Robot
PSP2 avtäckt

Idag har Sony äntligen presenterat PSP2 i Japan, eller "Next Generation Portable" som de väljer att kalla den. Premiär i slutet av året.

#nyhetstips


Medlem
PSP2 avtäckt

Hade säkert varit jättekul om man fortfarande varit i den åldern så man kunde avnjuta något sånt här. Är däremot lite skeptiskt mot hur den kan vara lika kraftfull som PS3. Sitter det 7 kärnor i denna också? - och om ja, folding@anywhere?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Eh... Det måste vara något marketing trick.. Ser inte helt hur det skulle vara möjligt.

Medlem

"lika kraftfull som Playstation 3"

Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut? Ska bli intressant att se lite ingame-grejer vad den faktiskt klarar.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

"lika kraftfull som Playstation 3"

Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut? Ska bli intressant att se lite ingame-grejer vad den faktiskt klarar.

/ LordDaimos

LÅNGT ifrån alla spel som är FULL hd till ps3.

Medlem

Skulle vilja veta vad batteritiden är. Och om den bakåtkompatibel med PSP-spel man köpt på PSN.

Medlem

Borde ni inte hänvisa till källa och/eller mer info? Som det är skrivet nu vet jag inte om det är all information som är tillgänglig eller om det är highlights utvalda av skribenten. Det står inte ens var infon kommer ifrån (konferens? pressmeddelande?).

Kan givetvis googla detta själv, men det är en grundläggande del i en nyhetsartikel imo.

Edit:

Skrivet av LordDaimos:

"lika kraftfull som Playstation 3"

Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut? Ska bli intressant att se lite ingame-grejer vad den faktiskt klarar.

/ LordDaimos

960x544 är precis vad CoD: Black Ops renderas i på PS3. Nu är det iofs ett skräckexempel, men konsolspel fuskar ofta med sub-720p-upplösningar.

Känns dock lite som att jämföra äpplen och apelsiner när man säger att en plattform är lika kraftfull som en annan med väldigt annorlunda design. Båda har sina styrkor och svagheter, och bästa sättet att jämföra vad hårdvaran ger för resultat i praktiken är att titta på spelen. Jag är dock hyfsat säker på att PS3:an vinner rent grafiskt i slutändan ändå, trots 4+ år gammal teknologi.


signatur

Aj, dina ögon!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Skulle vilja veta vad batteritiden är. Och om den bakåtkompatibel med PSP-spel man köpt på PSN.

psp och psx samt minis ska funka, batteritiden är 4-5 timmar.

Medlem

Den är antagligen inte alls lika kraftfull som en PS3:a, den har antagligen några av de specifikationer som PS3:an har och några fler (kanske bättre möjlighet till shaders). Marknadsföringsavdelningen kan därmed påstå att den är lika bra som en PS3:a.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Det är såhär konsolltillverkarna måste göra för att konkurrera med iOS-enheterna och Android, att erbjuda en mycket kraftig bärbar spelkonsol eller som Nintendo släppa en med specialfunktioner (3D) och anpassad för barn och de som är ovana spelare. Vi hardcore gamers spelar nog oftast småspel på våra smartphones eller surfplattor.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Inaktiv
Skrivet av LordDaimos:

"Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut?/ LordDaimos

Hur menade du nu egentligen, en fjärdedel renderad upplösning? Vad jag vet är det endast ett par (ett?) PS3 spel som renderas i 1080p och inte ens många som är i 720p. Så det skulle snarare vara ungefär lika antal pixlar som renderas PS3 vs. PSP2, eller?

Medlem

Måste bara fylla i hur roligt det är att se forumfolk världen över sitta och döma in eller ut de nya konsolerna helt beroende på tekniken. Köper ni bara Nintendo 3DS och PSP2 för hårdvaran till era snoppmätartävlingar på skolgården eller i lunchrummet?

Det är typ ingen som pratar om spelen...

Medlem

Man får faktiskt inte glömma av att denna generations konsoler faktiskt har ganska gammal hårdvara i dagsläget.

Skrivet av clumsyandshy:
Skrivet av LordDaimos:

"Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut?/ LordDaimos

Hur menade du nu egentligen, en fjärdedel renderad upplösning? Vad jag vet är det endast ett par (ett?) PS3 spel som renderas i 1080p och inte ens många som är i 720p. Så det skulle snarare vara ungefär lika antal pixlar som renderas PS3 vs. PSP2, eller?

Är det lika dant på 360? Det man tror är hd är alltså mycket lägre upplösning oftast?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv
Skrivet av filleman:

Man får faktiskt inte glömma av att denna generations konsoler faktiskt har ganska gammal hårdvara i dagsläget.

