Stoppa Piratkopieringen

Medlem
Stoppa Piratkopieringen

Satte kaffet i vrångstrupen när jag råkade stöta på hemsidor som vrålade ut om hur lätt det är att Jailbreka en PS3 och köra piratkopior. Testade nyfiket metoden och det var gratis samt inga problem att genomföra. Laddade ner Gran Turismo 5 och västernspelet från Rockstar. Busenkelt att få igång. Jag tror min mormor skulle kunna lära sig det på 30 minuter.

Vad gnäller jag nu på?

Tog självklart bort piratkopiorna och lade in mina köpta spel istället för att det var faktiskt gött att inte behöva resa sig bakom G 25 ratten för skivbyte var gång man ville byta spel.

Men tanken att, hur ska nu spelutvecklarna få betalt malde i mig. Vad jag förstår är det kinkigare att piratspela på X-box 360 med mjukvarunedgraderingar, banningar eller trassel med kinkiga skivbränningar. Men med Play Station 3 är det för enkelt.

Hur kommer Sony att motarbeta detta för att spelutvecklarna ska fortsätta se en vinst med att göra spel till konsolen? Visst de uppdaterar FW men hackarna verkar nu snabba på att hänga på.
http://www.gamereactor.se/nyheter/25856/Serienummer+till+Play...

Ett råd till Sony är att sälja alla spel online för installation på hårddisken för den som vill. Är ju nu med Jailbrake rena himmelriket att slippa laborera med skivor hit och dit. Tar risken att bli bannad för den bekvämlighet.


signatur

Det var detta...

Medlem

Har läst att sony ska börja med nycklar till spel för att ens kunna starta eller nåt..

Inaktiv

Har hört det också, dom ska börja med någon nyckel som du låser upp när du installerar spelet eller något.

Sen så tror jag att det också stog något om att sony kan med "flit" stänga / förstöra din konsol om du hackar den.

Förstår faktiskt inte överhuvud taget varför man ska hacka en konsol och allra minst ps3. Du har köpt en maskin för 3000 eller till och med 6000 om du köpte 60g på release dagen.

Och nu kan du / dom inte köpa ett spel för 500kr?
Driver folk eller? *suck* jävla småbarn det är vad hackers är.


signatur

/i5 760 quad core @ 3.0ghz/Antec Kuhler H2O 920 CPU cooler
GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX/1x Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Har läst att sony ska börja med nycklar till spel för att ens kunna starta eller nåt..

En cd nyckel? ojah det såg vi ju hur bra det fungerar på pc

Det enda det kommer medföra är att stänga ute piraterna från psn fram tills dom kodar ett eget psn (dom kan i princip göra vad dom vill då dom kan dekryptera allt på ps3'an inklusive nya uppdateringar).

Edit. Onlive PS4 here we go.

Medlem

Enligt ykten ska Sony köra med CD-nykel och 5 aktiveringar totalt.
Efter du aktiverat spelet 5 ggr (5 konsoler?) så är det värdelöst :/

Dödar andrahandsmarknaden direkt, och minskar risken för att man ska köpa spel, medan fler börjar pirata spelen som trolig följd.
Väldigt smidigt sätt att minska spel och konsolförsäljning till förmån för konkurrenter och pirater, way to go (puckon)!

Inaktiv

Det enda man behöver är en USB dongel.. stoppa in och sen kan du lira. Väldigt enkelt måste jag säga.

Medlem

Visst det är kanske enkelt att genomföra men det kommer nog bli svårare skulle jag tro.

Sony har väl säkert inte lagt så mycket energi på att säkra det mer då det ändå tog över 3 år innan dom jailbreaka PS3an.

Så nåt mer kommer dom nog med och säkert nåt i stil med vad Xbox har nu. Det vill säga att PSN kan kolla upp PS3an och om nåt är fel så brickas PS3an. Vilket leder till att hackers får svårare att spela med folk online.

Jag hoppas verkligen inte på den där CD-nyckel lösningen för då måste man ju helt plötsligt tänka sig för innan man lån byter spel med polare.

Visst förstår att folk vill köra spel från HDD osv. Men tusan vad trist med pirater som till och med kan fuska till sig trophies

Medlem

Bara inte fusket kommer till online spelandet. Är ju bara att köra ftp till ps3 och laborera ned filerna för att lägga in fusk.

Hoppas att jag har fel i min tankegång.


signatur

Det var detta...

Medlem

Det finns dock en fördel med enkel piratkopiering:
Det ställer ett visst krav på utvecklarna att faktiskt göra ett bra spel. För bra och nyskapande spel kommer alltid att sälja, oavsett hur enkelt det är att kopiera.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Fast jag tror att den utvecklingen också hämmar nytänkande. Ingen vågar pröva nya idéer, så då får vi bara våra uppföljare med väldigt få nya titlar.


signatur

Videomupp

Medlem

De få spel jag tycker är intressanta kan jag lika gärna köpa till min PS3


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Vi måste separera uttrycken hacka och piratkopiera.
Även om det krävs en hackad konsoll för att piratkopiera så krävs det inte att man piratkopierar bara för man hackar sin konsoll.

Jag hackade min konsoll pga 3 saker:
1: kunna köra mina egna spel från hårdisk
2: kunna köra hemmabyggda spel/program
3: kunna köra linux igen, men denna gången med hårdvaru-acceleration samt drivrutiner för handkontrollen.

Dessa 3 funktioner anser jag att vi kan förvänta oss av en konsoll idag, i varje fall de två senaste (som hänger ihop om man utgår från linux).

Sony har själva bett om att bli hackade genom att göra så stor del av sina användare förbannade genom att först vägra släppa drivrutiner eller underlätta för "hackers" att utveckla drivrutiner.
Sen blev vi ännu mer förbannade när de helt sonika tog bort otherOS helt och hållet, trots att det var en av ps3ans stora säljpunkter: Det var inte ett tvspel, det var ett home entertainment system.

Som sony betett sig i skuggan av "pirat"-problemet (som egentligen är överförmyndar-inställningen hos sony som är problemet) så kan jag inte påstå att jag tycker synd om sony om dom skulle få minskade inkomster.
Därimot ser jag spel-utvecklares minskade inkomster som ett stort problem.

Medlem

3: kunna köra linux igen, men denna gången med hårdvaru-acceleration samt drivrutiner för handkontrollen.

Låter bra för jag saknar Ubuntu på min PS3. Ska omedelbart söka på nätet för mer info.

Ska bli intressant och se om man blir bannad. Har nu endast köpta spel på hårddisken. GT5, som jag sålde, är dock kvar men det ska bort.

En stor fördel med hackad konsol är att jag nu äntligen kunde lägga in mina gamla sparfiler från konsolen jag bytte ut pga nätdelshaveri. Vissa spel gillar inte att sparfilerna flyttas mellan olika maskiner. In med en .Param och .0 fil i savemappen så fixae det sig. Jisses vad jag svettats för de sparningarna och är nu glad att de är mina igen.


signatur

Det var detta...

Medlem

Linux är ännu inte färdigt för den generella användaren, det är en hel del som saknas..
Dessutom behöver man köra 3.41 och ha en hack-dongel som uppfyller vissa krav..

Jag kan inte med ord beskriva min längtan efter xbmc till ps3, något som ps3an har saknat sen dag ett.

Medlem

CD-nycklar kommer bara kunna stoppa online-spelande, vilket många företag redan använder sig av på konsol, t.ex. EA.

Men ärligt talat så är det bara en myt att piratkopiering orsakar problem för företagen. Såg nån analys om piratkopierings inverkan på försäljning och den va oerhört liten. Dom som kör piratspel är ca: 10-15% av alla konsumenter, och av alla hederliga konsumenter som köper sina spel så va det ungefär samma antal (10-15%) som aktivt köper nya spel varje månad.

Pirater ligger per automatik i samma skara som dom 85-90% som inte köper spel aktivt, kanske några få spel per år. Laddar man ner spel så gör man det oftast av en enda anledning, man har inte råd att köpa spelen. Hade inte möjligheten till piratkopiering funnits så hade dessa pirater ändå aldrig gått och köpt spel, och med andra ord ingen förlust för företagen.

Medlem

En fråga behöver man köpa nåt för att få det att funka eller kan man göra det igenom iphone eller något sånt.. länge sen jag kollade uppdates och vilken frimware supportar den?

Glömde skriva funkar trophies?

Medlem

Det pajar för alla andra som vanligt.. orka med koder och skit.

Medlem

Så länge det inte påverkar GT5 Online så kunde jag inte brytt mig mindre. Vill andra hålla på med Jailbreak osv så kör så det ryker! Jag kan inte undgå att hoppas på en uppdatering som omöjliggör skiten istället för att jag ska behöva gorma med nycklar till höger och vänster.

Medlem

Min stora fundering är varför är det inte ok att mixtra med sin PS3 tex. När det oftast är helt ok att bygga om sin bil hur man vill, och använda vilken jäkla kringutrustning som helst.
Hade PS3 och andra konsoller enbart varit riktade till en äldre publik så tror jag inte att Sony,MS och liknande hade gjort som de gör.
Jag tror att de till stor del kan hålla på och sätta egna regler och lagar för att skydda sina intäkter och varumärket, just för att det är många yngre som är deras kunder och vi anses väl tyvärr som lättskrämda och vi har ingen rätt att klaga.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av xarvox:

Vi måste separera uttrycken hacka och piratkopiera.
Även om det krävs en hackad konsoll för att piratkopiera så krävs det inte att man piratkopierar bara för man hackar sin konsoll.

Jag hackade min konsoll pga 3 saker:
1: kunna köra mina egna spel från hårdisk
2: kunna köra hemmabyggda spel/program
3: kunna köra linux igen, men denna gången med hårdvaru-acceleration samt drivrutiner för handkontrollen.

Dessa 3 funktioner anser jag att vi kan förvänta oss av en konsoll idag, i varje fall de två senaste (som hänger ihop om man utgår från linux).

Sony har själva bett om att bli hackade genom att göra så stor del av sina användare förbannade genom att först vägra släppa drivrutiner eller underlätta för "hackers" att utveckla drivrutiner.
Sen blev vi ännu mer förbannade när de helt sonika tog bort otherOS helt och hållet, trots att det var en av ps3ans stora säljpunkter: Det var inte ett tvspel, det var ett home entertainment system.

Som sony betett sig i skuggan av "pirat"-problemet (som egentligen är överförmyndar-inställningen hos sony som är problemet) så kan jag inte påstå att jag tycker synd om sony om dom skulle få minskade inkomster.
Därimot ser jag spel-utvecklares minskade inkomster som ett stort problem.

Du har HELT RÄTT! $ony borde ta o lunga ner sig. Längtar tills dom släpper så man kan spela mkv filer och att ps3an kan läsa av ntfs filsystemet på en extern hårddisk! Som sa ju att dom höll på med det för ett tag sen. då hade dom typ kommit 50% långt!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Nya användaravtal i natt läste jag. Nu ska man godkänna att Sony får spionera på vad jag gör på min maskin och se vad för saker som är inkopplade. Det är visst inte heller mer tillåtet med andra kontroller och kringutrustning än de Sony tillåter.

Har själv inte varit uppkopplad på PSN sedan igår så vet inte om dessa uppgifter stämmer. Det går annars vara inloggad med främmande maskinprogramvaran 1.55 om man mixtrar lite med både konsol och datorn.

FunnX, det är tyvärr för lätt att bli Pirat på Playstation om man inte upgraderat till senaste programvaran.


signatur

Det var detta...

