Spana in Bayonetta-skaparnas nya

Robot
Spana in Bayonetta-skaparnas nya

Talangfulla spelstudion Platinum Games har ny actiontitel på gång – säg hej till Anarchy Reigns.

#anarchy-reigns, #platinumgames, #bayonetta, #vanquish, #madworld, #sega


Medlem
Spana in Bayonetta-skaparnas nya

Ibland undrar man om de tar första bästa ur en namngenerator.

Medlem

Ser väldigt fram emot detta, Platinum Games är nog en av de absolut få japanska spelutvecklare som gör riktigt bra spel fortfarande. Nej, Square Enix är inte en av dem.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Bayonetta, God of War, Devil May Cry, Dante's Inferno. Olika namn men i grunden samma repetitiva skit.

Medlem

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Medlem
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Den här killen har fattat

Medlem
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

roligt att du skrev detta, för du förklarade precis varenda fps sedan 2003 (året CoD kom ut..)

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.

Nej, i ett bra fps så väljer du själv hur du skall lösa situationen (t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=-5WFUUMhWs0 ). Många fps skapar dessutom variation genom att tvinga fram olika spelstilar. Du kan endast spela spel som GoW på ett sätt.

Medlem

Det är ju något klurigt att jämföra hela FPS-genren med den typen av tredjepersons-spel. Om man vill göra den trots allt så får man nog räkna in de flesta spel som har en tredjepersons-aktig vy och i det fallet är tredjepersonsvyn absolut mer varierad. Men med FPS tror jag de menade de mer "klassiska" fpsn som Call of Duty, Medal of Honor eller liknande. Beskrivningen som kebbe använde sig av för att beskriva GoW och dess gelikar kan enligt mig appliceras på båda de genrerna.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.

Nej, i ett bra fps så väljer du själv hur du skall lösa situationen (t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=-5WFUUMhWs0 ). Många fps skapar dessutom variation genom att tvinga fram olika spelstilar. Du kan endast spela spel som GoW på ett sätt.

Med det synsättet så kan vi ju enligt dig dra en konstatering om att alla FPS är samma repetiva sak:
Spring till A, skjut fiender som finns nära
Spring till B, skjut fiender som finns nära
etc etc etc..

Beroende på hur sammanfattat du ser på spelen desto lättare är det att se det som samma sak i liknande spel.

När du dessutom drar ett exempel som Crysis (Yeah!:up:) som faktiskt försöker sticka ut lite ur mängden (Jämfört med kanske tex CoD - serien med deras senare upplagor) så får du även räkna med att motsvarande gäller denna sortens spel.
I grunden kanske spelen erbjuder samma sak, (buttonmashing etc för de förstnämnda spelen och springa och skjuta för det sistnämnda), men om man tittar lite närmare (som du valde att göra i exemplet med Crysis) så kan du inte bortse från att det kanske existerar någon som helst liknande variation i förstnämnda sortens spel.

Ditt konstaterande kommer inte låta bättre och mer åt en sanning bara för att du drar ett exempel som stödjer din sak, när du väljer att blunda för liknande argument från motsvarande sida som inte passar dig.

Över n' ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.

Nej, i ett bra fps så väljer du själv hur du skall lösa situationen (t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=-5WFUUMhWs0 ). Många fps skapar dessutom variation genom att tvinga fram olika spelstilar. Du kan endast spela spel som GoW på ett sätt.

Dina argument fortsätter att brista och söndra. I action spel som Devil May Cry eller Bayonetta skapar det också variation genom att man använder olika spelstilar, olika vapen för att tackla de fiender man möter. Allt som man försöker konstant klara mötena med fienden så perfekt som möjligt. Action spel sätter ofta press på reaktionsförmågor och uppmärksamhet över ytan som man slåss på.

