The Old Republic kräver 500 000 aktiva spelare
som vissa säger, det beror helt på content och hur bra det blir. P2P spel har alltid typ nån miljon spelare i början och suger det så slutar folk spela en efter gratismånaden, då har dem iallafall tjänat in en del ;P
Does your mother really know you're a game-a-holic?
Så spelet har alltså så pass rullande omkostnader så att de måste ha 500k aktiva spelare? Låter osannolikt.
Alltså 500 000 x 120 kr= 60 000 000
60 miljoner för att hålla servrar, admins och övriga anställda betalda en månad.
Njae man kanske måste försöka täcka upp utvecklingskostnaden också, förutom de löpande kostnaderna. Är inte SWTOR bland de dyraste projekten? Alla karaktärerna har röster m.m. så det behövs nog flera månader med 60 mille för att gå med plus, vilket aktieägarna kräver i denna kvartalstid som vi lever i.
Om man redan idag hade kunnat förboka spelet och köpa ett års prenumeration så hade jag skrivit upp mig.
Problemet med SW:TOR (och 99% av alla post-WoW mmo:s) som jag ser det är att de är gjorda helt för WoW-publiken. Och WoW-publiken vill spela WoW, inget annat.
Är WoW spelare sedan USA betan, älskar spelet, älskar att läsa lore och böckerna men jag vill ha andra spel också så att WoW publiken inte vill spela annat stämmer inte.
"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets
What you don't learn with wisdom, you learn with pain.