Undersökning om Achievements/Trophies

drf
Medlem
Undersökning om Achievements/Trophies

Hej forum,

Vi är en grupp studenter från Stockholms Universitet som i vår kandiatuppsats undersöker spelares attityder till Achievements och Trophies. För att undersöka detta närmare har vi utformat en enkätundersökning, och vi mottar tacksamt alla som vill hjälpa oss genom att svara på den.

[i]Enkäten är på engelska, tar cirka 5-10 minuter att svara på, är självklart helt anonym och återfinns på följande länk.

Edit: Tack till de som redan svarat, några konstigheter i formuläret har fixats (notera ny URL).

Edit2: Undersökningen är nu stängd för svar, tack än en gång till alla som medverkade.

Inaktiv

Done.


signatur

You must construct additional pylons.

Inaktiv

Intressant undersökning, har aldrig varit en achievement hunter för man blir inte direkt bättre på spelet och vem jämför man sig med egentligen`?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Intressant undersökning, har aldrig varit en achievement hunter för man blir inte direkt bättre på spelet och vem jämför man sig med egentligen`?

Sina vänner duh?

Vet inte om det bara var en bug för mig, men många frågor upprepades så mycket som 7 gånger för mig. Det blev 100+ klick innan jag var klar.

drf
Medlem
Skrivet av Höglund:

Vet inte om det bara var en bug för mig, men många frågor upprepades så mycket som 7 gånger för mig. Det blev 100+ klick innan jag var klar.

Vi hade ett mindre fel i vår enkät, ber om ursäkt för detta. Det skall vara fixat nu via ny URL och vi överför alla svar som inkommit hittills, så inga svar är förlorade.

Medlem

Jag är inte mycket för att jämföra mig med andra, men det är kul att se hur bra man är och sin progress framåt, så man ser hur man utvecklas och när man slår sin egna rekord.

// stavningsedit


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem

Kul undersökning dock så känns det som att en del frågor hade varit lättare att svara på om ett tredje alternativ funnits.

t.ex om du ändrar ditt spelande för att få tag på fler achivements/trophies. Så är det i mitt fall lite av ett ja och nej svar då jag spelar igenom spelet först utan att bry mig om det och börjar jaga det när man spelar om en andra gång.

Medlem

Älskar achievements. Det ger så mycket mer livslängd till spelet.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Får vi veta resultatet här på FZ?

Medlem

En månads frånvaro på forumet och en enkät fick mig att logga in:). Jag säger som Walt gällande achievements.

Ifylld och posta resultatet här när det är klart:).


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Så där ja, tycker också som Walt, Achievements ger mer livslängd.


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Helt klart som andra redan sagt. Ger spelet mer livslängd och det är roligt också!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

Är väl en av få som inte tycker att achievements tillför någonting överhuvudtaget. Det får mig inte att vilja spela igenom ett spel en gång till och jag skulle aldrig orka sätta mig ner och jaga achievements i multiplayer heller så till vida att det inte ger mig som spelare någonting mer och roligare än bara meningslösa poäng.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Alltså, det ger mig en extra anledning till en andra genomspelning i spel som t.e.x Mass Effect och ger en bild av hur man spelar ett spel. I spel som Fifa-serien kan det vara kul för att förlänga ett koncept som annars kan bli uttjatat.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

drf
Medlem

Tack så mycket för alla svar hittills, samt den mycket intressanta diskussionen som pågår !

Angående resultat så kan jag i nuläget inte utlova i vilken utsträckning vi kommer kunna offentliggöra rådata, men jag tycker att vi borde kunna ordna någonting för de som är intresserade.

Inaktiv

Usch, pa den sista kommentaren.

Det later som: tack for att ni jobbar at oss, men vi vet inte riktigt om vi vill dela med om reslutatet.

Gjorde enkaten iaf, tycker att det ar roligare med achievements, men mest for min egen del. Ger en falsk kensla av utveckling.

Jag gor en egen trad for detta.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Tycker att achievements tar bort inlevelse.
Om jag verkligen har levt mig in i ett spel som typ Red Dead Redemption så vill jag ju ha bort allt som inte känns genuint western. Att achievements ploppar upp lite då och då påminner ju spelaren om att det finns en dator bakom allt.. att allt är uträknat och uppbyggt. Tråkigt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Brain: För den delen, man kan väl stänga av ploppandet så att man slipper sådant? Eller är det helt omöjligt?


signatur

Videomupp

Tell us more...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar