Få bidrag av staten för att studera utomlands?

Medlem
Få bidrag av staten för att studera utomlands?

Jag har tänkt att studera utomlands i sommar i cirka 4 veckor. Kan man låna pengar av staten för att studera eller få ett bidrag?

CSN har så löjliga lånevillkor.

(Jag är 17 år)

Medlem

Vänta lite, ska se om jag fått det rätt.
Du tycker att CSN är dåliga...men vill ändå låna av staten?

/hänger inte med...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Medlem

Det var det mest paradoxala jag läst på forumet på, ja, minst en vecka.

CSN är dåligt, men du vill låna pengar och få bidrag av staten?
Does not compute.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag menade att jag har kollat på CSN, och det står att de lånar inte ut pengar om du ska studera spanska I latin amerika, då språket finns i europe (Spanien). Jag undrade om det finns ett "Företag" som har bättre villkor för att studera språk i tex Latin Amerika

Medlem
Skrivet av Frijs:

Jag menade att jag har kollat på CSN, och det står att de lånar inte ut pengar om du ska studera spanska I latin amerika, då språket finns i europe (Spanien). Jag undrade om det finns ett "Företag" som har bättre villkor för att studera språk i tex Latin Amerika

Vad menar du med "företag", banker? Jag antar att du nu börjat koppla var pengarna från CSN kommer ifrån? Varför skulle företag låna ut pengar till dig för att åka utomlands att studera språk som 17-åring?

Du kan säkerligen söka stipendium och sedan ta kontakt med universitet och se om de kan hjälpa dig. Men du är seriöst väldigt sent ute och rekommenderar dig att ta det nästa år när du dessutom har fyllt 18. Vilket underlättar i många aspekter, med försäkringar, om folk är villiga att ta emot dig etc etc.

Det är en stor skillnad att ta emot en myndig "vuxen" än en 17-åring.

Medlem

http://www.ef.se/ilc/destinations/ecuador/quito/

Tänk vad bra det däriga google är. Helt sjukt nice


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

http://www.ef.se/ilc/destinations/ecuador/quito/

Tänk vad bra det däriga google är. Helt sjukt nice

Men herrgud, vet du hur många gånger jag har besökt den där hemsidan? Det var inte FRÅGAN. Jag frågade om man kunde få bidrag av att studera, inte om länk till hemsidan.

Medlem
Skrivet av Frijs:

Jag menade att jag har kollat på CSN, och det står att de lånar inte ut pengar om du ska studera spanska I latin amerika, då språket finns i europe (Spanien).

Det känns väldigt skönt att veta att CSN inte är beredda att betala några nöjesresor till Sydamerika.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Frijs:

Jag menade att jag har kollat på CSN, och det står att de lånar inte ut pengar om du ska studera spanska I latin amerika, då språket finns i europe (Spanien).

Det känns väldigt skönt att veta att CSN inte är beredda att betala några nöjesresor till Sydamerika.

Nöjesresa!? Jag ska gå 32 kurser i veckan och studera hela dagarna Spanska. Låter det som om jag kommer att slappa mycket?

Medlem
Skrivet av Frijs:

Nöjesresa!? Jag ska gå 32 kurser i veckan och studera hela dagarna Spanska. Låter det som om jag kommer att slappa mycket?

32 kurser är samma sak som hur många timmar?

Jag har varit på några sådana där kurser, de har alla varit rätt slappa.

Medlem

32 kurser är cirka 21,3 timmar och det blir cirka 85, 3 timmar för 4 veckor. Vilket är mer än en 50p kurs av Spanska i Sverige.

Medlem

Det är ju inte ens heltidsstudier. DÅ kan du inte räkna med fulla bidrag eller lån.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Varför måste du göra det i Sydamerika då? Spanska talas ju som sagt i Spanien också. Jag kan förstå att det är roligare och en större upplevelse, men samtidigt blir det antagligen dyrare; det är med andra ord inte så konstigt att CSN inte är villiga att betala för det dyrare alternativet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hoppas du lyckas hitta något sätt att finansiera det på!

Medlem
Skrivet av Frijs:

32 kurser är cirka 21,3 timmar och det blir cirka 85, 3 timmar för 4 veckor. Vilket är mer än en 50p kurs av Spanska i Sverige.

Låter rätt så slappt faktiskt ...


signatur

Have a good time!

Medlem

Har pengar att betala för det. Det är faktiskt inte som en studie som man får på merit, mer en studie som lär dig ett språk som du kan använda dagligen. Men i detta forum är alla så himla oförskämda eller obehagliga att prata med.

Och det är skillnad mellan Syd Amerikansk Spanska och Spansk Spanska, det är Syd Amerikanska jag vill lära mig.

Medlem

måste hålla med trådskaparens sista inlägg här
han bad om råd.. inte att bli förlöjligad och utfrågad på ett sådant barnsligt sätt

blir så ordenligt äcklad av drygheten ni visat honom


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Frijs:

Har pengar att betala för det.

Då behöver du ju egentligen inte ta något lån heller, det känns nästan lite onödigt. Men om du ändå vill ha någon form av stöd kan ju söka bidrag eller stipendium. Här listas några sätt på hur man kan söka efter stipendier: http://www.blueberrysprak.nu/stipendier/hitta.asp

Återigen, lycka till.

MFC
Medlem
Skrivet av Frijs:

Har pengar att betala för det. Det är faktiskt inte som en studie som man får på merit, mer en studie som lär dig ett språk som du kan använda dagligen. Men i detta forum är alla så himla oförskämda eller obehagliga att prata med.

Och det är skillnad mellan Syd Amerikansk Spanska och Spansk Spanska, det är Syd Amerikanska jag vill lära mig.

En skuldfri människa är en fri människa. Se till att använda dina egna pengar innan du lånar.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag kommer nog köra räntefri delbetalning i 12 månader; 1500 kr i månaden. Kommer att ha cirka 24 000 (Förmodligen) till sommaren, Det som är dyrt är flygbiljetten; 10500 kr.

Det är aldrig fel att plugga utomlands, men tänk på att CSN-lån är som ett banklån, dvs. hög ränta.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Lägre ränta dock.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Och betydligt mindre krav. Dock har de som tidigare sagt fortfarande krav. CSN lån är ingen rättighet, det är ett erbjudande.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar