Blizzard slår till mot guldsäljare i World of Warcraft

Medlem

Abo, nu kom vi in på politik och lagar! Bajs på wikileaks.

Blizzard kommer förlora på denna så hårt. Idag har folk E-kort vilket det kan köpa direkt från säljarens sida. Vad ska de göra deal med bankerna över världen, skulle dock inte förvåna mig om det gjorde det.

Sen så när du handlar eller donerar via paypal så står allt. Så jag tror det skulle kunna stå 1000G till yadiyadi eller nåt inte vet jag.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Först och främst, Paypal är INTE EN BANK! För det andra Paypal får följa vilka regler de vill. De kan lätt sätta stopp för om de vill att använda deras tjänster mot t.ex. guld säljare.

De tillåter för närvarande inte siter som innehåller porr att använda Paypal alls, varför skulle de då inte få stoppa guldsäljare? Som sagt va, Paypal har deras rätt att välja vilka kunder de vill ha. Dessutom igen, Paypal är ingen bank!

De har även rätt att stänga vilka konton de än vill oavsett anledning. Åt andra sidan de har inte rätt att sno någons pengar.

Testpilot

Jag applåderar att de försöker stoppa guldsäljare , jag hatar dem med hela min själ , MEN detta är fel metod.
Precis som det är fel att stoppa utbetalningar till Wikileaks och annat som kan vara olagligt i ett land , skumt i ett annat och helt okej i ett 3e land.

Vi lever i en global värld och storföretag skall inte hålla på att leka domare & bödel utan det är upp till varje land att åstakomma.

Tillbaka till topic: Blizzard skall stävja detta i sitt eget spel och inte bråka med yttre källor eller skicka horder av advokater på folk , de får fasen rensa på sitt eget bord och se till att goldsellers åker ut.

Medlem

Har för mig att detta varit uppe innan på FZ, detta med guldsäljare för några år sedan.
Något som står i Blizzards EULA är att de äger din karaktär och sakerna på honom, du hyr i princip ett konto av Blizzard som du får spela på. Att sälja guld är att sälja Blizzards egendom och det är det som Blizzard ogillar.


signatur

- PiDuT

Medlem

människor som köper guld från guldförsäljare är svin eftersom de fuskar i spelet och på samma gång stödjer omänskliga arbetsförhållanden i kina.
de må vara helt okej i kina kanske men vi vet ju alla att allt inte riktigt står rätt till i det landet.

Medlem
Skrivet av vampyrer_suger:

Det här är ju sjukt efterblivet.
Men jag förstår att vissa Wow spelare hellre vill leva i en värld där företagen stiftar lagar än att ni har bottare i erat fisspel..
Det är inte särskillt betrygande att dagens ungdom tycker att det här är en bra sak.

Stifta lagar? Blizzard har bett paypal att sluta stödja företag som bryter mot deras EULA?

Dom värnar om sitt varumärke och inget annat. Att företag stiftar lagar har pågått i hundratals år och detta är inte ett sådant exempel.
Go hug a tree, hippie.

Medlem

lättaste vore ju om alla slutade köpa guld så marknaden försvinner... det är väl bättre ha lite mindre guld än att bli banad eller bli hackad??

Medlem
Skrivet av kaealy:

Guldförsäljning innefattar oftast olaglig verksamhet som stöld av konton, pengarna kommer från olagliga arbetsförhållanden etc. Det är helt rätt av dom att strypa hela branschen även om det sitter en hemma pulare eller två.

Tycker du verkligen såhär?

Inte nog med att du generaliserar något fruktansvärt, så menar du också att branscher som "ofta" har anknytning till olagligheter bör strypas.

Då kan vi ju passa på att stänga alla vägar, då de flesta åkter fort någon gång. Stänga alla restauranger och krogar, eftersom det ofta serveras alkohol till någon som redan är påverkad. Vi får nog stänga ner hela internet också eftersom vi i sverige har lagar om barnporr vilket gör att bilder av sexuell karaktär, om den avbilgar personer som kan vara minderåriga, är barnporr. Alla dessa fjortisar, eller porrstjärnor som ser unga ut... barnporr för hela slanten.

Vi kan passa på att sluta sälja digitalkameror eftersom folk väldigt ofta får med logotyper etc på sina bilder. Detta är ett upphovsrättsbrott eftersom du inte får avbilda dessa utan lov.

Väldigt väldigt trist att personer vill ha en sån värld. Jag hoppas det inte finns så många av dig kaealy.

