Räkna med billigare konsoler i år

Robot
Räkna med billigare konsoler i år

Branschanalytiker spår lägre konsolpriser för att råda bot på förra årets minskade spelförsäljning. Först ut - PS3.

#nintendo


Medlem
Räkna med billigare konsoler i år

"De ungefärliga priserna ligger i dag i trakterna av 2600 kronor för en PS3 Slim.."

Jag har nog aldrig köpt så mycket spel som jag gjorde under 2010 men jag köpte dessutom min PS3 för närmare 4500:-

Hade jag betalat 2600:- istället så hade jag förmodligen haft ett par tre spel till ja.

= Motivering till varför min röst hamnade på "Ja, det är rätt väg att gå"

Inaktiv

Tycker spelen ska bli billigare ochså.
Kan se på Digital Delivery som skulle göra spel billigare men hade motsatt effekt.
Se på Steam, Modern Warfare 2 kostar fortfarande 59,99 Euro.
Sänk priserna med 100-200kr så skulle jag köpa fler spel.

Tyvärr så har inget spel intresserat mig sen Dawn of War 2 Chaos Rising.

Redaktör
Ponny

Spelen är ju ganska billiga - om man är beredd att vänta ett halvår. Då kan man få tag på många guldkorn för runt 200 riksdaler. Men, det är klart, är man vrålsugen på det nya heta är det ju lite pricey.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Köper enbart nya spel direkt om dom har kul multiplayer, typ Need4Speed Hot pursuit 2,

singelplayerspel kan man ju gott vänta några månader att köpa.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

En PS3 runt 2000kr vore inte helt fel

Spelpriset är inget problem, det är bara att vänta lite. Visst, det finns undantag så som ett flertal spel från Activision, men dom är inte bra i vilket fall som.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Spelen är ju ganska billiga - om man är beredd att vänta ett halvår. Då kan man få tag på många guldkorn för runt 200 riksdaler. Men, det är klart, är man vrålsugen på det nya heta är det ju lite pricey.

Jag håller med till 100% att om man väntar ett tag kan man kassera in mängder av bra spel för en liten peng, men samtidigt så tycker jag inte alls att de nya spelen som kommer är att klassifiera som dyra sett till underhållning i tid.

1 tv-spel ~500kr = ~5 biobesök (á 100kr)

5 biobesök = 7-12 timmars underhållning (förutsatt att filmen är bra)

1 tv-spel = +100 timmars underhållning (förutsatt att spelet är bra)

Sen kan man alltid lämna tillbaka ett tv-spel man tröttnat på, kanske inte för hela summan men du kan aldrig lämna tillbaka ett biobesök

Visst, jag har själv inte råd att köpa vartenda spel jag vill ha, om jag vill ha middag d.v.s. men jag tycker absolut inte att nyare spel ska klassas som dyra

Medlem

Tror att detta bara gynnar för mer piratkopiering.
Tycker det är spelen som bör bli billigare, för om spelen blir billigare så bör väl även pirat minska?
Själva konsollen lär man ju ha i vilket fall som helst.


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Självklart är billigare spel lösningen på problemet. Om en konsol kostade 600kr och spelen kostade 1200kr så uppstår ett ganska allvarligt problem. Sänk priserna på spelen och piratkopiering kommer minska då folk med sämre ekonomi (studenter, tonåringar m.m.) kommer ha råd att köpa spelen Sänk priserna på konsolerna och lämna prissättningen på spel som den är idag och piratkopieringen kommer att öka, för folk med sämre ekonomi kommer tänka, äntligen har jag råd att köpa en konsol, och sen upptäcker dom hur dyrt de är med spel och börjar ladda ner spel.

Medlem

Nu kostar ju inte spelen 1200kr. Däremot så köpte jag min GameCube, ny, för 600kr för ~6 år sedan.

Medlem

På tiden ps3 har kostat samma i 4 år nu.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

En PS3 runt 2000kr vore inte helt fel

Spelpriset är inget problem, det är bara att vänta lite. Visst, det finns undantag så som ett flertal spel från Activision, men dom är inte bra i vilket fall som.

Konstigt att samma spel som kan ge högre gfx på en pc alltid är några hundra billigare.

Medlem

Jämför man vad man kan få på PC bör både konsoler och deras spel bli billigare men då framför allt spelen. Jag har köpt hundratals spel till PC dem senaste åren men jag har nog inte lagt ut i snitt mer än 30-40kr styck för dem. Självklart är det en del äldre spel och indie spel också men även större titlar har jag många gånger köpt för under hundralappen, för inte tala om alla grymma gratis spel, dlc och mods mm.

Lägg till då att jag dessutom kan köra dem flesta spel över full HD (1920x1200) med höga eller högsta inställningar och fortfarande få 40-60fps med en dator som idag inte skulle kosta mer än en konsol (AMD 6000+, ATI 4870). Visst det finns vissa undantag som Metro 2033, GTA IV och BFBC2 där man måste sänka inställningarna men även där ser och körs ju spelen fortfarande mycket bättre än på dem så kallade "next gen" konsolerna där man allt för ofta får usel framerate, 720p i nästan alla titlar som bäst men även sämre tom ibland, horribla texturer och skuggor, låg draw distance osv.

Dessutom alla fördelar som fanns innan med konsol som att slippa patchar, installeringar, laddnings tider etc börja försvinna där det till och med i en del fall blivigt värre än på PC. Nä usch, att spela på konsol är och har rätt länge nu varit alldeles för dyrt med tanke på hur lite man får för pengarna och hur billigt PC spelande har blivigt. Tex en ny konsol med 10 spel blir inte mycket billigare än en ny dator för 6k plus 10 spel och där kan du få en grym AMD quadcore och Nvidia 460 kort, dvs du kan maxa typ allt idag och framöver.

Det finns ju självklart en del saker och spel jag fortfarande uppskattar med konsoler men dem sakerna börjar nu ersättas mer och mer med usla och överskattade shooters, ett hav av tråkiga uppföljare och remakes plus allt det här med motion gaming som kunde varit något spännande men verkar bara mest bli casual bullshit som det blev med Wii… suck.

Medlem

Varför ska konsollspelen ligga på typ 5-6 hundra KR när PC spelen ligger på 379kr som vanligast? Särskilt PS3 spelen brukar ligga upp till 100kr dyrare än på 360 tillochmed.

Helt värdelösa priser för samma spel.

Okej kom på nu också att det är svårare att koda spelen till PS3.. men endå spel till konsoller rent allmänt.

Medlem
Skrivet av lang:

Konstigt att samma spel som kan ge högre gfx på en pc alltid är några hundra billigare.

När det gäller konsolspel så vill Microsoft, Nintendo och Sony ha en del från varje sålt spel. Spel till PC har inte denna extra kostnad.

Medlem

Vad jag kunde läsa mig till så representerade siffrorna (som vanligt) enbart den fysiska försäljningskanalen. Om de faktiskt tittade lite på Steam/GOG/X360 Arcade etc så får de säkerligen en helt annan bild av spelförsäljningen.

Jag tror inte jag köpt så mycket spel nånsin tidigare som jag gjorde under 2010. Framförallt via Steam, men även X360 Arcade.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Ish
Medlem

Intressant resultat.. Men jag skulle föredra att åtminstone spelet blir billigare. Det är dem som kostar i längden. Själva konsolen köper man ju bara engång.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av lang:

På tiden ps3 har kostat samma i 4 år nu.

Fail på dig, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=695827

OnT: konsollerna är ju inte det som är dyrt, det är spelen som är på tok för dyra... Helt sjukt vilket överpris det är på tv-spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Nu kostar ju inte spelen 1200kr. Däremot så köpte jag min GameCube, ny, för 600kr för ~6 år sedan.

Det va bara ett överdrivet exempel på att sänkt pris på konsol och samtidigt högt pris på spel bara kommer bidra till mer piratkopiering.

Konsoler kommer bli mer tillgängligt för dom med lite pengar, och de är oftast dom med lite pengar som piratkopierar.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Konsoler kommer bli mer tillgängligt för dom med lite pengar, och de är oftast dom med lite pengar som piratkopierar.

Nu ska vi ju inte förväxla egenskaper som att vara ekonomisk och att kunna stå emot kapitalismens mörka gränder, med att man har lite pengar


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

1
Skriv svar