Yttrandefriheten och pressfriheten är hotad

Medlem
Yttrandefriheten och pressfriheten är hotad

Det finns egentligen ingen organisation som kämpar för yttrandefrihet och pressfrihet i Sverige. Just därför att vi tar det för givet. Men nu begränsar man yttrandefriheten och pressfriheten mer och mer i Europa och Sverige. Man inför fler och fler lagar som är till för att övervaka befolkningen (och journalisterna). FRA, datalagringsdirektivet...

Datalagringsdirektivet innebär i praktiken att vi journalister kommer få sämre tillgång till källor. Varför? Därför att vårt källskydd är helt avskaffat. Alla mail och sms kommer att sparas - vilket betyder att vi inte kan skydda våra källor till hundra procent. Lika bra att skrota källskyddslagen på en gång!

Nu har det kommit ett lagförslag att man inte ska kunna filma dolt - dock kan myndigheter fortfarande filma dolt! Det här är ännu ett steg mot ett totalitärt samhälle och begränsar journalisters jobb. Vi ska företräda den lilla människan emot makten. Snart kan vi inte göra det längre. Lagförslaget om förbud mot dold filmning betyder egentligen att Uppdrag Granskning måste lägga ner. Och alla andra journalister som jobbar dolt.

Pressfriheten är hotad i väst. Vi måste göra något innan vi inte längre kan.

Medlem

Tycker man inte skall vara snabb med att måla fan på väggen med en gång. Detta är komplicerade saker och många olika infallsvinklar att beakta.

Sedan så kommer ansvar med friheten. En del missbrukar den, t ex publicerar saker bara för att göra folk förbannade och därmed få uppmärksamhet. Så kallade "yttrandefrihetskämpar" som tecknar provocerande saker i pressfrihetens namn, men som egentligen bara bryr sig som lösnummer och sitt namn i TV/tidningen. Sedan att dom ökar riksken för attentat och behöver polisskydd som kostar samhället massvis med pengar bryr dom sig inte om.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag är också bekymrad över detta men jag har skrivit mail och dylikt till tidningar. Ingen verkar bry sig!

Det enda jag ser som lösningen är att tidningarna tar tag i saken och gör en sjuhelsikes kampanj där man eldar på så gott det bara går. Ett mönster som syns överallt är att inget händer förrän medier tar tag i saken. Men dom hinner inte för dom måste skriva om idol eller lets dance istället...

Medlem

Piratpartiet kämpar ganska friskt för detta har jag för mig


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jo, tror jag ska rösta på dom i nästa val.

Medlem

Att rösta på PP för att man är missnöjd med det som händer med press- och yttrandefriheten är som att rösta på SD pga att man är missnöjd med invandrings- och integrationsfrågorna: en bortslängd röst som inte betyder mer än att man har markerat att det är något fel med nuvarande politik.

Hur mycket kan dessa små partier göra egentligen och hur blir det med alla andra frågor? Vad har PP för strategi när det gäller vården, utbildningen, arbetslösheten, barn- och äldreomsorgen och försvaret?

Jag röstar aldrig på fåfrågepartier av flera anledningar, en är att dom är för små och aldrig kommer bli större, en annan är för att dom är just fåfrågepartier med för smalt partiprogram.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Frågan är då vad man ska rösta på? Man "missnöjesröstar" ju av en anledning...

Medlem

Du tittar på den större bilden , Är ganska troligt att du bryr dig om mer än en sak vilket gör att dessa partier inte är ett val.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sant men man måste fortfarande få politikerna till att fatta att man är missnöjd :/

Medlem

Att rösta blankt är ett sätt att säga att man vill rösta, men inte hittar ett alternativ som är (tillräckligt) bra.

Sedan är det alltid bra att angagera sig själv med. Behövs inte mycket - kanske att man delar ut broshyrer/lappar på stan, skriver till politikerna osv.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

MFC
Medlem

Vad man bör iaktta är de underliggande krafter som driver både lagstiftning och de politiska besluten. Ordet demokrati är fel ord för det samhällsskick vi har idag.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Att rösta blankt är dåligt av flera anledningar. Bland annat så ser ju inte politikerna VAD man är missnöjd med.

Det PP står för är det viktigaste som finns. Utan yttrandefrihet och pressfrihet har vi inget fritt samhälle. Och när vi förlorar det fria samhället kan vi inte ens rösta...

Medlem
Skrivet av conthox:

Att rösta på PP för att man är missnöjd med det som händer med press- och yttrandefriheten är som att rösta på SD pga att man är missnöjd med invandrings- och integrationsfrågorna: en bortslängd röst som inte betyder mer än att man har markerat att det är något fel med nuvarande politik.

Hur mycket kan dessa små partier göra egentligen och hur blir det med alla andra frågor? Vad har PP för strategi när det gäller vården, utbildningen, arbetslösheten, barn- och äldreomsorgen och försvaret?

Jag röstar aldrig på fåfrågepartier av flera anledningar, en är att dom är för små och aldrig kommer bli större, en annan är för att dom är just fåfrågepartier med för smalt partiprogram.

De allierar sig med den partigrupp som är för deras frågor och röstar med dem på allt som de inte har i sitt program. Precis som de gör i EU-parlamentet.

Miljöpartiet var en gång i tiden ett litet enfrågeparti. Nu är det Sveriges 3e största parti. Sverigedemokraterna har växt på bara två val ifrån under en procent till nära fem; mer än både vänsterpartiet och kristdemokraterna. Så att säga dessa partier inte kan bli större är grovt missledande. Dessutom tror jag att yttrandefrihet och öppenhet är betydligt bredare än immigrationsfrågor.

När dessa parti växer så kommer ett mer välfyllt partiprogram sakta skapas. Både Svergiedemokraterna och Miljöpartiet har båda välfyllda program i dagsläget.

För vissa personer är det just dessa "få frågor" som är det viktiga. De kan leva med både S och M:s ekonomiska politik. Bara för att man inte bryr sig om en fråga så betyder inte detta att den blir värre. Man helt enkelt lämnar över det till de som tycker något i frågan.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nu har det kommit ett lagförslag att man inte ska kunna filma dolt - dock kan myndigheter fortfarande filma dolt! Det här är ännu ett steg mot ett totalitärt samhälle och begränsar journalisters jobb. Vi ska företräda den lilla människan emot makten. Snart kan vi inte göra det längre. Lagförslaget om förbud mot dold filmning betyder egentligen att Uppdrag Granskning måste lägga ner. Och alla andra journalister som jobbar dolt.

Pressfriheten är hotad i väst. Vi måste göra något innan vi inte längre kan.

Tycker dock inte om nåt av det


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Uppväger Janne Josefssons behov av dold kamera det faktum att om jag smygfilmar dig i prekära situatoner så kan jag inte fällas för det?

Din pressfrihet är inte hotad. Du har en grundlagsskyddad rättighet att uttrycka dig hur du vill i tryckt form. Det förutsatt att du inte bryter mot te.x HMF.
Så nä, du oroar dig i onödan. Skapar en höna av en fjäder. Gör en storm i ett vattenglas. Dödar en fluga med hagelgevär. Osv. Etc. Mm.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Uppväger Janne Josefssons behov av dold kamera det faktum att om jag smygfilmar dig i prekära situatoner så kan jag inte fällas för det?

Din pressfrihet är inte hotad. Du har en grundlagsskyddad rättighet att uttrycka dig hur du vill i tryckt form. Det förutsatt att du inte bryter mot te.x HMF.
Så nä, du oroar dig i onödan. Skapar en höna av en fjäder. Gör en storm i ett vattenglas. Dödar en fluga med hagelgevär. Osv. Etc. Mm.

Håller med. Visst har många anti-liberala lagar kommit men denna är inte en av dem, tvärt om. Ett förbud mot att fotografera folk i deras privata sfär är ett skydd för den integritet vi alla förtjänar.

Det är ingen rättighet att veta vad jag gör i min lägenhet


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tycker att detta skall bli ytterst intressant att följa om vilka som är och var Stasi medhjälpare,kan bli något av Sveriges största skandal någonsin.Sitter antagligen rätt så många journalister och redaktörer runt om i landet som är jäkligt rädda om detta kommer ut.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GY10...


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Sant Nestor, så sant så.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Myndigheter etc är till för att tjäna och administrera för folket dom har kommit bort från det och är nån slags hård kristen munk förälder där man ska sitta med händerna på sidorna och stirra rakt fram och vara rigid och pryd, hallå?.

Medlem
Skrivet av Saltkråkan:

Tycker att detta skall bli ytterst intressant att följa om vilka som är och var Stasi medhjälpare,kan bli något av Sveriges största skandal någonsin.Sitter antagligen rätt så många journalister och redaktörer runt om i landet som är jäkligt rädda om detta kommer ut.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=63&dok_id=GY10...

Även om det skulle vara bra så lär det vara hemlighetsstämplat en lång tid framöver. Säkert en 50 år till.

1
Skriv svar