Medlem

1. Enligt Blizzard så kommer det mesta guldet man köper från stulna spelarkonton.

2. Räknas PayPal verkligen som en bank?

Medlem
Skrivet av Gabe:

1. Enligt Blizzard så kommer det mesta guldet man köper från stulna spelarkonton.

2. Räknas PayPal verkligen som en bank?

1. Vet jag inte

2. Inom Europa är Paypal en bank, detta då de var tvungna att ha en banklicens för att få agera på Europeiska marknaden. Så som PayPal kund i Europa måste de följa gängse banklagstiftning gällande kunders konton. I USA är dock PayPal inte klassat som en bank vilket gör att de kan bete sig lite hur som mot sina kunder där.

Medlem

Det är bara ett spel, vem bryr sig.


signatur
Medlem

Spelade wow för länge sen och då var det ett mindre problem. Tycker att istället för att banna bot´ar ska man banna dom som köper. Då kommer man tänka två gånger innan man lägger en beställning. Kanske till och med muta säljare till att ge ut kontouppgifter!

Testpilot
Skrivet av cammo:

Det är bara ett spel, vem bryr sig.

Jag matar trollet - här!

Medlem
Skrivet av zyrax123:

Spelade wow för länge sen och då var det ett mindre problem. Tycker att istället för att banna bot´ar ska man banna dom som köper. Då kommer man tänka två gånger innan man lägger en beställning. Kanske till och med muta säljare till att ge ut kontouppgifter!

Du blir bannad om Blizzard upptäcker att du köper guld.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av cyberzaikoo:

Får man hoppas att Blizzard kan hålla detta ''löfte''

Annars kan de väll försöka förstärka sitt säkerhet system så att man inte blir hackad.

Eller så rensar du datorn från keyloggers och surfar på säkra platser. Blizzard ansvarar inte för ditt slarv...!!!!

Authendicator är en lösning....!!!!!!!

Medlem
Skrivet av Bakkone:
Skrivet av kaealy:

Guldförsäljning innefattar oftast olaglig verksamhet som stöld av konton, pengarna kommer från olagliga arbetsförhållanden etc. Det är helt rätt av dom att strypa hela branschen även om det sitter en hemma pulare eller två.

Tycker du verkligen såhär?

Inte nog med att du generaliserar något fruktansvärt, så menar du också att branscher som "ofta" har anknytning till olagligheter bör strypas.

Då kan vi ju passa på att stänga alla vägar, då de flesta åkter fort någon gång. Stänga alla restauranger och krogar, eftersom det ofta serveras alkohol till någon som redan är påverkad. Vi får nog stänga ner hela internet också eftersom vi i sverige har lagar om barnporr vilket gör att bilder av sexuell karaktär, om den avbilgar personer som kan vara minderåriga, är barnporr. Alla dessa fjortisar, eller porrstjärnor som ser unga ut... barnporr för hela slanten.

Vi kan passa på att sluta sälja digitalkameror eftersom folk väldigt ofta får med logotyper etc på sina bilder. Detta är ett upphovsrättsbrott eftersom du inte får avbilda dessa utan lov.

Väldigt väldigt trist att personer vill ha en sån värld. Jag hoppas det inte finns så många av dig kaealy.

Woooosh....
Pojkar och flickor, här har vi dagens överdramatisering.

Medlem
Skrivet av Bakkone:
Skrivet av kaealy:

Text.

Text.

Du verkar inte fatta, eftersom HELA branschen bryter mot Blizzards eula så är den inte "laglig" i spelet. Dvs är det helt rätt att stänga ner hela skiten, sen att du sitter och försvarar de som sitter och snor och länsar konton och driver slavverksamhet i kina etc är ju bara sorgligt.

Bara för att en tjej ser ut att vara fjorton gör det inte något till barnporr för övrigt. De flesta brudarna i mainstream porrbranschen är en bra bit över 20 år trots vad som påstås i filmtitlarna eller hur det ser ut.

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av RobbazSweC:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av RobbazSweC:

Tycker Paypal gör lite fel om de tvingar dem att stänga, lite bakåt strävande.

Botare eller guldköpare I presume?

Båda delarna.

Eller kanske inte något av det, med tanke på att det inte gör något olagligt så har inte paypal rätt att göra på det sättet.

Men man kanske skall kalla dig, blizzard samt paypal för rättshaverister. Fast som tur är slutade jag använda paypal när de slutade ta emot doneringar till wikileaks, efter som de då började med tvivelaktiga beslut och kanske till och med olagligheter.

