Nintendos nya drömsiffror

Robot
Nintendos nya drömsiffror

Nintendos senaste försäljningssiffror på Wii och DS ger de alltjämt ett betryggande avstånd till konkurrenterna. Samtidigt redogör de för sina högtflygande planer med releasen av 3DS.


Medlem
Nintendos nya drömsiffror

Nintendo var då rakt inte helt uträknade för fem år sedan. Då hade redan DS släppts och gjort succé och Wii hade börjat få lite hype omkring sig (den hette inte Wii då utan Revolution, men de rörelsekänsliga fjärrarna hade visats redan i september 2005). Dessutom väntade vi alla fett mycket på vad som skulle bli det sista riktigt stora och bra Gamecubespelet, Twilight Princess. Som sen blev även det första riktigt bra Wiispelet.

Inte ens om vi backar sju år till början av 2004 då det såg lite motigt ut för Nintendo var de totalt uträknade. Kuben låg sist men gjorde ändå rätt bra ifrån sig i kampen om andraplatsen med Microsoft och Game Boy Advance sålde storkovan. Nintendo har alltid haft ett helt annat reservkapital än Sega och förutom ett fåtal klavertramp (64DD, Virtual Boy) har de haft en väldigt god lönsamhet i sina satsningar även om de inte har sålts i samma volymer som Wii gör nu. Nintendo sålde till exempel väldigt mycket egna spel till N64 även om den aldrig sålde ens i närheten av PlayStation hårdvarumässigt.

Medlem

Spelar mindre roll när alla intressanta/bra spel släpps till de andra plattformarna.

Medlem

No food for you.

Bra post Banjo!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Mycket bra post Banjo!

Redaktör
Ponny

Jag kan hålla med om att fem år kanske var lite felberäknat från min sida och att "totalt uträknad" var väl häftiga ord, men framtiden var allt annat än glasklar för Nintendo efter Nintendo 64 och sedan Gamecube. Faktum är att många spådde att den nedåtgående spiralen skulle fortsätta. Dessutom var de flesta överens om att PSP skulle sopa banan med DS.

Men bra synpunkter hur som helst, ska välja min ord bättre nästa gång.


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar