tips till en noob som vill bli bättre på starcraft??

Medlem
tips till en noob som vill bli bättre på starcraft??

köpte starcraft2 för ett tag sen. har inte spelat ettan så mycket för jag är väl "för ung" för att ha vart me om det.
kört ut kampanjen, den var skitrolig.
kört några challenges.
fått guld på den första terran-grejen och på path of asension.
kört ett par matcher i den hära träningssaken runt 15 st tror jag.
men blir oftast pawnad av folk som verkar vara riktiga nybörjare som jag.
är lite efter när det gäller hela starcraft,
har inte fattat hur vän grejen funkar
har inga vänner som kör starcraft heller
dom spelar bara på krysslådan :\
någon som har några tips?
adda mej gärna: SiMaCool eller hm: simon97@live.se

Medlem

Mitt tips är, Åk till Asien i ett par månader och lira med dom, Sen lovar jag att det är inte en käft som vinner över dig här i Europa.

Inaktiv
Skrivet av pippen1001:

Ska du följa Day9 så kolla här istället: [http://day9tv.blip.tv/posts?view=archive&nsfw=dc] då han inte uppdaterar sin youtube kanal lika ofta som blip.

Medlem

eh simpelt, problemet som jag o mina polare gjorde vara att inte slösa resurser. och det var problemet.
först o främst, konstant bygg arbetare, som du direkt skickar på att hämta resurser (du behöver 30 per bas) slösa allt, uppgradera sönder, etc etc, du ska aldrig ha resurser, dem ska bort direkt. EX:
Som terran, bygg till 9 SCV, (dock lägg aldrig mer en 1 i Queue) bygg en Supply-depot, (sitt fortfarande o bygg en ny SCV så snabbt du har 50 mineraler. (( under de förutsättningarna du inte har ngn i queue)) näru ligger runt 12-13 SCV borde du ha råd med Barrack, och en ny scv. bygg 2 (van heter dem? dem som man får gas ifrån) fixa 3 SCVs på varje o hämta gas. När barracken e klar, bygg en factory ( glöm inte att mata ny SCVs undertiden, o ny supply-depot när du har 17 SCVs) när Factoryn är klar, byg tec-lab, o fixa tanks direkt näre e klart, uppgradera dem oxå i tec-labbet, (Siege-mod) bygg flygplans saken o börja pumba Heal/Transport plan.

Lite knäppigt, men hur som helst så lite kortfattat. du borde ha typ 2 plan, 2 tanks, o ngra mariner. Lasta varje plan me 1 tank o 4 mariner ( utom ett plan däru tar 3 mariner o en SCV ist (( den ska ha auto repair aktiverat.) Lasta av dina trupper nära fiendens Arbetare, sätt tanksen i Siege-mod, o resten på ''HOLD'' ( dina tanks skjuter deras arbetare o basser, medans dina mariner skyddar tanksen från trupper som kmr i närheten. SCVn reparerar tanksen. Fortsätt me flera gubbar på samma sätt. Ge dem lite steampacks etc etc. och du borde få en early win

PS. försökte berätta så noga som möjligt, men det blev lite rörigt


signatur

Rwa?

Inaktiv

Använd dig utav hotkeys. Här ser du Husckystarcraft:

BASIC HOTKEY TUTORIAL STARCRAFT 2 - P1

http://www.youtube.com/watch?v=aOoCTp0Mvwk

Part 2:

http://www.youtube.com/watch?v=D54SvRYhSZs&

Starta ett spel mot "Very Easy" och lär dig sakta. Du ska nästan tvinga dig själv att använda dig utav dom.

Du Protoss.. Du väljer Nexus på 3 och för att bygga en slav så tycker du bara 3 och E så bygger du en probe och sedan finns det mycket mera.

Istället för att gå till basen, markera byggnaden och trycka på att bygga proben så trycker du bara 3+E.

Sedan kollar du på filmer, kolla alla dina replays, lär dig en build order och lira 1on1 mot hela tiden. Så blir du bättre!

Lycka till!

Edit: Kolla på videoklippen så kommer du lära dig skit snabbt!

Medlem

tack så mycket

Medlem

den där husky hotkey tutorial var lärorik

Inaktiv

Se lite day 9.

Sen öva som en galning.

Skägg.
10 Chambers

Jag har funderat på att ragga tag i lite esport-proffs och be dem skriva ner sina tips, är det något som skulle vara av intresse?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag har funderat på att ragga tag i lite esport-proffs och be dem skriva ner sina tips, är det något som skulle vara av intresse?

Ja verkligen! Även om svaren kommer bli ganska självaklara...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Kör på bara. Skulle vara skitkul

Inaktiv

jag skulle vilja veta mer om hur proffs av alla raser hanterar sina produktionsbyggnader och kontrollgrupper,
Jag är hög diamond och har fortfarande problem med det, speciellt när man spelar zerg och man börjar ha 6-7 baser.
(kör alla queens på 5, så 5 högra shift +v håll shift och tryck backspace för att växla mellan alla hatcheries och klicka för att injecta, tar några sekunder, men jag är nyfiken på om det finns bättre sätt, för kontroll och snabbhet.)
ta även tid och fråga hur dom nya banorna påverkar spelet just nu, för mig verkar det nämligen som att 2base allin är alldeles för stark. oavsett bana :/
och vad dom tycker om 1.3 !

exempel på svenska proffs: Jinro, Haypro, Morrow, Sjow, Lalush, Madfrog

Medlem
Skrivet av Takt:

jag skulle vilja veta mer om hur proffs av alla raser hanterar sina produktionsbyggnader och kontrollgrupper,
Jag är hög diamond och har fortfarande problem med det, speciellt när man spelar zerg och man börjar ha 6-7 baser.
(kör alla queens på 5, så 5 högra shift +v håll shift och tryck backspace för att växla mellan alla hatcheries och klicka för att injecta, tar några sekunder, men jag är nyfiken på om det finns bättre sätt, för kontroll och snabbhet.)
ta även tid och fråga hur dom nya banorna påverkar spelet just nu, för mig verkar det nämligen som att 2base allin är alldeles för stark. oavsett bana :/
och vad dom tycker om 1.3 !

exempel på svenska proffs: Jinro, Haypro, Morrow, Sjow, Lalush, Madfrog

Bra frågeställningar! Glöm inte TLO också! Han är awesome


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av mosoloa1:

Bra frågeställningar! Glöm inte TLO också! Han är awesome

TLO är tysk men ja, han är awesome!