Och "button mashing" är fortfarande den metod som ungar använder på lätta svårighetsgrader eller i spel som inte balanserats ordentligt. I samma grad som vissa FPS tillåter mig bara dra fram största geväret jag har och rusa igenom banor, skrikandes som Rambo och skjutandes vilt utan att egentligen "lösa" någon situation eller "skapa en spelstil"...om inte nu DAKKADAKKADAKKA är en legitim spelstil.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem
Skrivet av Keasar:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Är ju EXAKT samma upplägg som du beskriver där i ett vanligt FPS också.

Nej, i ett bra fps så väljer du själv hur du skall lösa situationen (t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=-5WFUUMhWs0 ). Många fps skapar dessutom variation genom att tvinga fram olika spelstilar. Du kan endast spela spel som GoW på ett sätt.

Dina argument fortsätter att brista och söndra. I action spel som Devil May Cry eller Bayonetta skapar det också variation genom att man använder olika spelstilar, olika vapen för att tackla de fiender man möter. Allt som man försöker konstant klara mötena med fienden så perfekt som möjligt. Action spel sätter ofta press på reaktionsförmågor och uppmärksamhet över ytan som man slåss på.

Och "button mashing" är fortfarande den metod som ungar använder på lätta svårighetsgrader eller i spel som inte balanserats ordentligt. I samma grad som vissa FPS tillåter mig bara dra fram största geväret jag har och rusa igenom banor, skrikandes som Rambo och skjutandes vilt utan att egentligen "lösa" någon situation eller "skapa en spelstil"...om inte nu DAKKADAKKADAKKA är en legitim spelstil.

Fetstil: Tack

Medlem

bara jag som tänkte på att han klöv ett majja blad i början ^^


signatur

Det är år 2012 nu, sluta upp med era ignoranta och idiotiska tankar.

Medlem

påminnde mig om zero från megaman

Usch... Inget för en skåning det där...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fick Ninja Gaiden goes cyberpunk vibbar, should be good om man ser till vilka utvecklarna är, räknar med over the top action as usual.

Medlem

Orkar tyvärr inte läsa, men Bayonetta var i mycket ett väldigt kul spel, men ta ut en söt dam som huvudkaraktären och resätt henne med ja vet i fan vad. så är det inte samma grej .
verkar ju inte som spelet kommer revolutionera på något sätt, så uttrycket skjuta sig själv i foten är la passande.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Det har aldrig slagit dig att du kanske inte gillar denna typen av spel och rationaliserar fram en anledning till att inte spela dem?
Eller anser du att alla äventyrsspel är samma också? Eller t o m de flesta spel som existerar?

Finns så mycket mer jag vill skriva, dessvärre är tiden knapp och en ny dag väntar.
Slutklämmen är att jag anser att du har fel

Medlem
Skrivet av mrburner:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Det har aldrig slagit dig att du kanske inte gillar denna typen av spel och rationaliserar fram en anledning till att inte spela dem?
Eller anser du att alla äventyrsspel är samma också? Eller t o m de flesta spel som existerar?

Finns så mycket mer jag vill skriva, dessvärre är tiden knapp och en ny dag väntar.
Slutklämmen är att jag anser att du har fel

Hela diskussionen om att dom här spelen är lika och fps är lika är kanske sant på ett sätt. Jag upplever alla FPS vara exakt likadana, lika tråkiga och linjära spel. Medans spel som GOW, bayonetta må ha liknande spelupplägg men känns inte alls samma, du kanske trycker på samma knappar för att utföra olika combos, samma sak då du ska skjuta i ett FPS trycker du på samma.
Tycker alla FPS är tråkiga, linjära och ruskigt likt varandra.

Medlem

Spel inom samma genre lär ju förvisso vara ganska lika varandra, sedan kan jag aldrig någonsin komma och säga att jag tycker att alla spel i en särskild genre är bra/dåliga.

Men jag håller med lite angående FPS, det krävs en hel del för att sticka ut på den fronten tycker jag - det är oftast "Yet Another FPS".
Mycket av upplevelsen med ett spel är ju att, i alla fall i många fall, det som sker bakom kulisserna ska maskeras på ett bra sätt så att det blir bättre inlevelse, atmosfär och helt enkelt känns mer levande. Men detta går ju inte riktigt att applicera på alla spel.

Är lite stressad så jag hinner inte korrekturläsa, men jag tror att jag skrev vad jag tänkte.

Peace out!

P.S.
Jag vet inte om jag var otydlig tidigare, men jag tycker alltså inte att Bayonetta, GoW m fl. är så lika varandra som många säger

Medlem

detta typen av spel är gjorda för kidsen

Normalt sett är jag absolut inte emot sådana här spel men jag tycker miljöerna & färg/design-val börjar bli sämre och sämre :/


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Moderator | Testpilot

Så ingen här gillar hack and slash spel som är rätt så old school? Turtles in time till snes någon?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Geh, verkar så sjukt generiskt.
Anser fö att de flesta fps också är bra generiska men då o då kommer det en shooter som sticker ut på nåt vis.

Medlem

Hehe, inte svårt att skriva en uppsatts på detta ämne.
Själv så ogillar jag devil may cry 4(hela)/GoW3(demot) i alla fall. Men tyckte att bayonetta kändes helt fresh och spännande. Det är kul med extrema strider och råa fighter där man får utveckla olika tekniker för att eliminera olika fiender i olika mängder och olika storlekar.

När det gäller fps så är oftast stortitlarna ganska basic sikta och skjut. Fps idag behöver förnyelse och att det finns folk som tycker att Gordon Freeman är den coolaste hjälten säger ju inte lite om pc/fps spelare.

Han har ingen hjärna, han har ingen röst, han kan på senare tid inte ens se sig själv i spegeln? Är han inte bara ett skal?

Min åsikt är alltså att fps oftast är mer basic hack and slash.

Var går gränsen för hack and slash egentligen? Är enslaved hack and slash? Då skulle det bli luddigt med Uncharted etc som är sjukt varierande....

Håller med lite om att tjejen i Bayonetta tillförde en del ögongodis men tror nog att jag skulle kunna spela ett liknande spel med en kille utan att blir pannkaka av det.

Några utvecklingar som jag dock har gillat på sistånde: -duck/cover/sneak ala Gears och MGS/Splintercell
-HP regen
-Förstörbara miljöer(gärna på så stor skala som möjligt och påverkande för hur man spelar)
-Väggklättring (Uncharted, GoW, Enslaved,)
-3D(många tycker det är överskattat men 360 60hz cod i 3d är faktist rätt coolt och kommer förhoppningsvis att vidareutvecklas)

Finns nog rätt mycket mer men det är några i alla fall

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Posuic:

Precis som att varenda FPS är i grunden lika repetitiva men likväl lika populära. De flest spelgenrer är i grunden väldigt repetitiva, vilket enligt mig inte behöver vara något negativt så länge de lägger in tillräckligt mycket möjligheter för att man inte ska tröttna.

Skillnaden är att två olika fps kan kännas helt olika, medan alla sådana här spel går ut på att:
Springa i en kort korridor -> Gå in till en stor öppen yta -> Döda fiender genom button-mashing tills de slutat att respawna -> Gör om ett tiotal gånger -> Döda en stor boss som egentligen bara är ett QTE

Hur mycket du än vrider på det så finns det alltid mer variation än så i ett fps.

Detta är väl din personliga åsikt och inget skrivet i sten, finns en hel del folk som skulle påstå att sågott som alla FPSspel är upprepande hjärndöda skitspel helt utan variation, och de har lika rätt som du.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

När jag först såg att det var Platinum Games som utvecklade spelet blev jag intresserad. Jag var aldrig särskillt intresserad eller road av spel som Dante's Inferno, DMC eller GoW, men Bayonetta har jag spenderat många underhållande timmar med.

Trailern lämnar dock et något brunt intryck. Jag hoppas att inte allt i spelet ser lika gråbrunt "realistiskt" trist ut slutprodukten.

Medlem

Urringning? More like omringning... uh, jag menar fint spel.

12
Skriv svar