Svenskar - folket som aldrig säger ifrån?

Inaktiv
Svenskar - folket som aldrig säger ifrån?

Vem har inte tyckt eller hört att vi svenskar aldrig säger ifrån, då vi är missnöjda med något i landet?

Kan vi inte ta denna tråden till att diskutera varför det aldrig händer något i Sverige. Sen försöka spekulera över vad vi kan göra för att det skall hända något i landet?

Frågor för utveckling:

Hur gör svenskar i dagsläget, när de vill säga ifrån om något de är missnöjda över?

Hur gör man i de i andra länder för att säga ifrån?

Vilka metoder är effektiva, och vilka metoder är inte effektiva?

Hur kan man samla ihop alla som är missnöjda över något till att sen agera för eller mot något tillsammans?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv

Ta elmarknaden:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/el-och-varme/svensken-...

Det som verkar krävas är att någon engagerar sig att göra en undersökning till oss svenskar.

För det är bara i dessa lugna, anonyma undersökningar som svenska folkets. Vilja syns lite, läggs upp som en nyhet.

Men sedan tas det inte längre än så i Sverige! Det är väl därför inget händer?

Om undersökningen varit större och fortfarande pekat på 6 av 10 svenskar, så är det bara att gå ihop och skita i att betala el-räkningarna?

Men vart är det man går ihop och möts och bestämmer över något sånt här?

Sverige, landet där man måste söka tillstånd för att protestera?

Tänk om det fanns någon sida på internet där alla kunde samlas och lämna sitt personliga tyckande till varje ny lag eller förändring.

Tänk om vi kunde ha röstning varje söndag, där man bara kunde logga in med sitt vanliga bankid på en internetsida, rösta på fyra, fem förslag och visa var man står.

Sen om Sverige verkligen hade varit en demokrati på riktigt, så borde givetvis det förslaget med mest röster fått vinna.

Man tycker att, vi svenskar behöver en sida där vi alla kan mötas, och uttrycka våran vilja. Få den hörd oftare, för ett val var fjärde år funkar inte i ett land som Sverige. Landet är för ryggradslöst och säger inte till, utan vi bara väntar på att någon annan skall göra något åt oss.

Om denna sidan hade funnits så kunde alla missnöjda komma överrens och bestämma sig för något.

T.ex. "att alla missnöjda protesterar till att skita i att betala el-räkningar tills priserna blir billigare" så hade det verkligen hänt något fort i landet.

Hade 6 av 10 svenskar, skitit att betala el-priset så hade säkerligen åtminstone 3 till svenskar hoppat på så de också får billigare priser.

En utveckling på denna sida vore att följa alla stora nyheter och lagändringar sedan 2000-talets start, diskuterat fram förslag och sedan krävt förslagen genomförda.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Ta elmarknaden:
http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/el-och-varme/svensken-...

För det är bara i dessa lugna, anonyma undersökningar som svenska folkets. Vilja syns lite, läggs upp som en nyhet.

Men sedan tas det inte längre än så i Sverige! Det är väl därför inget händer?

Vad menar du för konkreta åtgärder ska vidtas för att få ner elpriserna till vad du anser vara en rimlig nivå?

Skrivet av Sipmo:

Om undersökningen varit större och fortfarande pekat på 6 av 10 svenskar, så är det bara att gå ihop och skita i att betala el-räkningarna?

Till inkassobolagens stora glädje.
Du har ingått i ett avtal med ditt elbolag att köpa el av dem till ett fast eller rörligt pris. Det är nämligen helt frivilligt från din sida.
Det är ju dessutom att binda sitt elpris. Har man rörligt elpris i under stränga vintrar, ja då får man faktiskt stå för det. Är man lite slug av sig så binder man sitt elpris efter en sommar med mycket regn, då fyllda vattenmagasin i älvarna och låg efterfrågan ger billig el. Sen kan man i sitt boende vidta en rad åtgärder för att ytterliggare sänka sin elförbrukning.

Man har ett eget ansvar.

Skrivet av Sipmo:

Men vart är det man går ihop och möts och bestämmer över något sånt här?

Sverige, landet där man måste söka tillstånd för att protestera?

Tror du har missuppfattat det där. Anledningen till att du måste söka tillstånd för större sammankomster är så att övriga samhällsfunktioner inte ska störas.
Ta te.x demonstrationerna efter Valet. 5000 pers tågade i centrala göteborg, vilket krävde en stor polisinsats för att säkerställa att demonstrationen kunde genomföras utan bråk eller, och viktigast, att trafiken kunde flöda normalt ändå.
Om du vill samla 50 pers på torget så är det fritt fram.