Medlem
Skrivet av Takt:
Skrivet av mosoloa1:

Bra frågeställningar! Glöm inte TLO också! Han är awesome

TLO är tysk men ja, han är awesome!

haha läste just det., ursäkta. men precis
edit, följde Lalush genom craftcup.. riktigt rolig kille
Han började säga att sin motståndare var 100% retard etc


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skägg.
10 Chambers

Vilka ställen kollar ni replays på? Jag har använt mig mest av SC2 Casts (har även appen)?


signatur
Inaktiv

http://www.sc2replayed.com/

ser även alla livematcher via www.gomtv.net och nu IEM cebit via http://rakaka.se/?newsID=16221

sen går HDstarcraft, ArtosisTV och day9tv igenom alla sevärda matcher om man råkat missa några

men det ser ut som att du får tag på alla bra via sc2 casts.

Medlem

titar mycket på casts på iphonen, pefekt genom youtube med prenumerant på trådarna...!
känner dock inte att man kan använda sig av alla tricks proffsen kör då det är väldigt utstuderat och timat. Själv när man kör någon harass misslyckas det helt enkelt...

Själv koncentrerar jag mig just nu på att inte missa att bygga scvs och så klart att bli snabbare med hotkeys. det märker man ju är superviktigt.

någon som vill köra lite träningsmatcher så adda gärna mig, mrmanman 444
jag spelar i bronze men är på väg till silver vilken dag som helst

Medlem

Tar och lånar tråden lite grann. Är hotkeys bra? Spelar inte SC2 men andra rts.

Medlem
Skrivet av cyberzaikoo:

Tar och lånar tråden lite grann. Är hotkeys bra? Spelar inte SC2 men andra rts.

Läs tråden. Följ tipsen och länkarna i tråden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av cyberzaikoo:

Tar och lånar tråden lite grann. Är hotkeys bra? Spelar inte SC2 men andra rts.

Haha, klart hotkeys är bra. Ett mycket användbart hjälpmedel som används av nästan alla Starcraft II spelare.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv
Skrivet av cyberzaikoo:

Är hotkeys bra? Spelar inte SC2 men andra rts.

Ett måste skulle jag vilja säga.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Hmm, jag förstår. men sedan får jag tänka på att starcraft också är ett ganska så fast-phased rts spel

Medlem

helt fast!
mer o mer tid går åt sc2. spelandet blir på kvällarna när damen hittar på annat iofs, så det blir inte så mycket men mer o mer tid går åt att se repriser från tuben och TSL3. riktigt underhållande! det finns ju ett par svenskar så det blir att följa dem! koreanerna verkar svåra att slå dock...

klättrar lite på stegen också och hoppas på silver league snart. tar en väldig tid dock. ligger etta i min division nu och undrar lite hur lång tid det ska ta att bli uppflyttad? möter mest silver-spelare och vinner ofta mot dem.

hemskt vad man kan bli beroende....

Medlem
Skrivet av mrmanman:

helt fast!
mer o mer tid går åt sc2. spelandet blir på kvällarna när damen hittar på annat iofs, så det blir inte så mycket men mer o mer tid går åt att se repriser från tuben och TSL3. riktigt underhållande! det finns ju ett par svenskar så det blir att följa dem! koreanerna verkar svåra att slå dock...

klättrar lite på stegen också och hoppas på silver league snart. tar en väldig tid dock. ligger etta i min division nu och undrar lite hur lång tid det ska ta att bli uppflyttad? möter mest silver-spelare och vinner ofta mot dem.

hemskt vad man kan bli beroende....

Det låter som du kommer bli promotad om det ligger till så. Blev exakt så för mig från silver till guld t.o.m.

Lycka till!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

satt o kolla lite på mästerskapet -.-" va fan killarna grinar ju när dom losar. Detta e deras liv =/

Tvärt om här i sverige ;P då suttar man tangentbord o styper motståndaren me data musen

Inaktiv
Skrivet av vuze2143:

satt o kolla lite på mästerskapet -.-" va fan killarna grinar ju när dom losar. Detta e deras liv =/

Tvärt om här i sverige ;P då suttar man tangentbord o styper motståndaren me data musen

jag skulle också grina om jag åkte ut just före en 50 000 dollars vinst :/ och ja, många har progaming som yrke. me want!

Medlem

klockan två idag startar dreamhacks turnering i Stockholm. Nån som ska dit?

se live här:
http://live.dreamhack.se/

spännande

edit: riktigt bra matcher! finalen går strax kl 21.00

Inaktiv

Morrow vs MC game2, Mc vs Idra game1 och white-ra överhuvudtaget var det enda som var värt att kolla på, resterande matcher var på så låg nivå att det var inte ens kul men det är fantastiskt roligt att aftonbladet hade detta högt upp på sidan hela kvällen! och streamen var riktigt bra. fler events plz!

12
Skriv svar