Backup av filmer

Inaktiv
Backup av filmer

Hejsan,

Då det är lagligt att göra backup för filmer och spel för eget bruk/privat har jag tänkt på att göra det...

Men frågan är, hur bär man sig åt? Alla kopieringsskydd spärrar ju all kopiering och förflyttning...?

Hjälp?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

om du ska göra backups måste du komma förbi Kopieringsskyddet på något sätt och det betyder att du gör något olagligt.

Medlem

Svenska lagen om kopiering för privat bruk är lite rörig =o

Citat:

Framställning av exemplar för privat bruk

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Citat:

Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet.Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Detta är nog en retorisk fråga egentligen men om du nu har dina filmer och spel PÅ dvd, varför kopiera dem till din dator? Visst har du allt nära till hands men sedan så tar de ju upp en hel del onödigt utrymme när du ändå har dem på skivor?

Det finns iaf en del gratis iso bränn/backup program men de är nog inte anpassade för att knäcka kopieringsskydd utan snarare bara göra "lagliga" skivor. ImgBurn är ett sådant gratisprogram.

Om jag skulle göra backups personligen så skulle det här nog vara en mer moralisk fråga för mig eftersom jag inte skulle sprida det jag har, men inte skulle jag bry mig om lagen "hindrar" mig från göra kopior på saker jag betalat pengar för.

T.ex. så har jag själv klippt ihop sagan om ringen filmerna till en enda stor sammanhängande film istället (utan eftertexterna etc etc) för att slippa byta skiva flera gånger om jag vill se på film i 11 timmar. Inget nytt men jag ville lära mig klipp och klistra i filmer

1
Skriv svar