En magisk upplevelse

Medlem
En magisk upplevelse

[ia=399112; large]

<i>Magicka</i> är ett svenskutvecklat spel som vid en första anblick ser ut som en enklare <i>Diablo</i>-klon. Men det här är ett spel som snarare inspirerats av <i>Gauntlet</i>. Och Star Wars. Och Highlander. Och Monty Python. Och det är dessutom ett spel där dialogen framförs på en oemotståndligt fånig och rolig <b>simlish-svengelska</b>, med en egen inneboende logik (fest är "dunkadunker", magiker är "trollrön" och så vidare - klart fnissframkallande).

Grafiken är färgglad och tydlig, och jag är särskilt imponerad av de fantastiska magieffekterna. Nu är det inte så konstigt att man lagt lite extra krut på just dem, eftersom <i>Magicka</i> handlar helt och hållet om att kombinera spelets åtta magiska element till olika trollformler som du sedan kan kasta på dig själv, som områdeseffekt, i en viss riktning eller på ditt vapen. Inte för att jag använder de vapen jag hittar, förutom kanske den kulspruta (!) man får om man sköter sig särskilt bra på en viss punkt. Det vore helt enkelt inte lika kul som att bränna av en <b>elektricitet-is-dödsstråle</b> eller ställa upp <b>exploderande, lavasprutande stenväggar</b> i fiendens väg.

De åtta elementen kan kombineras på fånigt många sätt, och det finns något tjugotal särskilda formler som är särskilt imponerande eller användbara. Att stränga ihop tangenttryckningar till fem-elementsformler går snart på instinkt och du hittar egna favoriter som funkar särskilt bra på vissa fiender. Det är då jag inser att spelet inte ens är gjort för att spelas ensam.

Med upp till tre andra spelare är <i>Magicka</i> en... tja, magisk upplevelse. Friendly Fire är alltid på, så du dödar dina egna medspelare lika lätt som (eller lättare än) fienderna. Som tur är kan du återuppliva dem med några enkla knapptryckningar, fast du kanske råkar passa på att loota deras fetaste vapen och trollstavar först. Oops.

I sina bästa stunder är <i>Magicka</i> en balett av dödsstrålar, eldklot och meteorer där 2-4 spelare samarbetar för att klara av den lagom långa och garanterat fån-roliga kampanjen. I sina sämsta är det åtminstone en sandlåda där du kan hitta på dina egna lösningar mitt i stridens hetta under bossfighter eller när fienderna duggar tätt på slagfältet. Det enda jag egentligen har att klaga på är det direkt efterblivna sparsystemet, som visserligen har några enstaka checkpoints utspridda här och var, men som tvingar dig att börja om från början av kapitlet om du slutar innan du är klar - även om du slutar mitt i bossfighten!

Spelet kostar <b>bara hundra kronor</b> på Steam. Köp det, tvinga tre vänner att köpa det, och jag lovar att det är den bäst investerade hundring som lämnar din plånbok i år.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
En magisk upplevelse

I need moar time!


signatur

Samma hier...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Got time´s galor.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Men spelet har ju en "bullet time"-formel!

1
Skriv svar