Robot
Magicka

Ta dig an färgsprakande magi och allsköns trollkonster för att rädda världen från ondo. FZ tar tempen på svenska Arrowheads kooperativa actionrollspel och konstaterar att innovation och humor räcker långt.

#magicka, #arrowhead-game-studios


Vym
Medlem
Magicka

Jag köpte det igår och har haft ruskigt kul i multiplayer än så länge. Har bara spelat ett par timmar, men har inte märkt av några buggar ännu

Medlem

Kan inte annat än att hålla med, roligt men oputsat och ganska repetativt.
Helt klart värt pengarna ändå!

Medlem

Har en ganska bra setup på min dator, och som sagt det hackar ändå på datorn av någon weird anledning. Det jag kunde göra var att köra det i Window mode "VIPPS!"- Laggfritt. Något weird.

Tycker Onlinedelen i stort sett är ospelbar, såvida man inte LAN:ar vilket är lite tråkigt.

Spelet har tendens att crasha/ibland är det svårt att hitta sin kompis server/ går inte connecta, blabla.

Men helt klart värt 100kr, speciellt om de finputsar upp det.


signatur

Life is short , play more

Medlem

Bra recension. Spelet kommer bli mycket roligare sen när buggarna i multiplayer fixas.

Enda - på spelet i sig är att det inte käns helt igenomtänkt. Spell systemet är sjukt kul att leka med. Men väldigt mycket är oanvändbart.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

singleplayern är mycket rolig. Multiplayern verkar inte fungera alls dock. synd.

Medlem

Känns som om det kan vara dom mest värda 100 kronerna som man kan slänga på ett spel

Medlem

Visst spelet har varit ganska buggigt och det har fungerat sisådär performance-mässigt hos många. Men jag måste ändå säga att supporten som Arrowhead och Paradox har givit det här spelet efter release är näst intill sällsynt nu för tiden.

Jag tycker att bara att deras support och kommunikation med communityn är värt ett extra plus.

Det kommer en ganska stor patch idag som tydligen ska fixa mycket av det resterande buggarna. Dessutom har dom även planerat content till spelet så fort spelet har blivit patchat ordentligt.

Tumme upp för både Arrowhead och Paradox.

Medlem

Köpte det ett par dagar sedan, har alltid funkat bra i singelplayer för mig men då var det ospelbart i multiplayer. Nu har de patchat i princip varje dag sedan release så nu funkar det hyffsat bra! Riktigt kul!

Medlem

"undvik exempelvis blixt och jord eller eld och vatten."

Eld och vatten blir ju ånga

Makalöst roligt betyg och borde få en 4:a i betyg iaf... Men jag är ju partisk

Medlem

makalöst roligt spel ska det stå.

Medlem

Känns som att jag ska vänta ett litet tag så det uppdateras och sen kanske det blir ett köp. Intressant ser det helt klart iaf

Medlem

Hampus Erlandsson är en "väldigt petig person" som klagar på buggar på ett spel som 8 pers skapat (som aktivt håller på att fixas), samtidigt som black ops blir nominerat till årets spel. Har personligen haft betydligt mindre problem med Magicka än black ops. Sen att Activision har ett par 100a gånger fler anställda och inte fixar buggar alls är värt att nämna.

Spelade själv genom coop 2pers utan några större buggar (en eller två patchar sen) men har märkt av några senare. Inte ett ord om hur dåligt cod fungerar multiplayer i er betyget för black ops eller hur dåligt optimerat det är för dualcore. Ett spel som är 95% multi player och 5% singel player. Som för övrigt ligger nästan 5 gånger så högt i pris som magicka och inte har mer än 2 gånger längre gameplay (singel player). Dåligt måste jag säga, mycket dåligt!

Ett rättvist betyg nu är 4/5 med buggar som står för -1 och när dom fixat det är det en solklar 5/5 (iaf för 100ingen!). Eller 5/5 eftersom black ops har värre/fler buggar och inget negativt skrevs om det.

