Korkade priser för digital distribution

Flakmonkey
Korkade priser för digital distribution

När digital distribution skulle börja slå igenom på allvar så var det många som hävdade att en av fördelarna var att det skulle bli så väldans mycket billigare. Nu skulle ju inte utgivarna kunna lägga på en massa för distribution och butikerna skulle inte behöva göra sitt påslag heller. Tyvärr har ju inte utfallet blivit riktigt så. Nya spel kostar oftast precis lika mycket i butik och kan ibland till och med vara billigare. Ett nytt exempel på det är PS3-versionen av #Mass Effect 2 som nu finns att köpa på Playstation Store för €60 och även om jag kan förstå att det är smidigt att helt slippa fysiskt media så känns det lite saftigt med tanke på att det dels är en stor nedladdning och att det sen tar upp 24GB på din konsols hårddisk. Visserligen skulle jag förmodligen köpa fysisk media ändå eftersom jag är en samlare och därför gillar kartonger och annat onödigt, men känns det inte lite surt att betala lika mycket men få mycket mindre?

#blogg

Medlem
Korkade priser för digital distribution

Något som jag upplever som störande med t.ex. 360 är att deras "on demand" spel, alltså fulla retail spel som finns att ladda hem nästan aldrig går ner i pris utan kostar lika mycket nu som det gjorde för ett år sedan medan samma spel i butik nu ligger på halva priset

Medlem

jag tycker snarare att det verkar som om det nästan alltid är billigare att köpa spel på skiva. jag har bara lyckats köpa ett spel billigare på nedladdning, och det var för att det var 60% rea just den dagen.
Personligen är jag mycket besviken.

Medlem

ta black ops tex. 539:- på steam, 378:- på skiva från spelbutiken. helt otroligt!

Medlem

Var tvungen att gå in på spelbutiken och kolla när jag möttes av en smärre chock, sökte på black ops, PC på skiva: 378kr, PC för nedladdning 549kr.
Samma butik för tusan, känns ju ganska fail.

Medlem

Saken med Steam är ju att de byter ut dollar tecknet mot euro för oss som bor i Europa. Ingen annan ändring i priset sker. Som tur är går det att lura deras hemsida för att få den att tro att du är amerikan på så sätt kan du handla spel i dollar vilket blir en väldans skillnad på det mesta!

Medlem

Qrush, har du bevis för det?
Jag hör ofta folk säga samma sak,men ingen kan visa mig bevisen.
Säger inte att jag tror det är lögn, men jag väntar ännu på bevisen innan jag sällar mig till skaran som säger att så är fallet.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem

Qrush - Det du inte och många andra tänker på, är att US priserna är utan Moms/skatt.
Det lägger ju på en del på priset i efterhand, även om det kanske inte når upp till EU nivåerna.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Inaktiv

Handlar nog lite om att folk är lata. Kolla på Steam. Alla fuskare blir bannade och dom köper ett nytt konto direkt. Dom tänker inte på priserna utan frågar om sina föräldrars kontokort då och då och köper.

Om det säljer.. varför ska man då sänka priset?

Men men.. jag handlar bara på steam när det är rea på visa paket och deras sköna jul-rea såklart.

Flakmonkey

Verkar ju iaf vara som jag trodde då Tycker ju att priserna borde vara rejält mycket lägre om man köper det i en onlinebutik än på traditionellt vis i en butik... men samtidigt så är det ju klart att onlinebutikerna tar ut det pris som de kan få, vinstmarginalen måste vara ju grymt mycket högre för både dem och utvecklarna när folk köper spelen där... men men

1
Skriv svar