Skrivet av Sipmo:

Tänk om det fanns någon sida på internet där alla kunde samlas och lämna sitt personliga tyckande till varje ny lag eller förändring.

Tänk om vi kunde ha röstning varje söndag, där man bara kunde logga in med sitt vanliga bankid på en internetsida, rösta på fyra, fem förslag och visa var man står.

Det förutsätter att folk har tid, ork och lust att sätta sig in i 4-5 lagförslag i veckan. Lagförslag är dessutom inte speciellt "lättlästa". Det tar 3 år att utbilda sig till jurist.

Sen om Sverige verkligen hade varit en demokrati på riktigt, så borde givetvis det förslaget med mest röster fått vinna.

Skrivet av Sipmo:

Man tycker att, vi svenskar behöver en sida där vi alla kan mötas, och uttrycka våran vilja. Få den hörd oftare, för ett val var fjärde år funkar inte i ett land som Sverige. Landet är för ryggradslöst och säger inte till, utan vi bara väntar på att någon annan skall göra något åt oss.

Kan du specificera lite vad exakt det är som inte funkar?
Vill du ha det som i USA?
Där är det nämligen som du beskriver. Där förväntas individen lösa sina egna problem med så lite inblandning från staten som möjligt.

Skrivet av Sipmo:

Om denna sidan hade funnits så kunde alla missnöjda komma överrens och bestämma sig för något.

Som ett internetforum? typ...FZ?
Råder ju definitivt koncensus där

Skrivet av Sipmo:

T.ex. "att alla missnöjda protesterar till att skita i att betala el-räkningar tills priserna blir billigare" så hade det verkligen hänt något fort i landet.

Hade 6 av 10 svenskar, skitit att betala el-priset så hade säkerligen åtminstone 3 till svenskar hoppat på så de också får billigare priser.

En massa svenskar hade fått elen avstängd och brev från inkasso. Tyvärr.
Men det är så en marknadsekonomi fungerar. Stor efterfrågan leder till ökade priser.

Sen att te.x våra kärnkraftverk är grovt misskötta minskar ju inte problemen.

Skrivet av Sipmo:

En utveckling på denna sida vore att följa alla stora nyheter och lagändringar sedan 2000-talets start, diskuterat fram förslag och sedan krävt förslagen genomförda.

Återigen. Hur många kommer göra det på den skala du tänker dig?
Är det en demokrat i om bara 2-3 av 10 svenskar aktivt deltar i denna förvisso rätt så trevliga tanke?

Jag kan på rak arm säga att jag inte kommer göra det. Jag har studier och arbete att prioritera.
Det är därför jag väljer en regering och riksdag vart fjärde år som gör detta åt mig. På heltid.
Sen om jag anser att det är något fel i systemet så vänder jag mig till JK för att påtala det.

Det perfekta samhället existerar inte. Det kommer inte heller att existera. I ett så stort och komplext system som ett samhälle är friktioner och systemfel oundvikliga.

Jämför med ett sandslott. På utsidan är det perfekt. Raka linjer och symmetrier. Men tittar du på de individuella sandkornen så kommer ut upptäcka brister, sprickor, oregelbundenheter och på en del ställen, totalt kaos.
Trots detta fungerar sandslottet bra.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Nestor 8 - 0 Sipmo
Du har ratt pa alla punkter.
Jag kan inte annat an att legga mig ner.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Direktdemokrati av det slag du nämner är orimligt om man vill ha ett fortsatt högt valdeltagande. Något som redan har nämnts.

Däremot håller jag inte helt med Nestor vad gäller elbolagens ansvar gent emot konsumenterna. Man tecknar ofta 1-3 års avtal med dem vilket gör det svårt att "korrigera" vid t.ex. blöta somrar. Iaf. ser jag inget sådant utrymme i det avtal jag skrivit (rörande 1 år). Men det var inte det tråden handlade om egentligen, så jag nöjer mig här.

Fina inlägg av såväl Sipmo och Nestor, tackar vi för.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Man kan göra vägran av valdeltagande brottsligt i form av böter eller liknande. Jag ser inga problem med det. Det funkar relativt bra i Schweiz.

Personligen tycker jag EL-marknaden var bättre när staten styrde över den. Iaf för Svenska folket.

Även om direkt demokrati aldrig kommer genomföras så tycker jag det är skamligt att man i Sverige ALDRIG har folkomröstningar förutom i valet och ytterst få saker.

Medlem

Tycker många länder inte säger ifrån.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Sipmo har en poäng i att vi är mjäkiga i Sverige, man protesterar för lite helt enkelt.
I den del andra länder får makthavare / bonus-direktörer veta när dom handlat fel.
Det är inte alltid bra, ibland blir det massprotester över onödiga saker men lite mer "nä nu jävlar får det vara nog"-anda hade inte skadat oss.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Sipmo har en poäng i att vi är mjäkiga i Sverige, man protesterar för lite helt enkelt.
I den del andra länder får makthavare / bonus-direktörer veta när dom handlat fel.
Det är inte alltid bra, ibland blir det massprotester över onödiga saker men lite mer "nä nu jävlar får det vara nog"-anda hade inte skadat oss.

Fransmän är tuffa. Dom är fan inte rädda för att sätta ner foten.

Medlem

risken är nog stor att många inte skulle sätta sig in i frågan tillräckligt för att kunna ge en bra röst.
Men jag skulle se det som ett bättre alternativ av den typen av röstningssystem att det vore "folkets vilja", sen skulle politikerna kunna välja att ignorera den, kanske pga dåligt röstantal eller andra orsaker.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Säger man ifrån i detta land så får man en kniv i ryggen eller att folk kollar på en.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Säger man ifrån i detta land så får man en kniv i ryggen eller att folk kollar på en.

Får jag fråga vad du grundar det på?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av showerguy:

Säger man ifrån i detta land så får man en kniv i ryggen eller att folk kollar på en.

Får jag fråga vad du grundar det på?

Kan väl stämma om vissa saker. Att kritisera Svensk invandringspolitik kan ju ha den effekten. Då vi i Sverige är ganska extrema på den punkten.

Vissa ämnen är ju väldigt tabu-belagda i Sverige.

Medlem

Tyvärr så är det väldigt få som kommer med konkret kritik iaf när det gäller invandrar politiken.
kan förklara varför man blir lite sur när folk bara trollar.

Men kniv i ryggen verkligen kan jag inte säga att jag har hört några exempel på?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det är ju oartigt att säga ifrån.

Därför gör vi det anonymt på internet istället, eller just ja, det är ju inte så anonymt längre.

Hush, hush.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tyvärr så är det väldigt få som kommer med konkret kritik iaf när det gäller invandrar politiken.
kan förklara varför man blir lite sur när folk bara trollar.

Men kniv i ryggen verkligen kan jag inte säga att jag har hört några exempel på?

Så de som talar om ökat utanförskap, mer utanförskapsområden, de har inga konkreta argument?
Så som statistik m.m, allt svårare integration vid hög andel invandring?

T.om självaste Ken Ring har uttalat sig negativt om Sveriges stora invandring.

Observera att jag inte pratar om SD nu. Utan "vanliga" politiker som delvis kritiserat den stora invandringen.

Sen finns det ju "Kalle" 14 år som tycker att man ska slänga ut alla "blattar". Det är ju inte direkt en invandringskritiker utan snarare en rasist/främlingsfientlig.

Men jag ska inte uttala mig mer om det. Då det är lite offtopic.

Vi Svenskar skulle absolut ha mer att lära oss av länder där man är bra på att säga ifrån.

Politiker kör över oss med jämna mellanrum. Euron är ett bra exempel på detta. Sverige röstade nej, trots det kommer Euro inskaffas.

@Boomer. Nog för att det... kan jämföras med en gammal tysk uhm.. radikal politiker

Men stämmer det inte delvis. Ger inte arbete frihet?

Medlem

Det har ju bevisats om och om igen att vi inte har en stor invandring om man kollar statistiken.

Att stoppa invandring påverkar inte utanförskap eller dyl det är helt andra beslut som måste ev tas för att minska det.

Det var lite ot men iaf


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Det har inte bevisats någonting om att en för stor invandring är gynnsam. Att tro att utanförskapsområden skulle fortsätta öka oavsett hur liten eller stor invandring man har är naivt och helt absurt. Sverige är ganska radikalt om sin syn på invandring, om man ser sig omkring i Europa.

Jag håller inte med dig men tänker heller inte diskutera detta här.

Medlem
Skrivet av Fargo:

@Boomer. Nog för att det... kan jämföras med en gammal tysk uhm.. radikal politiker

Men stämmer det inte delvis. Ger inte arbete frihet?

Beror väl på hur man ser det, men så länge ens integritet blir kränkt så är man inte fri, inte hur flitigt man än arbetar.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Fargo:

@Boomer. Nog för att det... kan jämföras med en gammal tysk uhm.. radikal politiker

Men stämmer det inte delvis. Ger inte arbete frihet?

Beror väl på hur man ser det, men så länge ens integritet blir kränkt så är man inte fri, inte hur flitigt man än arbetar.

Folk ni vet tydligen inte vad frihet är

Att inte behöva arbeta för överleva är = frihet

Men utan arbete kan man inte överleva i samhället människan byggt upp därav finns det inget som heter "frihet"

om ni vill uppleva riktig frihet lev på socbidrag och spendera dagarna genom att göra vad fasiken ni vill mina kära kamrater.. det är frihet..

...

...
........


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det har inte bevisats någonting om att en för stor invandring är gynnsam. Att tro att utanförskapsområden skulle fortsätta öka oavsett hur liten eller stor invandring man har är naivt och helt absurt. Sverige är ganska radikalt om sin syn på invandring, om man ser sig omkring i Europa.

Jag håller inte med dig men tänker heller inte diskutera detta här.

Det svenskarna (inte alla) måste lära sig är att våga lära känna och umgås med lite annat folk. På så sätt accepterar man andra och utanförskapet minskar. Svenskar som bara sitter hemma i sitt lilla Sverige och aldrig åker utomlands (norden räknas inte) har ju det svårare att acceptera annat folk just av den anledningen.

DET vill jag ha ändring på.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av weizenbier:
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Fargo:

@Boomer. Nog för att det... kan jämföras med en gammal tysk uhm.. radikal politiker

Men stämmer det inte delvis. Ger inte arbete frihet?

Beror väl på hur man ser det, men så länge ens integritet blir kränkt så är man inte fri, inte hur flitigt man än arbetar.

Folk ni vet tydligen inte vad frihet är

Att inte behöva arbeta för överleva är = frihet

Men utan arbete kan man inte överleva i samhället människan byggt upp därav finns det inget som heter "frihet"

om ni vill uppleva riktig frihet lev på socbidrag och spendera dagarna genom att göra vad fasiken ni vill mina kära kamrater.. det är frihet..

...

...
........

Så vadå?
Bidrag är frihet?
:/

Kan dessvärre inte hålla med där. Större och bättre ekonomi för mig är frihet. Så länge man inte jobbar röven av sig, utan jobbar "vanligt".

Fråga en arbetslös om han tycker bidrag är frihet. Det tycker han nog inte.

@Waltx
Hade gärna diskuterat men inte här, eller i denna tråden. Det kan tendera att bli en lång och Offtopic-diskussion. Dock är det inte bara endast Svenskar som måste ändra sin attityd. Lika mycket ansvar ligger hos invandrare som kommer hit.

Medlem

hehe Fargo inget jag skrev ovanför var seriöst artat, utan renodlad fjanteri för "liva" upp tråden en aning

trodde punkterna skulle förtydliga det


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

hehe Fargo inget jag skrev ovanför var seriöst artat, utan renodlad fjanteri för "liva" upp tråden en aning

trodde punkterna skulle förtydliga det

Ah... La inte ens märke till punkterna förens nu. Nåja.

Medlem

ja visst är vi för "lata" så att säga :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Svenskar = Ett av världens fegaste folkslag.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Svenskar = Ett av världens fegaste folkslag.

Något konkret exempel? Jämfört med vilka? När då?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

ja döma ut hela svenska befolkningen känns ju lite vårdslöst sagt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av bent toe:

Svenskar = Ett av världens fegaste folkslag.

Något konkret exempel? Jämfört med vilka? När då?

Fransmän

Medlem
Skrivet av Notumforce:

ja döma ut hela svenska befolkningen känns ju lite vårdslöst sagt.

Ok, vi gör så här då.. säg ett land med en befolkning som är fegare än oss.
Ett land vars befolkning är kuvade, rädda för att stå för sin sak, ett land med mer "lagom är bäst", ett land som inte vågar göra något mot bolagskarteller (bensin och el).. osv.
Ett land vars invånare bara gnäller hemma i soffan, knyter näven... och sen stoppar den i fickan.

Vi Svenskar är fega.. men jäääävligt snabba med att peka finger om någon annan säger eller gör något som inte är passande, då är vi där och försöker vinna poäng. (Exempel. Danmark och invandrarstoppet)

Det är iaf min åsikt.


signatur

"High life on low budget"

12
Skriv svar