Delar av Witcher 2 utvecklas med konsoler i åtanke

Robot
Delar av Witcher 2 utvecklas med konsoler i åtanke

CD Projekts Jan Bartkowicz tar bladet från munnen.

#cd-projekt, #the-witcher-2-assassins-of-kings


Medlem
Delar av Witcher 2 utvecklas med konsoler i åtanke

F*** *** konsol**** ***********r !


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem
Skrivet av Roy Batty:

F*** *** konsol**** ***********r !

Yeah


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Ännu ett spel som blir konsolifierat, och således fördummat, simplifierat, mindre och allmänt sämre än föregångarna.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Securion:

Ännu ett spel som blir konsolifierat, och således fördummat, simplifierat, mindre och allmänt sämre än föregångarna.

Spelet är gjort med konsol i ÅTANKE, men först och främst för PC.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det står även att det är UI/HUD som har gjorts med konsol i tanken, inte motorn eller combat.

Medlem

Trevligt att kunna välja kontroll också. Fast första spelet var ju sjukt avancerat med mus1 för att slå och mus2 för magi.

Medlem

Misär. Jag tänker direkt på DeusEx 2... UI med löjligt stor fontsize, scrolling på allt.. uäk. Det skriker inte Pre-order direkt.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Ett spel till PC ska inte ha ett UI som är utvecklad för joypads. Det är det främsta felet som sker i dagens multiplattformspel.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Misär. Jag tänker direkt på DeusEx 2... UI med löjligt stor fontsize, scrolling på allt.. uäk. Det skriker inte Pre-order direkt.

Känns ganska långsökt enligt mig, Deus Ex 2 släpptes ju för länge sedan och att jämföra med ett modernt multiformatsspel är enligt mig inte tillämpligt.
Bara för att gamla FPS till dator inte hade stöd för mus, behöver det inte betyda att nya ska sakna. Bara för att en utvecklare gjorde en dålig konsolport för flera år sedan betyder det inte att en PC-utvecklare helt ska ha tappat förståndet

Skrivet av Securion:

Ännu ett spel som blir konsolifierat, och således fördummat, simplifierat, mindre och allmänt sämre än föregångarna.

Fanboy eller bara troll, vad är du idag?
Spelet har inte ens utannonserat för konsoler, det är i dagsläget synnerligen PC-exklusivt!
Att de designat UI och HUD på ett nytt sätt skadar inte, speciellt då jag tvivlar på att de skulle göra PC-versionen sämre. Men ändrat UI gör verkligen spelet simpelt, mindre och sämre?
Dags att aktivera de där små grå ;P

Personligen ser jag det som en naturlig sak att de sträcker sig efter nya och större marknader, med trogna kunder och lite gnäll
Blir självklart köp till PC men kommer en portning till konsol får man väl pröva den i alla fall. Jag är iaf inte så dum att jag förvägrar mig nöje bara för att leka fanboy, oavsett plattform

Medlem

Fett najs!

Not.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Misär. Jag tänker direkt på DeusEx 2... UI med löjligt stor fontsize, scrolling på allt.. uäk. Det skriker inte Pre-order direkt.

Men vad trött jag blir... hela den här PC vs Konsol skiten är så jävla uttjatad. "Don't like it, don't buy it" och sluta vara emo

Dessutom var Withchers kontroll och UI sjukt jävla simplifierat redan till PC, du behövde ju typ bara använda 2 knappar, fattar inte vad folk skiter i byxorna över.

Medlem

Inget köp då, blir väll att skaffa på annat vis.

AW8
Medlem

^ Fy skäms! Vet hut! You N'Wah!


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Känns ganska långsökt enligt mig, Deus Ex 2 släpptes ju för länge sedan och att jämföra med ett modernt multiformatsspel är enligt mig inte tillämpligt.
Bara för att gamla FPS till dator inte hade stöd för mus, behöver det inte betyda att nya ska sakna. Bara för att en utvecklare gjorde en dålig konsolport för flera år sedan betyder det inte att en PC-utvecklare helt ska ha tappat förståndet

Om du hade spelat Deux Ex 1 och 2 så kanske du kunde relatera till vad jag pratade om men det kanske är lite för mycket begärt. Där gick det ifrån ett bra detaljerat UI i ettan till något tjockt och klumpigt i tvåan. Allt på grund av denna konsolifiering. Jag vet det har hänt och kommer hända igen och igen så länge utvecklarna stirrar sig blind på konsoller.