Medlem

Vilken tur att man inte har uppdaterat sitt PS3 på sistone och kör fortfarande på 3.55. Det finns inte en chans att jag tänker uppdatera till 3.56 bara för att mötas med ett värdelöst avtal som jag aldrig skulle acceptera.

Sony tar bort mer och mer av de dom stolt skröt med förut, öppenhet. Det började med att dom tog bort stöd för OtherOS, och det va nog deras största misstag någonsin, för de va det som fick hackers att börja jobba på jailbreak och CFW. Och nu så vill dom att man ska godkänna att dom får spionera och stryper stöd för tredjepartstillbehör och ser till att folk som bytt till en större hårddisk (för deras gamla 20/40/60GB håller inte längre) brickar sina konsoler.

FU Sony, nu går jag över till "the dark side" och lägger in CFW. Jag använder ändå sällan PSN och om ni ska bete er som svin pga en sån jävla uppblåst skitsak så kan ni dra åt helvete.

Gör som MS i stället och banna konsolerna redan från början, då kommer försäljningen av PS3 öka och alla blir glada, eller ja kanske inte dom som blev bannad men skit i dom

Medlem

Kört cfw nu ett tag! Fyfan vad jag älskar det! $ony kan ta sig där back. Orkar inte med dom längre. Och som du sa Mahone, dom får skylla sig själva. Dom som gjorde att vi började hacka skitet. Jag vet inte riktigt varför jag vill ha PSN i dagen läge.. Tex updates kan du få från andra håll.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Går det att lira PS2 spel på sin PS3 om den är "hackad"?

Medlem

Det går inte spela PS 2 spel men SNES, N64 eller PS1 spel ska kanske fungerar om man läser på lite.

Var inloggad idag och med det amerikanska kontot kom nya användaravtalet upp. Stängde ner och loggade in som svensk igen. Har redan köpt de spel jag sällan vill spela på min PS3 men vill inte uppdatera till 3.56 och köra legitimt för att nu kan jag göra rätt kula saker på min spelkonsol.


signatur

Det var detta...

Medlem

Online går inte spela om man hackar den va?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Du kan installera massa proxy servers o skit så kan du komma in på PSN med CFW 3.55. Rätt easy o göra det men har icke lust just nu. För dom har börjat med sitt j*vla bannande. Jag bryr mig inte, det är bara $ony som förlorar på det.

Who need PSN when u can do so much fun with CFW 3.55?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Har för mig att de inte bannar ännu om man inte fuskar på sina EA spel på PSN. Ni vet, fuskare som alla hatar att möta.

Har också för mig att om de bannar så bannar de användarkontot knutet till spelet vissa fuskar på och inte själva konsolen. Med Xbox 360 är det ju tvärt om.

CFW eller Orginal CF så ska vi vara rädda om faktumet att Sony inte tar betalt för online delen. Det ska de har kredit för.

Istället för att banna sina kunder försöker nu Sony, med hjälp av sina advokater, gå på de som hackade deras konsol. Rätt eller fel? Citat från PS3 Hacks om stämningen mot bla George *Iphone* Hotz
""These lawsuits made it legal for people everywhere to run what they want on their hardware… at least when it comes to cell-phones and ipods. The PS3 is no different, it is still yours, it is still the consumers. You never sign a contract upon purchase that says; “I’m paying for this but I give all ownership rights to Sony.”

Just nu tigger George Hotz pengar på internet för advokathjälp mot Sony. Tror han låg 70 000 kr back så inte billigt att ha hacking som hobby.


signatur

Det var detta...

Medlem

Det kunde varit billigt om han var lite mer anonym...
Stormense, du har rätt. Men dom börjar nog när som. Lovar dig.. Det är bara en tidsfråga innan allt brakar löst..


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Tror jag också.

Fast när man läser på forum om hur kidsen som fuskat i Black Ops bönar och ber om ett sätt att bli o-bannade ler man lite grand. När jag spelade PC online undrade jag alltid över det roliga i att fuska till sig poäng.


signatur

Det var detta...

12
Skriv svar