Medlem
Teknik>>>spel?

Jag följer noga debatten mellan Nintendo 3DS och PSP2 på världens alla forum och ser hur folk snackar.

När det gäller Nintendo 3DS är det snack om 3D, 3D och 3D. "Wow, 3D! Jag måste förhandsboka!"

Snacket kring PSP2 handlar om dess processorer och HD-upplösning. "Wow, Ps3-grafik på en bärbar konsol! Jag måste förhandsboka!"

Alltså, folk är beredda att köpa en konsol utan att överhuvudtaget nämna några spel. Köper ni konsolen baserat på tekniken eller baserat på spelen? Skulle ni i procent kunna ange hur tungt teknik respektive spelutbud väger in vid köp? 80% teknik och 20% spel?

Jag sitter här lite tårögd och ser hur marknaden blir allt mer tech-fokuserad och att man nöjer sig med "ett bilspel" eller "ett plattformsspel" så länge konsolens teknik är häftig.

Medlem

Snackar vi konsoler så har det varit 100% för spelen för min del.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Snackar vi konsoler så har det varit 100% för spelen för min del.

Samma här, men det känns som att (mer och mer nu) folk går på hårdvara istället för speldesign.

Nu blir det ju lite motsättningar mellan PSP2 och 3DS eftersom det är som HD vs 3D. Men säg att det finns två bilspel, ett till 3DS och ett till vanliga PSP. De två bilspelen är helt olika men folk ser inte det. Folk ser bara "bilspel i 3D" och "bilspel utan 3D".

Alltså, man ser inte de enorma nyanserna i speldesignen utan kollar bara på techen.

Det var likadant i Plus test av Wii Remote, Kinect och Move, man testade BARA tekniken och likställde i princip Wii Sports Resort, Sports Champions och Kinect Sports.

Den här utvecklingen oroar mig väldigt mycket. Jag vet att folk är teknik- och grafikhoror, men till vilken gräns?

1
Skriv svar