart skapat ur fenomenet och "det var bättre förr"-myten.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Fast hel myt är det ändå inte.

Fenomenet har existerat i hundratals år och beror om man frågar psykologer och liknande på människans selektiva minne. Man har lättare att minnas saker man tyckte om eller som var bra, och de som man inte tyckte om eller som var dåligt faller bort.

Självklart kan man argumentera för att saker var bättre förr, men tråden är helt klart skapat ur fenomenet och "det var bättre förr"-myten.

jag kan hålla med om ovan, en av anledningarna till varför jag undviker att kommentera den här typen av trådar.

Men trots det har jag en åsikt! Det är att spel var bättre förr, de var svårare, hade mer känsla.
Eller så spelar mina minnen mig ett spratt, tex att ta fram nåt jättegammalt spel kanske inte är så kul (skulle aldrig ta fram zak mc kraken pga det), att det bara handlar om nostalgi.
Kanske, men spel suger i dagsläget, jag faller heller på några år äldre spel som har ett "ok" grafik än dessa överkladdade, mest realistiska, ursnygga spelen, för att de i mitt tycke saknar känsla.

Det har även blivit ett evigt levlande för att sätta mål för spelaren, samt bonussystem som värdemätare att man är en bra spelare... boooring. Båda tänkta för att hålla fast spelaren i spelet eftersom de saknar innehåll.

Unrealtournament får vara min värdemätare:
UT = 4+ (inte femma pga viss obalans i vapnen, men rakt igenom hardcore fun)
UT2004 = 3+ (men vi tar ner grafiken för att den är för kluddig + för double dodge)
UT3 = 1 (my eyes! plus vad tung gubben känns, var är farten, är det här ens roligt?)


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag tror att spel blir dåligare med tiden DOCK tror jag också att dom kommer bli bättre (om dom inte redan håller på att bli det) snart.

tex
WoW 5/5
TBC 4/5
WotLK 2/5
CATA 4/5

You see my point?

Medlem

Håller helt och hållet med bjosarn, jag var bara dålig på att uttrycka min åsikt.

son of RAMBO: Förstår inte hur en studie (och högst subjektiv sådan) om ett spel ska visa spelkvalitens utveckling?

Medlem

Det jag menar är att jag tror att spelutvecklarna kommer att se vad dom gjort fel och sedan lära sig utav sina misstag och då skapa bättre spel... förhoppningsvis..

Detta är vad jag tror att blizz har gjort angående WoW.

Inaktiv

Om jag ska tala för egen del så handlar det mest om att jag blivit så jäkla kräsen. Om ett spel inte lyckats fängsla mig inom 10 min så orkar jag inte fortsätta med det.

Jag hade mer tid och tålamod när jag var yngre.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Imo känns det inte nödvändigtvis som spel blir sämre utan mera som att det är andra saker som prioriteras av utvecklarna.

Medlem

GTA serien har alltid lyckats fängsla mig från första stund. Vet inte varför. Varje nytt stort GTA-spel kändes magiskt när jag startade det. Även GTA IV.

Medlem

Saknar Skullmonkeys


signatur

Everybody needs help.

Medlem

De stora företagen vågar helt enkelt inte släppa tyglarna och göra något reaaal crazyyyy


signatur

Everybody needs help.

MFC
Medlem
Skrivet av Apministern:

De stora företagen vågar helt enkelt inte släppa tyglarna och göra något reaaal crazyyyy

Nej usch hemska tanke... innovation är för suckers...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Apministern:

De stora företagen vågar helt enkelt inte släppa tyglarna och göra något reaaal crazyyyy

Nej usch hemska tanke... innovation är för suckers...

Det handlar nog mer om att det är ett risktagande.
Många företag kör ju på säkra kort.

Medlem

Som en av de äldsta härinne så tror jag att det är så att spelen inte blir sämre/enklare utan att man samlar på sig erfarenheter från allt man spelar, därför blir man inte lika glad/påverkad av nya spel.
Väldigt många spel är samma sak i nya kläder, inte mycket har hänt i fps världen sedan Half Life exempelvis.. Och som redan har nämnts här så är det ju så att ett framgångsrikt spel ofelbart lockar fram en del til. Och en till, och en till..
MEN! Just nu ser vi gamers nog inte skogen för bara träd. Vår älskade bransch exploderar av potential och om 20 år sitter vi och gnäller och blir nostalgiska om hur bra det var på 00 talet.. För 20 år sedan var gaming mer en hardcoreupplevelse än idag men jag förstår att företag kör safe och leder spelaren vid handen, sen kan man tycka vad man vill. Dock finns ju alltid indiespelen, där de flesta som når framgång varken är mainstreamlätta eller särskilt kommersiella.

Medlem
Skrivet av amphix:

Om jag ska tala för egen del så handlar det mest om att jag blivit så jäkla kräsen. Om ett spel inte lyckats fängsla mig inom 10 min så orkar jag inte fortsätta med det.

Jag hade mer tid och tålamod när jag var yngre.

Känner igen mig.

Spel blir varken sämre eller bättre. Om det är något som ändras så är det smak, erfarenhet och andra personliga saker.

12
Skriv svar