Info om Roleplaying tack *UPPDATERAD*

Medlem
Info om Roleplaying tack *UPPDATERAD*

Hej

Jag kan säga att börja på en RP server var ett av de roligaste sakerna jag kunde göra i wow :o. (Här är min lilla historia som fick mig att bli ''charmad'' LÄS OM NI VILL.

Jag gjorde min gubbe (human) (warrior om ni nu vill veta). Så gick jag runt och questa. Som vanligt så såg man i general chatten att guilder recruitade. En Paladin ropade att Blood assassins rekryterade, konstigt namn för en guild tyckte jag.

Jag blev lvl 6 ganska fort och fortsatte mot goldshire. Då gick jag in i tavernan och gapa nästan. 30 pers var det där innen (varav 10 var tjejer som ville ha WoW sex och bli betalade).....
Hursomhelst så när jag väl var där inne så såg jag paladinen bland folkmassan (han som ropade att blood assassins rekryterade)

(vet att det är för tidigt för styckindelning)

Men han såg mig tydligen bland folk massan och undrarde om jag ville joina deras guild. Visst sa jag. Jag menar detta var min första gubbe på en RP server utan guld från mina andra gubbar så jag tänkte att det inte spelade så stor roll.

Jag joinade guilden och han sa följ mig. Ok svara jag. Då gick vi ut ur tavernan och gick bakom den. Bakom där stod två pers till som tillhörde guilden. Paladinen sa att jag skulle duella roguen i lvl 1. Visst sa jag. (tänkte att det va något test så jag öste på)

Men ödet kan bedra...Det visade sig att denna rogue hade lite bra gear...65%dodge rating.....Jag stog och gapa och skratta på samma gång som jag förlorade 2 gånger -.-.

Denna guild lurade mig ut mig bland folkmassan. De ''dödar'' (duellar på diskreta ställen så jag tror att det e så de menar

halft nördigt ja.
Roligt ja :D.

Efteråt så pratade vi. Hade det sociallt. Startade barfight. Då bestämmde de sig för att jag skulle får vara med guilden i allafall (annars kickar de personer de inte vill ha i sin guild om de inte ''passar'' in tysligen :S.

Tjaa....Detta var min dåligt skrivna historia om hur jag började gilla en RP server. PS: Folk är ganska dåliga på denna servern så om man är lite bra så räknas man som jätte skillad tydligen xP

MvH Tobbe

Medlem

i stort sätt som med andra servrar bara det att det händer att nån blir tvingad att byta namn etc....

Medlem

Vad menar du. Är ''reglerna'' så hårda att man inte få ha det namn man vill ha? :S

Medlem

Om du ska spela på en RP-server så lär du ju rollspela. Då kanske det inte passar in att heta WarlockxXxpwnz

Medlem

var bered på att rollspela annars kommer folk bli sura gissar jag. Du måste vara som att du bor i världen på riktigt


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

En beskrivning om online Rollspelande så kan man väl säga att det är som att alla spelare är skådespelare med sina karaktärer och historier, tillsammans samspelar ni som ni vore levande personer i spelets värld, alltså kort och gott är RP som en virtuell teater

Nu är inte direkt WoW anpassat för ren rollspelande och inte heller har våra RP servers moderater som satt upp tydliga regler att följa, dock finns det universiella regler som är som en standard för online rollspelande, dessa bör man följa om man nu vill bli respekterad av dem mer seriösare spelarna

som till exempel

1. Ett seriöst namn och bakgrund som passar in i världen du spelar i

2. Att tydligt visa om man är Inom Karaktär(IC=in character) eller utom karaktär(OOC: Out of Character) rättare sagt visa att du rollspelar eller när du har en paus och fokuserar enbart på vanligt gameande

Det finns betydligt fler "regler" och det kommer ta för lång tid och text yta att beskriva alla så jag rekommenderar du besöker länken här och läser på lite om hur RP fungerar inom WoW

http://eu.battle.net/wow/en/forum/topic/900640229

Testa göra en gubbe på Argent Dawn och spring runt lite i stormwind så kommer du få uppleva lite enkel RP som kan visa dig hur det funkar.

Undvik bara goldshire, finns ingen seriös människa som hänger där


signatur

Suup homie

Medlem

okey tack. ska kolla runt lite.

Nu har jag gjort en gubbe på argent dawn servern och ska kolla in SW nu.

Medlem

Jag har kollat runt lite. Det är inte så stor skillnaad men det var jag ändå bered på.

Känns lite härligt att spela på en ny server. Inget guld osv som man kan skicka till gubben så man kan känna sig kostnadsfri :3

Medlem

Det är väl ingen större skillnad eftersom majoriteten av spelarna tyvärr inte RPar fast dem till håller sig på en sådan server.

Sen lär du behöva lite guld om du vill köpa schyssta kläder, när man rollspelar går man mer ut efter utseendet på gearen istället för stats, och Argent Dawn har en otroligt löjlig ekonomi, priserna på simpla saker kan kosta flera Guld


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av weizenbier:

Sen lär du behöva lite guld om du vill köpa schyssta kläder, när man rollspelar går man mer ut efter utseendet på gearen istället för stats, och Argent Dawn har en otroligt löjlig ekonomi, priserna på simpla saker kan kosta flera Guld

Tihi, det gör jag med och jag spelar på en PvP-server.

