En helg i vilans tecken

Flakmonkey
En helg i vilans tecken

Det är nu söndag och imorgon börjar en ny arbetsvecka och jag har på känn att den kommer bli rätt hektisk. Därför är det extra skönt att kunna konstatera att jag för en gångs skulle jag gjort det jag så ofta tänkt göra - att bara ta det lugnt en hel helg. Jag brukar ofta gå in i en helg med det målet, men allt som oftast är det någonting som kommer ivägen. Missförstå mig rätt nu, i nästan samtliga så handlar det om väldigt trevliga saker som kommer i vägen så det är inget fel på det viset, men även om det är ting som förgyller livet så kan det ibland vara skönt att bara göra ingenting.

Så vad har jag då gjort annorlunda den här gången? Jo jag tog helt enkelt mitt pick och pack efter jobbet i fredags och begav mig ut till mina föräldrar ute i Täby. Helt oanmäld kom jag förstås inte, jag är liksom hela familjen inbjuden till kroppkaksmiddag (woho!!) idag men jag tyckte att det var lika bra att åka ut i fredags eftersom det är mindre "risk" att saker och ting stör mitt vilomål när jag är där. För en gångs skull har det också visat sig att jag gjorde en rätt smart sak. Visserligen så jobbade jag några timmar igår, men då gjorde jag det sittandes på ett café i Täby Centrum så det var rätt trevligt faktiskt. Jag gör samma sak just nu faktiskt fast jobbandet är nu utbytt mot bloggande samtidigt som jag klämmer i mig en Mudcake och grönt te på Espresso House.

[ia=24696; large]

I övrigt så har det mest blivit en massa slappande. Mycket sport såklart med vinterstudion och fotboll på TV, men jag har också fått fippla lite med mina föräldrars skrivare, NAS och lite andra datorprylar. Kanske kan det klassas som jobb det också iofs, fast jag ser det mer som trevlig pulande vid sidan om slappandet. Igår gjorde jag till och med negerbollar (jo jag vet att det inte är så pk att säga negerbollar, men det skiter jag i) och åt det tillsammans med min syssling som just nu bor i lägenheten som min far byggt in i huset. Mycket trevligt var det faktiskt och avslappnande... Sen så har jag ju också passat på att bada lite i jacuzzin också. Nu är jag inte en sån som kan ligga där särskilt länge då jag blir på tok för utråkad, men det var rejält skönt det också.

Det har helt enkelt varit en bra helg, även om den på pappret inte verkar så intressant, och det bästa återstår - kroppkakorna. I vanliga fall är det min mor som gör den, men eftersom hon är en av alla dem som halkat ute och brutit ena handleden så är det faktiskt jag och min kära syster som ska göra det idag. Redan imorse förberedde jag det hela genom att skala 2,5 kilo potatis och koka upp det och snart ska jag bege mig hemåt härifrån för att fixa till det sista. Löken, fläsket och falukorven måste skäras och stekas så att det kan läggas mitt i kroppkakorna. Om någon undrar så är det jag som vill ha falukorv istället för fläsk eftersom jag av någon anledning inte gillar fläsk. Och sen så ska "degen" eller vad man nu vill göra det fixas i ordning så att man kan rulla kroppkakorna runt fläsk-lök-falukorvs-röran som man har i mitten. Efter det är det bara att koka dem ordentligt och sen äta med smör och sylt. Fantastiskt gott ska det bli!

Så därför är det inte mer för mig att göra här än att avsluta det här inlägget och börja traska hemåt medan solen skiner...

#blogg

En helg i vilans tecken

"Igår gjorde jag till och med negerbollar (jo jag vet att det inte är så pk att säga negerbollar, men det skiter jag i)"

Så trots att väldigt många människor faktiskt tar illa upp av ordet säger du det ändå? Fastän chokladboll funkar precis lika bra? Kallar du alla svarta/mörkhyade för negrer också?

Jösses.

Flakmonkey

Nej jag kallar inte min guddotter/brorsdotter för det. Tycker mest det är löjligt att lägga något rasistiskt i det, som när nogger black inte fick heta det. Fast förstår ju att vissa tycker att man är rasist när man säger negerbollar så undviker ju att säga det för att slippa tjafs. Det har alltid hetat så för mig och ligger ingen som helst värdering i det

Det är ju bra att du inte lägger några negativa värderingar i ordet (och det trodde jag inte heller), men faktum kvarstår att du ändå säger ett (för dig) tämligen färglöst (tihi) ord som dock riskerar att göra folk ledsna/arga helt i onödan... på pin kiv, vad det verkar. Jag sade också negerboll när jag var liten unge men förstod senare att chokladboll funkade precis lika bra.

Det verkar vara någon slags märklig principsak hos vissa att använda just ordet negerboll och jag förstår verkligen inte varför.

Flakmonkey

Tror det har att göra med att ordet har gjorts till något dåligt som det inte var från början. Gäller ju inte bara ord, minns när man slutade få sjunga nationalsången på nationaldagen eftersom några hade bestämt att det var rasistiskt. Sen frågade man de kompisar man hade som uppenbarligen skulle ta illa upp och de fattade ingenting, klart man skulle sjunga den, alla ville ju det.... men men, ett rejält sidospår det här

Medlem

Nosnos, jag förstår dig. Det heter negerbollar, jag ser inget negativt eller rasistiskt i det.

Möjligt att neger var värdeneutralt för 50 år sedan, det har jag ingen koll på. Men vad har det för relevans idag? Språket och svenskan förändras och således också betydelsen/förståelsen av ord och uttryck. Att du själv säger att du inte vill kalla någon för neger samtidigt som du tycker negerboll är okej tycker jag är väldigt inkonsekvent. Då hade jag förstått mer om du ansett att båda orden var okej och inte bara det ena.

Sen är parallellen till svenska nationalsången helt irrelevant, vår kära nationalsång innehåller inga dylika nedlåtande uttryck så jag vet inte vad den har med ursprungsdiskussionen att göra.

Och ja, ett ordentligt sidospår. Men jag tycker man har rätt att reagera på ord och uttryck som kan verka förlöjligande eller nedtryckande... oavsett din ursprungliga tanke. Språket är det mäktigaste som finns och jag tycker vi bör behandla det med eftertanke.

Flakmonkey

Tycker bara man drar på tok för stora växlar av ett ord som negerboll som aldrig varit menat som nedlåtande utan där någon bara bestämde sig för det. Är det okej för mörkhyade att säga det för det gör de allra flesta av mina mörkhyade kompisar. Får mina gaykompisar kalla någon för bög? Ord är mäktiga ja, men det är sammanhanget de används i som avgör dess egentliga mening. Vem som säger det, till vem och hur man säger det.

Men var det någon som tog illa upp här så ber jag om ursäkt.

Medlem

När jag säger/skriver negerboll, så menar jag negerboll. När jag säger/skriver bög. Då menar jag att denna är bög, inte något skällsord. Man kan använda dessa ord utan att det är på något sätt skällsord.

1
Skriv svar