Dragon Age II har 103 minuters mellansekvenser

Medlem

Ja men köper du ett film/spel så förväntar du dej detta

Medlem

exakt, det finns olika sorters spel, sicken tur att allt inte är designat efter din smak
du skulle nog inte gilla heavy rain btw

Medlem
Skrivet av Herk:

exakt, det finns olika sorters spel, sicken tur att allt inte är designat efter din smak

Alla spel idag är stöpta i samma mainstream-form. Det är tråkigt, jag skulle hellre se lite variation istället för Indy vs Call of Honour: Modern Warcraft.

Skrivet av Herk:

du skulle nog inte gilla heavy rain btw

Var det någon som gjorde det?


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv
Skrivet av PingviN:

Spelar jag ett spel så förväntar jag mig ett spel.
Ser jag på en film förväntar jag mig en film.
Läser jag en bok förväntar jag mig en bok.

Då kan vi ju dra det ett steg längre, lyssnar du på musik så förväntar du dig musik, enligt din logik bör därför inte musik få existera i ett spel, eller i en film. Lyssnar du på ljudbok så förväntar du dig en ljudbok, bort med allt prat. Och bok förresten, all berättande text ska med andra ord också bort ur spel?

Visst, jag drar det till det extrema nu, men att säga att 2 minuter cutscene per timme speltid förvandlar spelet till en film är också ett rätt så överdrivet påstående.

I slutändan handlar det om vad som berikar spelupplevelsen, och att få en intressant och välgjord cutscene som driver storyn och karaktärsutvecklingen vidare som belöning för att man tar sig framåt i spelet är ett ypperligt sätt att motivera spelaren.

Jag säger bara Warcraft III, att klara en kampanj, luta sig tillbaka och få huvudet avblåst av en mäktig och enormt vackert renderad cutscene är nog än idag ett av mina starkaste spelminnen.

Så länge man sköter cutscenes bra och inte låter dem dra ut på tiden i onödan med ointressant kallprat eller överdrivet kameratrixande så gör de bara gott för spelupplevelsen.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Inaktiv
Skrivet av PingviN:

Alla spel idag är stöpta i samma mainstream-form. Det är tråkigt, jag skulle hellre se lite variation istället för Indy vs Call of Honour: Modern Warcraft.

Och du tycker att man ska råda bot på det genom att säga vad som är ok/inte ok att göra i spel?


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av Morgurthion:

Då kan vi ju dra det ett steg längre, lyssnar du på musik så förväntar du dig musik, enligt din logik bör därför inte musik få existera i ett spel, eller i en film.
Lyssnar du på ljudbok så förväntar du dig en ljudbok, bort med allt prat. Och bok förresten, all berättande text ska med andra ord också bort ur spel?

Nej. Ljud är något ambient, det inkräktar inte på spelupplevelsen. Tycker man att atmosfäriska ljud absolut inte tillför något så kan man stänga av dessa i spelets inställningar. Det går inte att stänga av cutscenes och ändå ta del av berättandet.

Skrivet av Morgurthion:

Visst, jag drar det till det extrema nu, men att säga att 2 minuter cutscene per timme speltid förvandlar spelet till en film är också ett rätt så överdrivet påstående.

Nu är det så att det inte är "oj, en timme har gått, dags för 2 minuter cutscene!", snarare kommer de vara ihopklumpade under main questen.

Skrivet av Morgurthion:

I slutändan handlar det om vad som berikar spelupplevelsen, och att få en intressant och välgjord cutscene som driver storyn och karaktärsutvecklingen vidare som belöning för att man tar sig framåt i spelet är ett ypperligt sätt att motivera spelaren.

Jag säger bara Warcraft III, att klara en kampanj, luta sig tillbaka och få huvudet avblåst av en mäktig och enormt vackert renderad cutscene är nog än idag ett av mina starkaste spelminnen.

Jag tycker att cutscenes mer är en bestraffning. "Nu har du spelat ett tag, men nu får du inte göra något, för nu ska du titta på en cutscene om vad som händer". Risken när för många använder cutscenes för ofta är att man helt ignorerar spelet som berättare. Jag förstår också att man har färre begränsningar i en cutscene, men det känns så billigt.

Skrivet av Morgurthion:

Så länge man sköter cutscenes bra och inte låter dem dra ut på tiden i onödan med ointressant kallprat eller överdrivet kameratrixande så gör de bara gott för spelupplevelsen.

Jag anser att cutscenes är ett dåligt sätt att berätta på. Det är en slölösning. Nu menar jag inte alla cutscenes, men jag tycker att 103 minuter är väldigt lång tid.

Skrivet av Morgurthion:

Och du tycker att man ska råda bot på det genom att säga vad som är ok/inte ok att göra i spel?

Jag tycker att det vore trevligt om det fanns spelutvecklare och utgivare som var beredda att göra något nytt. Chansa lite för att driva utvecklingen framåt. Just nu står det väldigt, väldigt stilla.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

fick en snilleblixt: skippa filmerna vettja!
det här med att läsa ur codex funkar inte förresten om du förväntar dej ett spel och inte en bok.

Medlem
Skrivet av Herk:

fick en snilleblixt: skippa filmerna vettja!

Lite fail att skippa storyn i ett storydrivet spel, no? Jag vill inte skippa berättandet, jag vill skippa cutscenes. Du förstår, det går inte att hoppa cutscenes och ändå få ta del av storyn om storyn för det mesta kommer berättas genom nämnda cutscenes.

Skrivet av Herk:

det här med att läsa ur codex funkar inte förresten om du förväntar dej ett spel och inte en bok.

Tanken är väl att codex ska komplettera berättandet, erbjuda mer djup för den som är intresserad.

Cutscenes brukar inte direkt förklara djupgående som codex gör. Övergripande info bör man få av gameplay, [frivillig] fördjupning genom skriven information.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

förstår dej inte tror jag, cutscenes är ju berättandet? om du vill se storyn kan du kolla på dom om du vill, annars kan du läsa om samma story i din codex istället, det borde inte vara nått problem

Medlem
Skrivet av Herk:

förstår dej inte tror jag, cutscenes är ju berättandet? om du vill se storyn kan du kolla på dom om du vill, annars kan du läsa om samma story i din codex istället, det borde inte vara nått problem

Läs mina inlägg så blir det enklare.

Jag tycker inte att cutscenes är ett bra sätt att berätta ett narritiv på. Fokus borde ligga på att SPELA spelet, inte titta på cutscenes. Det är fullt möjligt att berätta en historia utan att använda sig av cutscenes och utan att plöja ner 1500 sidor codex.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Vad Pingu säger, 103 minuter är åt helvete för mycket. Fokus borde ligga på att låta spelaren just spela.


signatur

"If a man speaks his mind in a forest, and no woman hears him, is he still wrong?"

Medlem

Desto mer jag ser av DA II desto mer övertygad blir jag av att de fantastiska herrarna på Bioware har i stort sett gjort ett mycket smart drag. Detta drag består i att presentera det nya spelet The Old Republic för gemene man att sätta tänderna i. Det känns som att det "nya" sättet att presentera ett rollspel på stämmer väl överens med deras nya "trailer" för The Old Republic.
Tyckte att DAO och DAAW var ett fantastiskt spel som förgyllde i alla fall mina, många, timmar framför Él PC.
Jag hoppas att jag har fel och att Bioware inte har blivit för inriktade på detta MMO, men jag är faktiskt riktigt oroad. Det känns mer som om man försöker hypa ett filmlicensspel än att man försöker gå vidare mett ett av tidernas bästa RPG.

12
Skriv svar