Fast har alltid velat rollspela men aldrig orkat lvla om iförsig.

Medlem

goldshire är känt som Argent Dawns wacko district. som du nämnt såg du ett gäng "flickor"(oftast night elf eller dranei) som hänger där och vill ha betalt för "cyber/cyborrr" som vi andra kallar det för, så det lockar ju självklart dit alla LOLrpers som är en term för dem mer oseriösa och omogna spelarna.. oftast är det ju 15 åriga finniga pojkar bakom dem där night elf karaktärerna så förstår inte riktigt varför folk gillar att hålla på med sånt speciellt i ett spel som WoW

så kul att du fick uppleva en positiv erfarenhet där i alla fall, men jag rekommenderar fortfarande starkt att undvika det stället med all medel!


signatur

Suup homie

Inaktiv

Sånna här RP events / äventyr är vad jag tycker är mest roligt med wow nu för tiden, tyvärr sitter man på PvP realm men ibland blire lite RP, dock bara 1 o 1 geek snack alla andra tycker väl att man är udda :D..

Vilken är den bästa RP-realmen? (Mest folk och ska det vara horde eller alliance på den?)

Medlem
Skrivet av weizenbier:

goldshire är känt som Argent Dawns wacko district. som du nämnt såg du ett gäng "flickor"(oftast night elf eller dranei) som hänger där och vill ha betalt för "cyber/cyborrr" som vi andra kallar det för, så det lockar ju självklart dit alla LOLrpers som är en term för dem mer oseriösa och omogna spelarna.. oftast är det ju 15 åriga finniga pojkar bakom dem där night elf karaktärerna så förstår inte riktigt varför folk gillar att hålla på med sånt speciellt i ett spel som WoW

så kul att du fick uppleva en positiv erfarenhet där i alla fall, men jag rekommenderar fortfarande starkt att undvika det stället med all medel!

Ja, hehe. Kan inte fatta att folk ehm.. gillar? det. x)

Medlem
Skrivet av Plastankan:

Sånna här RP events / äventyr är vad jag tycker är mest roligt med wow nu för tiden, tyvärr sitter man på PvP realm men ibland blire lite RP, dock bara 1 o 1 geek snack alla andra tycker väl att man är udda :D..

Vilken är den bästa RP-realmen? (Mest folk och ska det vara horde eller alliance på den?)

Kan inte så mycket om servrarna. Men på Argent dawn så fanns det visst tydligen gott om folk på båda sidorna. Själv spelar jag som alliance och ibland kommer det ett gäng hordes som vill ha kul.

Inaktiv

ok ska testa argent dawn!

Medlem

Har tröttnat på det vanliga som WoW har att erbjuda just nu, alltså döda bossar och PvP'a så ska prova lite RP. Låter riktigt skoj


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Alltså jag lirar på en RPPVP server just nu i cata.
Tidigare för nåra år sedan, så kunde man se folk RPa.

Men nu verkar folk vara alldeles för less för att göra de. Bara en massa som tröttsamt raidar/kör instancer dag ut och dag in...

Sen så kan man ju ifrågasätta hur man äns kan RPa i en värld som WoW. Man måste ha en jäkla konstig fantasi med tanke på hur fuckad world of warcraft världen är...

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Alltså jag lirar på en RPPVP server just nu i cata.
Tidigare för nåra år sedan, så kunde man se folk RPa.

Men nu verkar folk vara alldeles för less för att göra de. Bara en massa som tröttsamt raidar/kör instancer dag ut och dag in...

Sen så kan man ju ifrågasätta hur man äns kan RPa i en värld som WoW. Man måste ha en jäkla konstig fantasi med tanke på hur fuckad world of warcraft världen är...

Jo det är tragiskt hur RP serverna egentligen ser ut, men som jag nämnt innan spelet i sig är ju inte direkt anpassat för rollspela i så det blir ju som det blir när det inte finns någon som modererar eller några strikta regler att följa

Sen håller jag med om att WoW världen är ganska fucked up, det fanns en skit bra grund, jag älskade storyn bakom dem tidigare spelen men blizzard slog slint i skallen när dem gjorde tilläggen och historierna bakom dem, från att vara en ganska realistiskt och relativ low magic värld blev den plötsligt uber duber magic där alla är drakar och så finns det helt plötsligt en massa flygande tefat lite vart som helst

Synd att dem inte höll sig till grunderna dem skapade istället för att försöka nöja små barnen som kollat lite för mycket på harry potter

jag menar jag blir ju fortfarande imponerad när jag tar upp gamla wc2 manualen och läser bakgrunden där


signatur

Suup homie

Medlem

håller med dig weizenbier.
Se bara på sagan om ringen, den blev ju skit bra. Den enda gången i princip du ser magi är när gandalf svingar sin stav hit och dit.

Medlem

Kan varmt rekommendera Argent Dawn. Utan tvekan den mest aktiva av RP-servrarna. Om ni undrar hur ni ska RPa eller vill starta så finns det flera stickified topics på det officiella forumet under "roleplaying" som ni kan läsa.

RPar du så är det inte alls som att du väljer bort normal PvP och PvE. Ibland så RPar du och ibland så gör du annat precis som du gör det på andra servrar.

Rp-servrar har också över lag en betydligt mognare och mer hjälpsam community än normala servrar


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar