NFL Divisional Playoffs #1

Flakmonkey
NFL Divisional Playoffs #1

Nu börjar det hetta till rejält i NFL-slutspelet då det i helgen spelas kvartsfinaler eller DIvisional Playoffs som de visst kallar det på andra sidan pölen. De vill ju visst kalla allt för något speciellt, förmodligen för att det låter häftigare och därför säljer bättre. Men men, inatt spelades i varje fall två matcher och även om jag inte orkade se båda matcherna från början till slut så fick man se en hel del intressant fotboll.

[ia=24548; large]

Först ut var Pittsburgh Steelers som mötte Baltimore Ravens på sin hemmaplan och det blev en rätt underlig match till en början där Pittsburgh inte riktigt var på tårna. Baltimore lyckades stjäla bollen ett flertal gånger vilket resulterade i relativt enkla touchdowns och vad som såg ut som en stabil ledning. I andra kom dock Steelers ut som ett pånyttfött lag med den gigantiska quarterbacken Ben Roethlisberger i spetsen och tvålade till Baltimore rejält. Visserligen så hade Ravens fortfarande chansen när de satte igång matchen sista spel, men de kändes trots det aldrig som att de hade någon chans. Steelers visade att de har erfarenheten som krävs för att vinna på den här nivån och då framförallt när det gäller quarterbacken.

Video-sammandrag från NFL.com

[ia=24549; large]

Sen var det dags för matcen som jag personligen såg fram mest emot eftersom jag är lite halvsvag för Green Bay Packers, men eftersom den började först 02:00 så orkade jag inte se hela. En intressant matchup var det ju också då klassiska Packers mötte Atlanta Falcons som verkligen har övertygat under säsongen med 13 vinster och 3 förluster under säsongen. (10-6 för Packers). Här kändes det dock precis som i kvällens första match att det var erfarenheten som fällde avgörandet - även om jag nog har för lite efarenhet för att uttala mig om den saken. Även här var det nämligen ett lag som vände ett klart underläge och precis som i Steelers - Ravens så var det laget med den mest rutinerade QB:en som låg bakom det.

Efter lite drygt två quarters så låg nämligen Packers under med 14 och då tyckte uppenbarligen Aaron Rodgers att det var dags att sätta igång och trampa gasen i botten. Han gjorde det både genom att passa och springa(!) som en galning med bollen vilket gav honom imponerande siffror med 31 av 36 lyckade passningar för 366 yards utan några interceptions (passningar där motståndarna snor bollen) och 3 touchdowns varav en på egen hand. Detta kan jämföras med Matt Ryan i Falcons som hade 186 yards och 2 interceptions. Resultatet av denna statistika överlägsenhet blev att Packers tog 48 raka poäng och en säker seger med 48-21. Det känns verkligen som att Packers blir att räkna med och att det här kan bli året då Rodgers äntligen får stiga ur den jätteskugga som han stått i efter mannen han ersätte - Brett Favre som väl är mest känd i Sverige för sin roll i Den där Mary.

VIdeo-sammandrag från NFL.com

Men men, för mig var det där mest bara en aptitretare inför kvällen/nattens drabbningar. Inatt är det ju dags för mitt älskade New England Patriots att gå in i slutspelet med sin drabbning mot New York Jets. Är lite nervös då Jets känns som en verklig joker, men spelar Brady och grabbarna på topp så ska de kunna tvåla till Jets rätt rejält, det blev ju trots allt 45-3 i grundserien. Kvällens första match som jag hoppas att så många som möjligt tar chansen att se är mellan Chicago Bears och överraskningen Seattle Seahawks. På pappret ska ju Bears ta hand om det här men Seahawks har verkligen ingenting att förlora så man ska aldrig räkna ut dem, även om de den här gången inte har fördelen att spela inför sina galna fans.

#blogg

Medlem
NFL Divisional Playoffs #1

Ikväll visar the Brady bunch vart skåpet ska stå

Flakmonkey

Jao får hoppas på det... vore ju kul med en super bowl där man verkligen håller på något av lagen... kanske vore läget att ta sig till O'learys då för att se den... om de nu har öppet på natten för det, är ju trots allt söndag till måndag den liras :/

Medlem

1
Skriv svar