Japanska spelare: "3DS gör dig yr och trött"

Robot
Japanska spelare: "3DS gör dig yr och trött"

Enligt den japanska veckotidningen Friday upplevde en majoritet som testade 3DS på förra veckans event sådan yrsel att de stängde av 3D-funktionen efter en stund.


Medlem
Japanska spelare: "3DS gör dig yr och trött"

Kommer det att bli ett Virtual boy-misslyckande, eller kommer att det bli ett Gameboy/DS-lyckande? Det är frågan...

Moderator | Testpilot

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Om jag minns rätt så baseras väl den här tekniken i princip på att man tittar i kors hela tiden? Om det är så så är det väl inte så konstigt.

Medlem

Många som egentligen behöver glasögon/linser men vägrar erkänna det kommer antagligen få dessa symptom.

Medlem

Låter ju bra, bara ge lill-killen 3DSet när han ska sova så somnar han som ett skott.

Skrivet av kabex:

Om jag minns rätt så baseras väl den här tekniken i princip på att man tittar i kors hela tiden? Om det är så så är det väl inte så konstigt.

Nej, du måste ha huvudet still raktframför, hälften av bild rutorna syns bara för ena ögat och resten för andra.

Titta i kors hade aldrig fungerar för det är långt ifrån alla som klarar av detta.
sen är det inte alla som kan se djup om dom har syns fel, also att ett öga är över dominant tex.

Går att göra ett enkelt test på detta innan man går och tittar på bio i 3d.

Tex, Titta på en vägg som har nåt kontrast artat, som ett svart klistermärk på en vit vägg. håll fram ditt funger eller tumma framför (10 cm ifrån eller mer). fokusera på ditt finger och du ska se 2 st svarta klistermärken, sen fokusera på klistermärket och du ska se 2 fingrar.

Då vet du hade du kan se 3d effekten av 3d film.
Dom som inte ser det ska inte klara testet
och dom som har nån störning får huvudvärk.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då


signatur

Rwa?

Medlem

Dom kanske är 3d blinda? Enligt uppgifter ska ~10% vara det

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då

Skojar du? Haha, vilket skämt!
Rasist för att gissa på något som helt troligt inte är korrekt? Det var något NYTT!

Rasism börjar bli jävligt uttjatat. Visst om någon går och skriker på folk pga annan hudfärg, men som det är nu så blir man kallad rasist om man säger åt en "färgad" person att bete sig om denne inte gör det.

Dags att växa upp och se verkligheten?

On-topic: det låter som någon/några går ut för att trycka ner 3DS. Är det ett team utskickat av Sony för att få mindre att köpa konsolen? Huhu, skulle vara ganska lustigt.

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då

Mest överkänsliga idag då?
Du förstod uppenbarligen inte kommentaren.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då

Vad snackar du för smörja? Normal person pekar på vilken "normal person" som helst som finns överallt. Påpekade bara Japanerna eftersom det var det artikeln syftade på, och jag tänkte bara på att det nog ligger mer i det hela för DOM som testade som just då och som det sades i denna artikel var japaner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag är inte direkt förvånad om man säger så. 3D bärbart och på hemmaplan är en tveklös fluga!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Perfekta sömnpillret!

Medlem

Ajdå, då håller man i pengarna den här gången.

Medlem
Skrivet av zyrax123:

Dom kanske är 3d blinda? Enligt uppgifter ska ~10% vara det

Jo, fast om de är S3D blinda så ser de ju inte 3D effekten och kan således inte bli illamående. De ser alltså bara spelet i vanligt platt 3d.

Så här ligger det till.

Olika människor är olika känsliga för illamående när de ser på stereoskopisk 3D.

Men enligt min erfarenhet så kommer man att vänja sig väldigt snabbt vid S3D och kan därmed se på det längre och längre utan att må illa. Lite som när man fått ny styrka på sina glasögon. Jobbigt i början, men sen vänjer man sig.

Som det står i den här artikeln så är det extremt viktigt att hålla apparaturen still när man spelar eftersom man måste vidhålla så kallad sweet spot. Om inte sweet spot hålls så kommer ett fenomen som heter ghosting att uppenbara sig. Detta betyder att du kommer att se saker med ena ögat som bara är menat för det andra, och det medför att du kommer att se dubbelt.

Enligt min personliga uppfattning så beror illamåendet till största del av att ögat måste fokusera på skärmens yta hela tiden trots att det ser ut som att objekt ligger framför eller bakom skärmens plan. Man måste alltså träna ögat så att det inte försöker att byta fokusdjup.

Jag vet detta eftersom jag under en tid har "forskat" kring stereoskopisk 3D.

Medlem
Skrivet av jonis:

Jag är inte direkt förvånad om man säger så. 3D bärbart och på hemmaplan är en tveklös fluga!

har en känsla av att du kommer att få äta upp det där påståendet. Såvida du inte va helt ironisk.

Vad du säger är alltså att S3D i hemmet är en fluga!?

För om det är på eller inte på en bärbar enhet måste ju vara av ofantligt låg betydelse. bärbart innebär ju dessutom att det går att ta med sig saken hemifrån vilket ger uttrycket "bärbart på hemmaplan" en liten komisk twist. Men jag förstår att du menar hemelektronik.

Risken är dock att jag måste äta upp det jag har sagt nu. hehe

Medlem

Hoppas dom släpper en 2D-version men jag kanske ångrar mig när jag själv fått testa.