Medlem
Skrivet av Cellander:

Visst spelet har varit ganska buggigt och det har fungerat sisådär performance-mässigt hos många. Men jag måste ändå säga att supporten som Arrowhead och Paradox har givit det här spelet efter release är näst intill sällsynt nu för tiden.

Jag tycker att bara att deras support och kommunikation med communityn är värt ett extra plus.

Det kommer en ganska stor patch idag som tydligen ska fixa mycket av det resterande buggarna. Dessutom har dom även planerat content till spelet så fort spelet har blivit patchat ordentligt.

Tumme upp för både Arrowhead och Paradox.

Håller med till fullo!

Skrivet av zyrax123:

Hampus Erlandsson är en idiot som klagar på buggar på ett spel som 8 pers skapar, samtidigt som black ops blir nominerat till årets spel. Har personligen haft betydligt mindre problem med Magicka än black ops. Sen att Activision har ett par 100a gånger fler anställda och inte fixar buggar alls är värt att nämna.

Jag skulle itne vilja påstå att Hampus är en idiot, men du har en bra poäng med Activison.

Medlem

Ska köpa det nu Älskade demot!

Medlem
Skrivet av Höglund:

Jag skulle itne vilja påstå att Hampus är en idiot, men du har en bra poäng med Activison.

Edit, var ett dålig ordval. Tycker bara att buggar i ett spel som ändå fungerar så pass bra (till skillnad från "block buster" titlar) inte borde dra ner betyget så mycket.

Medlem

Jag älskar det, 4/5 lätt, men smaken är som baken. Skit kul i co-op, skön humor, svengelska, bra ljud, snyggt och jag älskar hur spelet svarar bra på kontrollerna, pluss ett riktigt smart sätt att kombinera magier och fysik. En av dom bättre spelen jag spelat på sista tiden helt klart, buggarna städas bort bra snabbt med!

Redaktör
Skrivet av zyrax123:

Hampus Erlandsson är en "väldigt petig person" som klagar på buggar på ett spel som 8 pers skapat (som aktivt håller på att fixas), samtidigt som black ops blir nominerat till årets spel. Har personligen haft betydligt mindre problem med Magicka än black ops. Sen att Activision har ett par 100a gånger fler anställda och inte fixar buggar alls är värt att nämna.

Spelade själv genom coop 2pers utan några större buggar (en eller två patchar sen) men har märkt av några senare. Inte ett ord om hur dåligt cod fungerar multiplayer i er betyget för black ops eller hur dåligt optimerat det är för dualcore. Ett spel som är 95% multi player och 5% singel player. Som för övrigt ligger nästan 5 gånger så högt i pris som magicka och inte har mer än 2 gånger längre gameplay (singel player). Dåligt måste jag säga, mycket dåligt!

Ett rättvist betyg nu är 4/5 med buggar som står för -1 och när dom fixat det är det en solklar 5/5 (iaf för 100ingen!). Eller 5/5 eftersom black ops har värre/fler buggar och inget negativt skrevs om det.

Hampus kan och ska inte ta hänsyn till hur ett annat spel i en helt annan genre med en annan förläggare som en annan FZ-skribent recenserade är. Han är inte heller ansvarig för årets spel-kandidaterna, de togs fram gemensamt av redaktionen. Om de spel han bedömer är buggiga är det hans skyldighet att ta upp det. Och om spelet är svårt att köra online måste det ses som en ganska stor bugg, eller hur?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Om de spel han bedömer är buggiga är det hans skyldighet att ta upp det. Och om spelet är svårt att köra online måste det ses som en ganska stor bugg, eller hur?

Måste hålla med å det starkaste!
Finns inget värre än att köpa ett spel i tron att man ska få en trevlig och smidig upplevelse, men direkt efter installation upptäcka att det är sönderbuggat och ibland helt ospelbart.
Buggar ska varnas för, speciellt om de påverkar speladet. Då kan man ju som köpare bespara sig en hel del irritationsmoment och köpa spelet när det blivit patchat istället

Medlem
Skrivet av zyrax123:

Hampus Erlandsson är en "väldigt petig person" som klagar på buggar på ett spel som 8 pers skapat (som aktivt håller på att fixas), samtidigt som black ops blir nominerat till årets spel. Har personligen haft betydligt mindre problem med Magicka än black ops. Sen att Activision har ett par 100a gånger fler anställda och inte fixar buggar alls är värt att nämna.

Spelar väl ingen roll om ett spel är gjort av en person eller tusen, är det buggigt så är det.

Köper jag ett spel vill jag kunna göra de saker som utlovas utan krångel från start.

Att blops är buggigt och fortsätter vara det är skamligt och borde vara olagligt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Efter 3 snabba patchar så tycker jag inte man märker mkt buggar. Multiplayer funkar bra och fps-lagget är borta. Ett av de bästa spelen på länge enligt mig. Det blir roligare ju mer man lär sig de olika kombinationerna. Nu sitter man och smattrar på tangentbord i rasande fart och kastar Rais dead, thunderbolt, teleport etc. Vad menas med slumpartat? Dör jag så är det mitt eget fel. Ofta missar man att man är blöt och slänger lightning. Sen sitter man och svär över sin dumhet. I början trodde jag också det var slump men sen inser man. Man ska ha i åtanke att för 100 kr får man 6-7 timmars underhållning. Ännu mer om man lirar co-op, vilket är helt underbart. Och så får man använda sin fantasi istället för att sitta och titta på en interaktiv film som många av dagens så kallade fps.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Tompa:

Hampus kan och ska inte ta hänsyn till hur ett annat spel i en helt annan genre med en annan förläggare som en annan FZ-skribent recenserade är. Han är inte heller ansvarig för årets spel-kandidaterna, de togs fram gemensamt av redaktionen. Om de spel han bedömer är buggiga är det hans skyldighet att ta upp det. Och om spelet är svårt att köra online måste det ses som en ganska stor bugg, eller hur?

Helt rätt, det är OTROLIGT buggigt på onlinebiten, har provat spela med 3 kompisar och vi har det otroligt knäppa problemet att vi faller ur sync, så de andra upplever allting mycket senare efter mig!:D Att sedan spelet är otroligt bra och roligt på andra aspekter betyder inte att man ska bortse från en så pass stor bugg. Absolut inte.

Medlem

Buggigt? Multi kanske. Inte Singleplayer... This game is worth atleast 4 FZ's 3 är waay to lite!

Medlem

väldigt roligt spel, iaf av vad jag upplevt. har inte lirat med kompisar än, men kommer göra det snart, och jag har på känn att det kommer vara mycket roligare då. jag har dock fortfarande problem med fpsen, men det löser sig när jag kör i windowed mode. synd att de inte fixat det än.

Medlem

Finns faktiskt en spell jag tycker borde nerfas, som är rätt OP enligt mig, try it out people! :

S (Arcane) + D ( EARTH) & SHIFT + Rightclick och spamma skiten som om det vore en kulspruta. Grattis, nu har ingen fiende chans att ta dig i stort sett (förutom om en archer interupptar dig, vilket ändå är lätt att ta hand om.)

Gjort detta på diverse bossar, eller special gubbar. Det enda som jag vet som det inte funkar på är de stora trollsen, vilka man ändå inte stöter på alltför ofta i massorna.


signatur

Life is short , play more

Medlem

Lätt det roligaste spelet på länge
Knäcker Blops med hästlängder
Lätt värt en 4/5. Bättre än så här blir det knappast för en 100.

*placerar en stor rekommenderat stämpel på*

Medlem

Köpte precis spelet efter att ha spelat demot lite grann... så nu blir de coop med en god vän online

Medlem

NI borde ha väntat på patchen som kommer IKVÄLL
Den kommer fixa många buggar.

Medlem

Hoppas de fixar nätkoden... som det ser ut nu så behöver du ca 400-900kbit/s på din upplina som host, därav all desync för endel... :S

*edit* Verkar iof som det fixat det... finns network improvement på deras nya patch iaf

Medlem

För mig är det en 4:a
Älskar spelet så mycket...Och så kostar det bara 100 kr!

12
Skriv svar