Det senaste: kontrollera spel med ögat

Robot
Det senaste: kontrollera spel med ögat

Årets Consumer Electronics Show bjuder på ögonkontrollerade spel - är detta framtiden för spelbranschen?


Medlem
Det senaste: kontrollera spel med ögat

Inte så jävla nytt kanske... En kille som exjobbade på Tobii (www.tobii.se) gjorde Quake 2 ögonstyrt 2006: http://www.youtube.com/watch?v=3pRWYE2LRhk

Medlem

Och det är ännu äldre än så. Ett pong-spel som är ögonstyrt har funnits åtminstone sedan mitten av 90-talet. Räknar vi med EOG (som använts i spelet i artikeln), så är det säkert ännu äldre.

Medlem

Har länge funderat på varför det inte gjorts kommersiellt ännu. Finns ju åtskilliga handikappade personer som skulle jubla över en sådan styrning.
Tänk bara på de som är totalt förlamade (förutom i ögonen då), äntligen kan de göra något kul, ha någon rekreation att syssla med.

Har lika länge funderat på när de ska släppa "hjärnvågsstyrning" kommersiellt. Även det har gjorts i labb, om ännu i bara väldigt enkel skala, men teknologin finns helt klart där.
(Vet inte vad det kallas,, är nog inte hjärnvågor som styr presis, men har sett klipp där användaren har en slags "hjälm" på huvudet som registrerar tankeverksamheten, samt även läst en artikel om något liknande)

Medlem

Varför fick han Inge score? Funkar de inte? Är väl inte så svårt för dom o scripta en demo av whack à mole

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

Har länge funderat på varför det inte gjorts kommersiellt ännu. Finns ju åtskilliga handikappade personer som skulle jubla över en sådan styrning.
Tänk bara på de som är totalt förlamade (förutom i ögonen då), äntligen kan de göra något kul, ha någon rekreation att syssla med.

Har lika länge funderat på när de ska släppa "hjärnvågsstyrning" kommersiellt. Även det har gjorts i labb, om ännu i bara väldigt enkel skala, men teknologin finns helt klart där.
(Vet inte vad det kallas,, är nog inte hjärnvågor som styr presis, men har sett klipp där användaren har en slags "hjälm" på huvudet som registrerar tankeverksamheten, samt även läst en artikel om något liknande)

Tekniken finns men måste förfinas. Om du är nyfiken så se TEDs presentation: [http://www.ted.com/talks/lang/eng/tan_le_a_headset_that_reads...]

Medlem

det fanns väl ett liknande spel på gamex där man tittade på fåglar som flög förbi och klickade space för att skjuta dom ?


signatur

Never trust a game master with a big smile on his face

Medlem

verkade fungera riktigt dåligt, då han inte lyckades träffa en enda


signatur

Rwa?

Inaktiv

Kinect, Move, Razer nya till PC, detta och mycket mera? Vad kommer att hända med musen och tangentbordet om 10 år?

Skrivet av showerguy:

Kinect, Move, Razer nya till PC, detta och mycket mera? Vad kommer att hända med musen och tangentbordet om 10 år?

Jag har i alla fall inga planer att byta ut mitt kära WASD... :heart:

Medlem

Hehe ganska fail att han inte lyckas ta nån made me giggle

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av showerguy:

Kinect, Move, Razer nya till PC, detta och mycket mera? Vad kommer att hända med musen och tangentbordet om 10 år?

Jag har i alla fall inga planer att byta ut mitt kära WASD... :heart:


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

det fanns nåt slags headset, som läste av vissa typer av hjärnvågor och muskelförändringar i ansiktet ,som funkade ganska bra till pc. kommer inte ihåg vad det hette bara. funderade på att köpa det för nåt år sedan. såg en demo där nån spelade nåt fps med hyfsad framgång.

Medlem

OCZ NIA, Neural Impulse Actuator (fanns på komplett.se mm)

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kinect, Move, Razer nya till PC, detta och mycket mera? Vad kommer att hända med musen och tangentbordet om 10 år?