Medlem

Folk köper nog d här mycket för hypen först/sen annvänder dom inte 3d effekten så mycket utan för att spela dom nya spelen.

Medlem

OH VIRTUAL BOY AGAIN

HERE WE GO

Medlem
Skrivet av rosski:

Hoppas dom släpper en 2D-version men jag kanske ångrar mig när jag själv fått testa.

Man kan ju slå av 3D-funktionen.

Jag tror att konsolen kommer att sälja bra, men att många säkert kör den i 2D.

Medlem

Jag har testat att spela på 3D och film men nääää de funkade inte efter några minuter så blev jag yr och mina ögon va överallt där dom inte skulle va så NEJ till 3D just nu ska vänta 5 år till tillds jag prova på 3D igen.
och jag är inte blind.

Medlem

Undrar hur bra det är att låta ett barn i åldern 0-10 år leka med 3D-effekterna, med tanke på synutvecklingen...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Va mycket fanboys det hänger här, att Sony skulle sabotera testet
eller att 90% av de utvalda tillhör 10% av alla människor som inte ser 3D. Ok men nu SÅG de väl i 3D men blev yra?

För övrigt muppigt att man måste hålla konsollen helt stilla,
menar det är väl en handhållen konsoll, antar det kommer
göra sitt för nacke och armar

Medlem

3D digitalkameror som inte kräver glasögon har ju funnits ett tag. Fast det är klart, det är nog mer tröttande/ansträngande att spela än att titta på stillbilder och video:
http://www.youtube.com/watch?v=B4I6CV265o0
http://www.youtube.com/watch?v=IhDKJ1hUo00

Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då

Vad snackar du för smörja? Normal person pekar på vilken "normal person" som helst som finns överallt. Påpekade bara Japanerna eftersom det var det artikeln syftade på, och jag tänkte bara på att det nog ligger mer i det hela för DOM som testade som just då och som det sades i denna artikel var japaner.

Ditt inlägg var faktiskt ganska svårtolkat. Jag fattar i alla fall inte riktigt heller vad du menar. Förtydliga för oss knäppskallar!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tror faktiskt det inte är så farligt för en "normal person". Finns nog mycket som ligger till att det var så många av just Japanerna som hade problem.

mest rasistiska idag då, en japan är alltså inte en normal person? ok då

Vad snackar du för smörja? Normal person pekar på vilken "normal person" som helst som finns överallt. Påpekade bara Japanerna eftersom det var det artikeln syftade på, och jag tänkte bara på att det nog ligger mer i det hela för DOM som testade som just då och som det sades i denna artikel var japaner.

Ditt inlägg var faktiskt ganska svårtolkat. Jag fattar i alla fall inte riktigt heller vad du menar. Förtydliga för oss knäppskallar!

Inte som det var så avancerat då resten förstog. Menade bara att jag itne tror konsollen och 3D effekterna är farliga eller jobbia för en "Normal person" medel svensson eller vad man ska skriva så ni förstår. Möjligen att bara oturen varit framme då det kan ha varit mycket som etablerat till att just den visningen för japanerna gick som det gick. Tänk bara.. Skulle verkligen Nintendo eller något stort företag överhuvudtaget lansera något som "Funkar så här dåligt" ? Antagligen har det dem testat det mycket så dom vet det fungerar. Först nu när det kommer ut till allmänheten kommer när personer som har synfel och andra problem testar det så får det skit.

Som sagt tror det inte är några problem för en "normal person", och nu har jag försökt förklara det utav det bästa av min förmåga så hoppas du förstog nu Sebastian och "alla andra knäppskallar" xD


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skrivet av uberpwnage2.0:

*vist inlägg*

Ah, knäppskallen Sebastian förstår nu! Och jag håller med.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av kabex:

Om jag minns rätt så baseras väl den här tekniken i princip på att man tittar i kors hela tiden? Om det är så så är det väl inte så konstigt.

Nej, du måste ha huvudet still raktframför, hälften av bild rutorna syns bara för ena ögat och resten för andra.

Det går väl inte? Du har ju varken aktiva slutare eller polarisering i glasögonform? Sen fanns väl ett inställningshjul så man kunde justera beroende på hur långt bort man håller 3DS:en?

Medlem

Första gångerna jag spelade Doom så blev jag trött och yr..
Berodde kanske på den tidens teknik, eller kanske att jag inte var så van med den typen av spel.
Kanske är samma sak här, man blir van och anpassar sig plus att tekniken finslipas och blir bättre.
Tills dess kommer jag som sagt undvika 3DS.

Medlem
Skrivet av kabex:
Skrivet av TruB:
Skrivet av kabex:

Om jag minns rätt så baseras väl den här tekniken i princip på att man tittar i kors hela tiden? Om det är så så är det väl inte så konstigt.

Nej, du måste ha huvudet still raktframför, hälften av bild rutorna syns bara för ena ögat och resten för andra.

Det går väl inte? Du har ju varken aktiva slutare eller polarisering i glasögonform? Sen fanns väl ett inställningshjul så man kunde justera beroende på hur långt bort man håller 3DS:en?

http://media.bestofmicro.com/sharp-parallax-display-lcd,V-J-2...

pixlarna är vinkade, så dom syns bara från bestämda vinklar, hälften höger sidan resten på andra. tittar du snett ifrån ser du bara en ögats pixlar och därför inte 3d.

1
Skriv svar