Om man får säga så börjar ochså dagens programmerare att förstå hur Ps3an är byggd iallafall

360 har folk redan gjort sitt bästa med och försöker få ut sista musten ur den.
Tänker på spel som Halo Reach ect med lite långa laddnings tider ect om man inte installerar på hårddisken.

Ps3an tyckte jag de var kul att se skillnaden mellan Uncharted 1-2, då 1an hade små laddningar här och var. Medan 2an körde en laddning när man börjar spelet sen kan du köra på utan en enda loading screen.

Tycket det är intressant att se utvecklarna bli van med hårdvaran, ska bli intressant att se hur Gears of War 3 blir på 360'n och Uncharted 3 på Ps3an ect.

Medlem

Asså bara 4-5h batteritid... och den vara lika länge som 3DS ( och den har 2 skärmar! ).. Lite besviken på den biten iså fall..

Medlem

Spelar knappt bärbart och när jag gör det så är det på iPhone. Detta kan dock mycket väl bli ett köp endast för att den är så sjukt snygg.

Medlem

Helvete vad snygg den är! Nää, det här blir ett köp

Medlem

Läste nånstans att den skulle ha samma Cell processor som PS3:an har men den skulle bara ha hälften av kärnorna, dvs 4 vs 8. Så riktigt samma prestanda är det inte.

Medlem

Mer peppad inför denna än 3DS. Får börja spara.
Och jävlar vad snygg!

Medlem

ARM® Cortex™-A9 core (4 core) - Taget från playstation's officiella blogg, alltså inte alls samma som i ps3?
En sak som ingen diskuterar är "touchen" som sitter på baksidan.
Kan inte tänka mig att ha någon nytta av detta (har iofs inga som helst planer på att köpa..), verkar mera som en PR sak.

Medlem

Fy f-n vilken irriterande sk-tmusik i trailern, fick döda ljudet för att ens kunna se klippet.

Frågan är hur mycket dessa verkligen kommer sälja, de flesta använder ju ändå smartphones idag också. Vill man verkligen släpa runt på en extra koloss eller blir den liggandes hemma?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Fy f-n vilken irriterande sk-tmusik i trailern, fick döda ljudet för att ens kunna se klippet.

Frågan är hur mycket dessa verkligen kommer sälja, de flesta använder ju ändå smartphones idag också. Vill man verkligen släpa runt på en extra koloss eller blir den liggandes hemma?

Själv använder jag den nog mest hemma och på tåget. Duger för mig.

Instämmer angående musiken. Trodde först det skulle vara något fanmade skit då den sög.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Själv använder jag den nog mest hemma och på tåget. Duger för mig.

Åker du mycket tåg regelbundet så förstår jag dig.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av clumsyandshy:
Skrivet av LordDaimos:

"Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut?/ LordDaimos

Hur menade du nu egentligen, en fjärdedel renderad upplösning? Vad jag vet är det endast ett par (ett?) PS3 spel som renderas i 1080p och inte ens många som är i 720p. Så det skulle snarare vara ungefär lika antal pixlar som renderas PS3 vs. PSP2, eller?

finns lista här på 1080p spel här:
http://wikibin.org/articles/list-of-full-hd-1080p-ps3-games.h...

Medlem

NO GAEMS PORTABLE

Medlem
Skrivet av weasel:
Skrivet av clumsyandshy:
Skrivet av LordDaimos:

"Vad ska de göra med så mycket kraft när de bara behöver rendera i 960x544? Kommer vi att få en sjuk framerate jämfört med PS3-spel när bara en fjärdedel av pixlarna behöver renderas ut?/ LordDaimos

Hur menade du nu egentligen, en fjärdedel renderad upplösning? Vad jag vet är det endast ett par (ett?) PS3 spel som renderas i 1080p och inte ens många som är i 720p. Så det skulle snarare vara ungefär lika antal pixlar som renderas PS3 vs. PSP2, eller?

finns lista här på 1080p spel här:
http://wikibin.org/articles/list-of-full-hd-1080p-ps3-games.h...

Det betyder ändå inte att de är renderade i 1080P.
Som det står på sidan så inkluderas "upscaled 1080P". Det är enbart ett fåtal spel som verkligen är renderade i full HD och då snackar vi spel som Sudoku, Elefunk och liknande, inga grafik intensiva spel alltså. Blir man så jävla ledsen att sudoku är i lägre upplösning på PSP2 så gör man nog klokast i att inte köpa den. Dessutom skulle 1920x1080P på en så liten skärm vara bortkastat när folk gnäller att de inte ens ser skillnad på 720P och 1080P på en 32" skärm.

1
Skriv svar