Dem lär inte försvinna på ett bra tag, inte för vanliga privatpersoner i alla fall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av carlpett:

Inte så jävla nytt kanske... En kille som exjobbade på Tobii (www.tobii.se) gjorde Quake 2 ögonstyrt 2006: http://www.youtube.com/watch?v=3pRWYE2LRhk

Precis, har själv kört Tobii:s tracker när de besökte oss på KTH...det i videon känns som en skoda om tobii är en ferrari. Ska bli intressant vad Kinect-hacksen och eyetracking kommer göra med spelandet.

oot: Hoppas någon xboxutvecklare filar på ett spel som bara använder "lite kinect", men där spelet i huvudsak spelas med handkontroll. Skulle vara kul att dodge:a, ducka och sånt i vissa spel. Det borde göra spelaren lite mer engagerad utan att behöva stå och göra x-hopp å bli svettig

Medlem
Skrivet av cordylus:

OCZ NIA, Neural Impulse Actuator (fanns på komplett.se mm)

Ja men den manicken styrs ju till största del av ansiktsrörelser, ögonbryn, käkrörelser etc. Men! den har även ett program för brainwaves ja, men den funkar utterst dåligt och utan riktigt träning kan du inte styra ett skit med den, när du fått in snittsen dock kan den kopplas till 1 sak, skjuta, hoppa eller titta upp,ner,vänster eller höger. Inte allt på en gång som många tror.

OT: Kan man inte få se när dom dunkar igång CS eller nåt annat spel som kräver precision och att man är precis.?? löjligt att visa sin produkt med whak a mole. Guaccamole? fett gott, nu blev jag hungrig på tacos!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

kul snart går väl min dröm i uppfyllelse: kunna styra spel med tungan XD

Medlem

Jag har en idé som kan funka: GÖR FLER BRA SPEL ISTÄLLET FÖR ATT HÅLLA PÅ MED JÄVLA GIMMICKS FÖR CASUAL SOCIAL WANNABE GAMERS

*ähum... ja, kanske lite sur och grinig erkänner jag. Men vad fan jag är så trött på den här skiten

Medlem

det verkar inte riktigt som att dom försöker utveckla de för att tjäna storkovan, mer att dom gillar att pula med styrteknik och vill visa upp vad dom gjort..
dessutom så känner den varken av "hjärnvågor" eller ansiktsrörelser. som han uttrycker det i den första delen av videon (som dom flesta tydligen hoppade över) så registreras ögats position med hjälp av ögats +/- pol. om man ska använda denna tekniken i t ex fps, så måste man kunna bestämma ögats position på mikrometern UTAN att använda någon sorts bildavläsning om hur ögat ser.. så tänk igenom svaren lite innan ni börjar babbla..


signatur

I have spoken..

Medlem

Fy fan vad tråkigt! Sitta o glo in i skärmen o blinka ibland, grymt..

Medlem

Emotivs headset som gör det möjligt att styra saker bara genom att tänka på det känns mycket mer intressant.

Medlem

Var det inte FZ som hade tävlingen där man skulle gissa framtidens kontrollsystem? Och vem skrev om Eye-tracking? Moi! Fast vann gjorde man ju såklart inte :/

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Jag har en idé som kan funka: GÖR FLER BRA SPEL ISTÄLLET FÖR ATT HÅLLA PÅ MED JÄVLA GIMMICKS FÖR CASUAL SOCIAL WANNABE GAMERS

*ähum... ja, kanske lite sur och grinig erkänner jag. Men vad fan jag är så trött på den här skiten

Se den från den ljusa sidan, det är casuals som håller en plattform vid liv, och det är casuals som gärna spenderar massvis med pengar på skitspel så studios/utvecklare har råd att utveckla riktiga spel också

PCs största spel är ju WoW, Sims, Farmville och liknande. Bland konsolerna är det ju CoD eller valfritt Mario som regerar i försäljning, casual-spel till största delen som skapas billigt och med stor vinst.
Denna vinst kan sen investeras i nya grafikmotorer och riktigt bra spel som lockar gamers, en grupp som förblir trogna en bra serie och som dessutom köper ny hårdvara, specialutgåvor etc, och verkligen spelar spelen

OnT:
Visst, Skulel inte förvåna mig om Nintendo kombinerar Wii med detta, och släpper som nästa stora grej. Är lite tveksam, men till casual-spel är det säkerligen klart möjligt att använda, även om jag i dagsläget inte ser poängen med det.

1
Skriv svar