Skrivet av Grumbledock:

Att de designat UI och HUD på ett nytt sätt skadar inte, speciellt då jag tvivlar på att de skulle göra PC-versionen sämre. Men ändrat UI gör verkligen spelet simpelt, mindre och sämre?

Ja. UI anpassat för konsoll, för att sedan bara lyftas över till PC har enligt mig aldrig blivit bra. Det vill säga sämmre. Ändå läser man gång på gång hur utvecklarna ansträngt sig för att göra något "speciellt" till PC, bara för att bli totalt besviken.

Skrivet av veum:

Men vad trött jag blir... hela den här PC vs Konsol skiten är så jävla uttjatad. "Don't like it, don't buy it" och sluta vara emo.

Ja jag uttryckte precis det, att jag var skeptiskt till att köpa detta spel. Kanske kan någon likasinnad känna samma sak och diskutera vidare. Typ som ett forum. Men kanske alla bara ska sluta att diskutera och sitta här tysta. "Can't discuss it, go play it".


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Folk läser konsol och springer genast till mamma och lipar. Skärp er nu för fan. Det står ingenting om att spelet kommer vara konsolifierat, utan bara att det är utvecklat med konsoler i åtanke men att PC kommer i första hand, vilket är bra för både PC och konsol. Jag har fullt förtroende för CD Projekt och att dom kommer göra ett spel som är lika grymt vilken plattform man än väljer.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Folk läser konsol och springer genast till mamma och lipar. Skärp er nu för fan.

this ------^

Medlem
Skrivet av gurkoz:

Om du hade spelat Deux Ex 1 och 2 så kanske du kunde relatera till vad jag pratade om men det kanske är lite för mycket begärt. Där gick det ifrån ett bra detaljerat UI i ettan till något tjockt och klumpigt i tvåan. Allt på grund av denna konsolifiering. Jag vet det har hänt och kommer hända igen och igen så länge utvecklarna stirrar sig blind på konsoller.

Visst har jag spelat dem, riktigt bra spel och ser fram emot del 3. Deus Ex 2 under samma IP men var ju ett helt annat spel, klart underlägset i grunden, ej bara pga portningen. Dock är det väldigt länge sedan, och CDproject är en dedikerad PC-utvecklare. De har inte ens utannonserat en konsolversion så att spelet skulle bli en konsolport är omöjligt, rent logiskt sett.

Ett dåligt spel är inte en konsolport per definition, men en konsolport kan vara ett dåligt spel, Dragon Age är ju exempelvis en horribel PC-port men det går att spela på konsol i alla fall
Tycker det är skrämmande att folk ropar "konsolport" hela tiden och av fel anledning, får oss PC-spelare dåligt rykte och ibland så skäms man rent ut sagt...
Konsolport är ett spel där UI och gameplay är helt anpassat efter konsol, inte brist på AA/moddar/dedikerade servrar. -_-
Konsolport är ett skälsord för dåliga spel/snåla utvecklare, men också den vanligaste ursäkten bland pirater och fanboys, och i 99% av fallen helt felaktigt använt.

Skrivet av gurkoz:

Ja. UI anpassat för konsoll, för att sedan bara lyftas över till PC har enligt mig aldrig blivit bra. Det vill säga sämmre. Ändå läser man gång på gång hur utvecklarna ansträngt sig för att göra något "speciellt" till PC, bara för att bli totalt besviken.

Då kanske du är besviken för att du förväntat dig något annat, många blev besvikna på Halo Reach för det saknade Master Chief och inte hade en BR. Det betyder inte att spelet är sämre, bara annorlunda.
Dragon Age är ju i det närmsta ospelbart på konsol, men det omvända har jag ännu inte upplevt på något seriöst PC-spel/port. Vi har ännu inte sett HUD i spelet, men det är mycket möjligt att den är bättre än originalet, men ändå lätt kan anpassas för konsol. Sacred 2 hade som exempel långt bättre HUD och UI på konsol-porten än på PC originalet.

Skrivet av gurkoz:

Ja jag uttryckte precis det, att jag var skeptiskt till att köpa detta spel. Kanske kan någon likasinnad känna samma sak och diskutera vidare. Typ som ett forum. Men kanske alla bara ska sluta att diskutera och sitta här tysta. "Can't discuss it, go play it".

Tja, man kan ju alltid vända sig till det officiella forumet för mer info (smart) eller pirata som folk ändå lär göra som galningar på PC, suck.
Av egen erfarenhet vet jag att utvecklarna satsar helt på PC-plattformen och PC-spelarna, vilket märks om man besöker deras forum. Att de uppdaterat UI och HUD tjänar nog vi PC-spelare på också. Bara för att UI/HUD går att använda på konsol, betyder det inte att det är dåligt på PC, tvärt om.
Det handlar ju om ett RPG, inte ett FPS, annars kan man ju helt enkelt modda, en av fördelarna med att spela på PC. Att spelet är det ena AAA PC-spel som släppts på väldigt länge utan DRM gör det ju till den mest PC-dedikerade releasen på flera år, imo

Inaktiv

Tycker det verkar vara lite mycket saker som ändras och "anpassas" till del 2, och gillade man ettan lika mycket som mig så kan man ju inte låta bli att bli iaf lite oroad. Dock så har jag fullt förtroende för CDProjekt och förändringar kan ju faktiskt vara till det bättre också. Bara de inte kompromissar med de saker som gjorde första delen så otroligt bra så blir jag nog nöjd.

Fortfarande årets mest självklara förhandsbokning!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Too long post to quote ⇧

Mycket bra skrivet! Kan hålla med i mycket. Som sagt så vet vi ju inte mycket än. Jag personligen har sett detta allt för många gånger och lika så blivit besviken över resultatet.

Vi kan ju bara hoppas att det blir gjort på rätt sätt här. Samtidigt så är ju detta olika från utvecklare till utvecklare men man vet aldrig riktigt när det ska hända igen.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Ish
Medlem

Let the flaming begin! Jag menar, detta MÅSTE ju innebära att hela spelet blir skit /sarkasm.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av gurkoz:

Misär. Jag tänker direkt på DeusEx 2... UI med löjligt stor fontsize, scrolling på allt.. uäk. Det skriker inte Pre-order direkt.

Känns ganska långsökt enligt mig, Deus Ex 2 släpptes ju för länge sedan och att jämföra med ett modernt multiformatsspel är enligt mig inte tillämpligt.
Bara för att gamla FPS till dator inte hade stöd för mus, behöver det inte betyda att nya ska sakna. Bara för att en utvecklare gjorde en dålig konsolport för flera år sedan betyder det inte att en PC-utvecklare helt ska ha tappat förståndet

Skrivet av Securion:

Ännu ett spel som blir konsolifierat, och således fördummat, simplifierat, mindre och allmänt sämre än föregångarna.

Fanboy eller bara troll, vad är du idag?
Spelet har inte ens utannonserat för konsoler, det är i dagsläget synnerligen PC-exklusivt!
Att de designat UI och HUD på ett nytt sätt skadar inte, speciellt då jag tvivlar på att de skulle göra PC-versionen sämre. Men ändrat UI gör verkligen spelet simpelt, mindre och sämre?
Dags att aktivera de där små grå ;P

Personligen ser jag det som en naturlig sak att de sträcker sig efter nya och större marknader, med trogna kunder och lite gnäll
Blir självklart köp till PC men kommer en portning till konsol får man väl pröva den i alla fall. Jag är iaf inte så dum att jag förvägrar mig nöje bara för att leka fanboy, oavsett plattform

håller med. o som sagt, det är inte alla multiplattformspel till PC som blir konsolifierade...

1
Skriv svar