My precious three

Medlem
My precious three

Jag har varit lite dålig på att läsa det senaste året, endast en bok om musikjuridik och två Stephen King böcker har jag lagt ögonen på. 2011 är dock en nysatsning för min del, att ta en av mina större intressen lite närmre rampljuset. Så därför är det inte mer än rätt att J.R.R. Tolkiens trevliga trilogi snart tar sin plats i bokhyllan, sci-fi/fantasyfantast som man är. Jag valde engelska för att studera språket mästaren använder och för att få lite variation, läsa den som den skrevs så att säga.

Lite drygt att jag hann se filmerna först, men jag hoppas på att kunna bli road ändå, boken om Bilbo var fantastisk.

He can see you...

#blogg

My precious three

Ska du läsa nyöversättningen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Att läsa den på originalspråket är att rekommendera, som alltid egentligen. Jag skulle ha väldigt svårt för nyöversättningen.


signatur

Eh, jag ska kanske läsa vad du skriver, innan jag själv skriver


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Sillmarillion är den överlägset bästa boken av Tolkien. Så om du är sugen på mer efter trilogin, läs den. Man får lära sig så oerhört mycket av Tolkiens universum.

Medlem

Hehe, jag hittade den första svenska utgåvan på stadsmissionen igår, men jag ville ha på engelska, och jag tror tyvärr att det är nyöversättningen, ska kolla upp det.

Sillmarillion står på kö efter trilogin, tack för tipset

Medlem

Äh, nu är jag ute och vimsar, ursäkta. Jag köpte trilogin på engelska, alltså ingen översättning.

Skägg.
10 Chambers

Jag har bara hört dåligt om Silmarillion. Den är väl bara ihopsatt efter Tolkiens död?


signatur
Medlem

Tolkiens son, Christopher har skrivet lite grejer "i samma anda", men jag tror att Tolkien skrev hela Silmarillion? Är inte säker faktiskt.

1
Skriv svar