Som en betaltjänst skall man ta betalt åt sina kunder och i detta fallet flytta pengar från kund A till kund B. Man skall inte gå in efter politska orsaker och stoppa någon från att använda tjänsten när det inte pågår någon olaglig verksamhet, och en domstol har beslutat om att så skall göras.

Eller kanske du tycke att det är okej att Banker säger att du får inte köpa godis eller omoraliska tv spel med våra kreditkort? Samt att du heller inte får ta ut pengar från bankomat eller får kontot du har hos dem för att göra samma sak, för då fryser de ditt konto permament.

Guld försäljning kan blizzard stoppa på annat sätt om det vill göra det inom ramarna för det de har rätt att göra, tillex ändra i koden för spelet. Men just det ja de är för slöa för det, eller det kanske kostar dem för mycket pengar från deras aktieägare samt delägare Activision att göra så dom är ju så fattiga.

Köp olagligheter med ditt visa kort så ska du se vad bankerna kommer göra med ditt kort och polisanmälan som garantera kommer följa kort inpå, inte för att de flesta kriminella köpen går att genomföra med ett kort skulle jag tro dock.

Vill paypal se seriösa ut så är detta helt rätt väg att gå då guldet som man köper i detta fallat kommer på andras beskostnad i form av hackade konton, länsade konton, bottar och förstörd ekonomi i spelen.

Ja ditt resonemang skulle ju kanske ha varit okej så länge guldförsäljning vore olagit vilket det med största sanolikhet inte är. Helst inte enligt Kinesisk lag, vilket är det land de flesta guldfarmare kommer ifrån, vilket då betyder att det måsta vara olagligt enligt kinesisk lag. Så så länge någon inte har gjort en bevisligen olaglig handling så kan inte en bank göra något alls.

Sedan finns det inte ett enda land där en domstol tagit upp frågan om guldförsäljning är olagit på något sätt alls. Vilket vill säga att det är inte olagligt i USA, EU eller något annat land i världen som det ser ut nu.

Undra hur man kan se seriös ut när man inte följer lagen, och istället tycker att WoW är viktigare än vad lagen säger. Eller du kanske tycker att vad som händer i WoW är viktigare än vad som verkligen händer i världen?

Poängen, som du uppenbarligen missat totalt, är att guldförsäljning olagliggörs när du accepterar licensavtalet innan du börjar spela. Bryter du mot det som står i licensavtalet begår du en brottslig handling (om jag inte är helt fel ute så kallas det avtalsbrott), det kan jag garantera dig står även i kinesisk lagstiftning (även om de säkert inte följer den i alla avseenden, men det är en helt annan femma).
Så snälla, sluta svamla!

Medlem
Skrivet av AtreX:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av Fisse:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av RobbazSweC:
Skrivet av kaealy:
Skrivet av RobbazSweC:

Tycker Paypal gör lite fel om de tvingar dem att stänga, lite bakåt strävande.

Botare eller guldköpare I presume?

Båda delarna.

Eller kanske inte något av det, med tanke på att det inte gör något olagligt så har inte paypal rätt att göra på det sättet.

Men man kanske skall kalla dig, blizzard samt paypal för rättshaverister. Fast som tur är slutade jag använda paypal när de slutade ta emot doneringar till wikileaks, efter som de då började med tvivelaktiga beslut och kanske till och med olagligheter.

Som en betaltjänst skall man ta betalt åt sina kunder och i detta fallet flytta pengar från kund A till kund B. Man skall inte gå in efter politska orsaker och stoppa någon från att använda tjänsten när det inte pågår någon olaglig verksamhet, och en domstol har beslutat om att så skall göras.

Eller kanske du tycke att det är okej att Banker säger att du får inte köpa godis eller omoraliska tv spel med våra kreditkort? Samt att du heller inte får ta ut pengar från bankomat eller får kontot du har hos dem för att göra samma sak, för då fryser de ditt konto permament.

Guld försäljning kan blizzard stoppa på annat sätt om det vill göra det inom ramarna för det de har rätt att göra, tillex ändra i koden för spelet. Men just det ja de är för slöa för det, eller det kanske kostar dem för mycket pengar från deras aktieägare samt delägare Activision att göra så dom är ju så fattiga.

Köp olagligheter med ditt visa kort så ska du se vad bankerna kommer göra med ditt kort och polisanmälan som garantera kommer följa kort inpå, inte för att de flesta kriminella köpen går att genomföra med ett kort skulle jag tro dock.

Vill paypal se seriösa ut så är detta helt rätt väg att gå då guldet som man köper i detta fallat kommer på andras beskostnad i form av hackade konton, länsade konton, bottar och förstörd ekonomi i spelen.

Ja ditt resonemang skulle ju kanske ha varit okej så länge guldförsäljning vore olagit vilket det med största sanolikhet inte är. Helst inte enligt Kinesisk lag, vilket är det land de flesta guldfarmare kommer ifrån, vilket då betyder att det måsta vara olagligt enligt kinesisk lag. Så så länge någon inte har gjort en bevisligen olaglig handling så kan inte en bank göra något alls.

Sedan finns det inte ett enda land där en domstol tagit upp frågan om guldförsäljning är olagit på något sätt alls. Vilket vill säga att det är inte olagligt i USA, EU eller något annat land i världen som det ser ut nu.

Undra hur man kan se seriös ut när man inte följer lagen, och istället tycker att WoW är viktigare än vad lagen säger. Eller du kanske tycker att vad som händer i WoW är viktigare än vad som verkligen händer i världen?

Poängen, som du uppenbarligen missat totalt, är att guldförsäljning olagliggörs när du accepterar licensavtalet innan du börjar spela. Bryter du mot det som står i licensavtalet begår du en brottslig handling (om jag inte är helt fel ute så kallas det avtalsbrott), det kan jag garantera dig står även i kinesisk lagstiftning (även om de säkert inte följer den i alla avseenden, men det är en helt annan femma).
Så snälla, sluta svamla!

Undra vem det är som svamlar, NR1 för att det ens skall tänkas tanken att en EULA skall vara laglig måste du först acceptera den, vilket du inte måste göra för att köpa och sälja guld via paypal. Du kan ha andra som spelar spelet och du säljer guldet. Vilket betyder att du inte har någon som helst orsak att bry dig om vad det står i Blizzard EULA.

Sedan NR 2 är en EULA inte riktigt värt de få bytes du har laddat hem, efter som de mesta som står där är rent svamel enligt svensk lag, och även i de flesta civiliserad och icke civiliserade länder. 99% av det som står i en EULA gäller inte, efter som du som företag inte kan skriva kontrakt med en privat person som sätter lagar åt sidan. Vilket enligt svensk lag kallas för osjäliga avtalsvillkor, så om jag svamlar så är du total okunning som kanske borde läsa på lite om svensk och europeisk lag.

Sedan även om EULA skulle vara lagligt, vilket ja inte säger att vissa passager kan vara, så dikterar det vad du får och inte får göra i spelet enligt den tjänst som Blizzard tillhandahåller, och inte ett legalt dokument som det är olagligt att bryta emot. I bästa fall kan blizzard eventuellt ha rätten att stänga av dig från deras tjänst och inget annat.

Men slutsatsen är att sälja guld till ett MMO är inte ett brott som på något sätt kan beivras på något sätt i våran rättsstat, däremot måste du ju så klart betala skatt osv för dina inkomster, och inte för att förglömma att det är även en moms plikt.

Medlem
Medlem

Till AtreX, Gandir och Fisse:

Förlåt för ett ilsket off topic inlägg, men för fan sluta citera tre till fyra inlägg som alla är två A4-ark. Grymt jobbigt att läsa och även om man bara tröttnar och scrollar förbi som jag gjorde efter tre av era inlägg så blir sidan sju meter lång.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Känner att jag verkligen skiter i vad som är ok för paypal att göra eller inte. Jag vill spela WoW utan massa jävla reklamspam, de som spammar i chat, whispers och nu tom i calendar invites är imo The Spawn Of Satan.
Om det fanns en laglig möjlighet för Blizzard att skicka hem ett par stadiga grobianer till folk som sysslar med goldspamming och slå dom på fingrarna 20 gånger med en styv linjal så skulle jag applådera.
Det är inte godkännt av Blizzard, det är inte omtyckt av spelarna, de enda som tycker det är OK är fuskarna som inte kan spela spelet som det är menat, och kan man inte det kanske man skulle låta bli?

Medlem

Det som gör guldförsäljning olagligt är att det är Blizzard som äger all data på deras servrar som du sedan säljer som om du ägde den.
Det är som att sälja böcker du lånat från biblioteket eller liknande, så ja, hela verksamheten är olaglig och PayPal har rätt att göra detta.

12
Skriv svar